Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heller Ariane 5 1:125
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2012 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Nu de MIR even op zijn update setje ligt te wachten gaan we maar verder met een ander doosje.
Het is de Ariane 5 van heller geworden.
De Ariane 5 is een simpel uitziende raket maar ik vind het wel een van de mooiste.
Hier de fotootjes:
Afbeelding
Boxart

Afbeelding
Spruetjes

Afbeelding
De vulcain 1 motor en het motorframe. Motorframe heeft nog wat opknap werk nodig.

Afbeelding
De bollen naast de vulcian 1 motor (weet iemand waar die voor zijn? Ik namelijk niet :oops: ) Ook hierbij gaven de instructies aan om ze een koper achtige kleur te geven. Na bestudering van foto's van het motorgebied van de ariane heb ik ze met alu folie bekleed.

Afbeelding
De boosters die ook nog wat opknap werk nodig hebben.

Afbeelding
De vaste tank met neuskegel. Hoe zit het eigenlijk met de kleur van de betegeling van de tank.
De ene keer heeft ie een zandkleur en de andere keer heeft ie een licht grijze kleur. Wie o wie kan hier opheldering in brengen??

Is tot nu toe een leuke goed passende doos!

Tot de volgende!

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Yep, het is een mooie kit, ik heb 'm ook gebouwd.

De vroege versies hebben zandkleurige tegels, de latere (ECA als ik me niet vergis) zijn lichtblauw/grijs.
De ECA heeft ook andere boosters, met minder segmenten, een andere koppelring tussen de segmenten en 1 ipv 2 buizen aan de voet.

Afbeelding

De ESA site helpt hier helaas niet: http://www.esa.int/esaMI/Launchers_Access_to_Space/SEMCN8RHPOG_0.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dit is leuke Kit hobbes !! ik heb um al eens gemaakt en de pas vorm vond ik zeer goed ..

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Je slaat de spijker op zijn kop als je het "betegeling" noemt, Razor. Het lijken inderdaad wel badkamertegels! Dat is eigenlijk de enige grote fout in de kit, de isolatielaag is veel te grotesk weergegeven. De naden zijn extreem grof. Hier een foto (hi-res) van de echte. de naden zijn weliswaar te zien maar niet in de mate zoals op je model.
Je zou er over kunnen nadenken de naden te vullen met plamuur..
Succes met de bouw!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Even ter illustratie: de kit van Heller betreft de allereerste variant van de Ariane-5. Dat is de zogenaamde G-versie (G van Generic). Die versie had inderdaad een thermische bekleding op de centrale tank die uit tegels bestond en enigszins zandkleurig van vorm was. De naden zijn, zoals Paper Kosmonaut al meldde, veel te grof gemodelleerd op de kit van Heller. De 1/96 kit van Revell/Dragon had precies hetzelfde probleem.

Enfin, wil je deze kit eruit laten zien als een 'echte' Ariane-5, dan zal je als referentie moeten uitgaan van foto's van de Ariane-5 'G' en Ariane-5 'G+'.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Kleine update van de Ariane.

Afbeelding
Even snel een dryfit.

Afbeelding
Eerste laagje verf op de motor.

Afbeelding
Bovenkant in het wit en de tegels hebben ook hun eerste laagje verf gehad.

Van het weekend maar lekker verder brouwen!!
Tot de volgende

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2012 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Weer lekker verder gebrouwd aan de ariane.
Is tot nu toe een leuke zeer goed passende kit!

Afbeelding
Hier de hoofdtrap compleet in zijn kleurtje. De tegels heb ik voor het eerst geverfd met de revell aqua color. Wat een fijne verf is dat!! Super makkelijk te gebruiken en alles heb je zo schoon. Zelfs met de kwast krijg je een super resultaat. Zodra de potjes van tamiya op zijn gaat er alleen nog maar de aqua color komen :)

Afbeelding
Hier wat kleine frutsels die op het motorframe komen. Bekleed met alu folie en bare metal foil.

Afbeelding
Hier de vulcain motor. Op alle foto's van de orginele ariane heeft de engine bell zo'n mooie blauw/oranje verkleurde onderkant. Geprobeerd met de tamiya wheatering setjes. Is niet heel goed te zien op de foto's maar het resultaat is geweldig!!

Afbeelding
Hier het motorframe met al gemonteerde helium tank. Ben met het zoeken naar foto's erachter gekomen dat dit motorframe van Nederlandse makelij is! Dus toch nog een stukje Nederlands trots wat elke keer omhoog gaat!!

Afbeelding
Hier de langwerpige tank gemonteerd. Heb me rot gezocht maar weet niet waar deze voor is. Iemand een idee??

Afbeelding
Hier een tweede helium bol gemonteerd. Moet nog een tweede bij gemonteerd worden.

Afbeelding
Het motorframe met de Vulcain gemonteerd. Er moeten nog een paar kleine dingetjes op het motor frame gemonteerd worden en dan is hij af!

Tot de volgende!!

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2012 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Mooie foto's:
http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_europeen/ariane/ariane5/moteur_vulcain.htm

https://secure.flickr.com/photos/europeanspaceagency/3706072959/

Ik kan er niet uit opmaken waarvoor die cilinder is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2012 11:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Razorcivic schreef:
Hier de langwerpige tank gemonteerd. Heb me rot gezocht maar weet niet waar deze voor is. Iemand een idee??


Uiteraard. Die tank (GAM) bevat 180 liter hydraulische olie waarmee de servo's aangedreven worden die de Vulcain hoofdmoter sturen. Ariane-5 stuurt zichzelf in de goede richting zoals je een bezemsteel op je vinger balanceert. De Vulcain hoofdmotor kan in twee richtingen (X-as en Y-as) gedraaid worden m.b.v. de twee genoemde servo's.

Op de boosters kom je ook twee langwerpige tanks tegen. Ook dat zijn reservoirs voor hydraulische olie, maar dan voor de servo's die de uitlaten van de boosters sturen, volgens hetzelfde principe.

Zie hier: http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_europeen/ariane/ariane5/EPC%20vulcain%20GAM.jpg voor een diagram van de sturing van de Vulcain hoofdmotor.

En zie hier: http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_europeen/ariane/ariane5/EAP%20systeme%20GAT.jpg voor een diagram van de sturing van de boosters.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2012 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Op de meer recente boosters zit maar 1 tank, dacht ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement