Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 maart, 2013 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
ja ik zag het al woods170 ,, verbaast me de top conditie ,de onderkant kelk is geheel weg :?


Restanten van de turbine exhaust manifold zijn te zien. Alles daar voorbij (de nozzle extension) lijkt inderdaad weg te zijn. Echter, het zou ook, ineengezakt als een pudding "achter" de nozzle kunnen liggen.

Wat duidelijk is, is dat de uitlaatkelk door de klap op het water in 1969 volledig is afgescheurd van de combustion chamber, direct achter het verstevigde bovenste deel. En dat is niet het enige. Alle andere, grote en zware onderdelen, zoals de kop van de verbrandingskamer met de injectorplate, de gas generator, de heat-exchanger, de turbo-pomp, ze zijn allemaal losgeslagen. In essentie is Bezos dus de onderdelen aan het oprapen geweest. Hij heeft klaarblijkelijk genoeg onderdelen naar boven gehaald om 2 exemplaren van de F-1 min-of-meer te restaureren. Misschien gaan ze nog terug om nog meer te bergen.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 maart, 2013 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
nou het het zal er wel bezaait liggen van meerderen vluchten :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2013 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
13 vluchten met elk 5 F1 motoren is 65 F1 motoren. Verspreid en in onderdelen, plus daar dan misschien nog wat spul van andere motoren tussen indien die hetzelfde traject hadden, en dat wordt een alleraardigste puzzel.

Wat men nadien met de motoren wil doen qua "restauratie" is:
-proberen achterhalen van welke vlucht de motoren zijn (moeilijk, aangezien de serials veelal afgebroken/weggerot zijn)
-de verschillende onderdelen een beetje bij elkaar brengen zodat je alle delen van een motor bij elkaar hebt
-de onderdelen beschermen tegen verder verval (corrosie)
-en ze dan tentoonstellen als de gedeukte opgeviste motoren, maar dan gesorteerd zodat je weet naar welke motor(onderdeel) van welke vlucht je kijkt.

Maar het is niet alsof ze uitgedeukt gaan worden ofzo. Er zijn genoeg ongebruikte F1 motoren om de ongevlogen staat te tonen. Hier wil men de gevlogen motoren tonen. En de knal op het water is deel van de vlucht, dus de deuken horen erbij.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2013 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
ik ben eens benieuwd naar de ingeslagen cumbustion chamber nummers , die hebben ze nog niet laten zien , meschien is het een van de andere vluchten :wink:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2013 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Bezos heeft expliciet gezocht in het splash-down gebied van de S-IC van SA-506 (Apollo 11), juist vanwege de historische grondslag van die missie (eerste bemande maanlanding).
Hoewel de diverse Apollo missies trajectories vlogen die sterk op elkaar leken wil dat niet zeggen dat de S-IC steeds op dezelfde plaats in de oceaan terecht kwamen. De splash-down gebieden lagen vaak tientallen kilometers uit elkaar. Bovendien zijn de splash-down gebieden van de S-IC nauwkeurig bekend omdat de S-IC's tijdens hun terugkeer in de atmosfeer met radar gevolgd werden.

Hoewel er geen onmiddellijke bevestiging is dat het hier om de F-1's van Apollo 11 handelt, is de kans dat het F-1's van een andere missie zijn bijzonder klein. Bezos heeft genoeg spulleboel van de oceenbodem opgevist om een identificatie uit te voeren. Een snelle identificatie zou zijn via de serienummers, maar die zijn afwezig of aangetast door de inwerking van 40 jaar onderdompeling in de oceaan. Maar de serienummers zijn niet de enige zaken waar de motoren aan herkend kunnen worden.

Individuele F-1's hadden vaak maatwerk aanpassingen voor de bevestigingen van flenzen, leidingen, bedrading en kleine herstellingen die noodzakelijk waren na het proefvuren van de motoren. Vrijwel alle F-1's zijn, voordat ze een Saturnus V naar de maan hielpen dragen, 1 of meerdere malen getest. Deze tests veroorzaakten vaak kleine schades, die nadien hersteld zijn. NASA en de Rocketdyne hielden nauwkeurige logging bij van alle schades en reparaties van de F-1's. Ook aan de hand daarvan kunnen de nu opgeviste motoren geidentificeerd worden.

Ik verwacht tezijnertijd, binnen hooguit een paar maanden, een bericht van Bezos dat het hier inderdaad om twee van de vijf F-1's van de Apollo 11 missie handelt.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement