bubblegum schreef:
nou zo,n motor zit goed vast alle vijf dan , via het midden , rechts twee maal beugel scharnier constructie en links weet de naam niet daar wordt mee gecorrigeerd ( sturen ) , maar woods170 weet meestal de technische termen hiervoor
Kijk nog maar eens goed naar de foto die Bubble geplaatst heeft. Direct achter het hoofd van de technicus is een ronde plaat te zien, met daarop vier (4) vierkante blokjes en 8 gaten. Overigens zijn op de foto maar 4 gaten te zien en slechts drie van de vier blokjes, omdat de plaat gedeeltelijk schuil gaat achter het hoofd van de technicus.
Die ronde plaat is de 'gimbal', het draaipunt. Geloof het of niet, maar de hele F-1 motor hangt opgehangen aan de Saturnus V via die relatief kleine plaat. Overigens zit onder die plaat een dubbel-assig scharnier waardoor de F-1 motor over twee richtingen (X en Y) gedraaid kon worden.
De twee steunen die Bubble aangeduid heeft met zwarte pijlen zijn de bevestigingspunten voor twee zware hydraulische cilinders. Met deze cilinders werd de F-1 motor daadwerkelijk over de twee richtingen gedraaid.
Overigens wordt via de gimbal ook alle stuwkracht (zo'n 750 ton per F-1) doorgegeven aan het thrust frame van de Saturnus V.
Kortom, klein plaatje, dat enorme krachten moet opvangen. Het zal jullie daarom niet verbazen om te horen dat de plaat van titanium is gemaakt, evenals de twee scharnieren die rest van de gimbal vormen.
Overigens konden alleen de vier F-1 motoren aan de buitenzijde van de Saturnus V gestuurd worden. De vijfde motor, die in het midden was opgehangen, was statisch en kon dus niet bewogen worden.