bubblegum schreef:
Dankje Nem ,,
het groffe werk zit erop met messing en styreen , het af detaileren van de sectie I komt nu dmv 8 klemmen en dan in paint .
Heb me zo,n hoofd lamp loep gekocht , kreeg laatste tijd hoofdpijn , en het is weg , kost schijnbaar toch veel inspanning op de ogen
<snip>
familie kon het even niet laten
dan heeft men gelijk een idee hoe groot zo,n motor is ,
voorstuk met pompen komt nog tot zover .
Mooi werk Bubble. Het deel wat je nu klaar heb is de Nozzle Extension van de F-1. De feitelijke nozzle (uitlaat) van de F-1 zit vast aan wat jij het "voorstuk" noemt.
In tegenstelling tot de feitelijke nozzle had de nozzle extension geen regeneratieve koeling. In plaats daarvan werd de binnenzijde van de nozzle extension beschermd tegen de enorme temperatuur van de verbrandingsgassen van de F-1 door film "koeling". Daartoe werden de uitlaatgassen van de gas-generator (een aparte raketmotor die de turbine aandrijft die op zijn beurt weer de brandstofpompen van de F-1 aandreef) langs de binnenwand van de nozzle extension ingespoten. De uitlaatgassen van de gas-generator zijn weliswaar heet, maar niet half zo heet als de verbrandingsgassen van de F-1. Dus feitelijk werd de binnenzijde van de nozzle extension met heet gas beschermd tegen nog veel heter gas.
Het inspuiten van de uitlaatgassen van de gas-generator gebeurde via de manifold. Dat is die dikke ring die rondom de uitlaat van de F-1 loopt.