Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2012 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Je kan niet anders zeggen, NASA heeft met de landing van het Mars Science Laboratory, wat wij allen beter kennen als Curiosity een huzarenstukje afgeleverd. Een super-accurate landing in de juiste krater, ettelijke miljoenen kilometers van de Aarde. Reden te meer om dat bijzondere moment eens te vereeuwigen in een stukje huisvlijt in papier.
Ontwerper John Jogerst, Yogi in het papierforumwereldje, heeft de hele set in papier uitgewerkt. De Cruise Stage, de Sky Crane en de rover zelf. Prachtig, eenvoudig en goed te maken voor de beginner. De schalen liggen wat uiteen, Curiosity is 1/12, de Cruise stage is 1/48 en de Sky Crane was in 1/20 ontworpen. Maar al die schalen zijn voor PK te groot. Ik heb alles naar 1/48 verkleind. dat betekende dat ik de Rover op 25% van de bedoelde schaal heb gebouwd. De Cruise stage heb ik wel gebouwd maar is niet in het landingsdiorama opgenomen, natuurlijk. Alle modellen zijn hier bij de Lower Hudson Valley Paper Model Gift shop gratis te downloaden.

Okee, genoeg geluld, PK, laat die boel maar eens zien dan. Welnu, hier in het kort de bouw van het diorama.

Afbeelding
Nou, dit was het idee dus een beetje. Curiosity is nét geland, de Sky Crane heeft de kabels verbroken en begint net aan zijn zwiep achteruit on niet op de rover te pletter te storten maar op een veilige afstand van pak 'm beet 500 meter.
Afbeelding
En het broodnodige grondplaatje. een lijstje van 25 x 25 klinkende Nederlandse centimeters. Gered uit de kringloopwinkel.

Eerst de Sky Crane.
Verkleind uitgeprint, toen stukje bij beetje in elkaar geplakt. Voorzien van een verfje zilver.
Afbeelding

Afbeelding
het frame.

Afbeelding
Aan de binnenzijde de lier en de tanks met brandstof.

Afbeelding
Electronica en avionics

Afbeelding
Het begint ergens op te lijken. Vergeet niet dat John Jogerst zijn modellen eenvoudig houdt voor educatieve doeleinden. Ik bouw ze meestal wat verder uit en detailleer ze vaak wat grondiger.

Afbeelding
De frames voor de raketmotoren zijn gemaakt van nietjes. Ze bleken er ideaal voor qua lengte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bijna klaar.

Afbeelding
Motoren een likje verf van binnen en klaar!

Nu dan Curiosity. Aanvankelijk wilde ik het lekker simpel houden. Maar helaas kan ik het nooit lekker simpel houden.
Afbeelding
Kleine velletjes papier. Alles is 200 grams.

Afbeelding
Hier een beetje een idee van de schaal.

Afbeelding
De carrosserie van het wagentje is onderweg. Hoewel, karretje, het is een kleine middenklasser in grootte en gewicht. Reden te meer om de hoed af te nemen.

Afbeelding
En ja hoor, da ga ik alweer. Detailleren in een doosje van 4 centimeters lang. De as wordt beweegbaar.

Afbeelding
De RTG, Curiosity's krachtbron is er op geplaatst. De Radio-isotopen thermische generator is in feite een kleine kernreactor waardoor de rover niet van zonne-energie afhankelijk is.

Afbeelding
Met kleine koperdraadjes de koelingsbuizen op de radiatoren om de RTG gemaakt.

Afbeelding
Detailleren van de assen

Afbeelding
Wieltjes. In deze schaal in papier een beetje onbegonnen werk om ze gespaakt te maken. Dus probeer ik het lekker toch...

Afbeelding
..en dat lukt aardig. Nu nog vijf er bij.

Afbeelding
Wat meer op het top deck van de rover.

Afbeelding
Afbeelding
Ook de ophanging van Curiosity wordt beweegbaar gehouden. Alles draait op stukjes van kopspelden.

Afbeelding
Wielen, carrosserie van een rovertje, Sky Crane, grondplaat... Wat nu ook alweer? Oh ja, in elkaar met die hap!

Afbeelding
Voor de Sky Crane gebruik in fiberfill (of wattine), spul dat doorgaans voor het watteren van jassen et cetera wordt gebruikt. smal geknipt en een beetje uitgeplozen lijkt het zeer goed op de lichte doorzichtige uitlaatgassen van de raketmotoren van de Sky Crane. (Mars' atmosfeer is veel en veel ijler)

Afbeelding
tegen een zwarte achtergrond is het aardig te zien.

Afbeelding
En zo is dan het resultaat. De kabels zijn nog een beetje aan het dansen door het los knappen door middel van een explosie, de gekrulde draad is van de electronische verbinding tussen Rover en Sky Crane om het ding op het juiste moment te laten wegvliegen.

Dit was een lange post. Ik plemp nog wat plaatjes van details in de volgende post.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Laatst bijgewerkt door Paper Kosmonaut op vr 10 aug, 2012 22:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2012 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Hier nog een paar details.
Afbeelding
Het vooraanzicht. de arm is van cocktailprikkertjes en passepartoutkarton.

Afbeelding
Wat dichterbij.

Afbeelding
Sky Crane van onderaf. De kabels zijn van koperdraad.

Afbeelding
Zoals Curiosity het zou zien.

Afbeelding

Afbeelding
Uitlaatgassen.

Afbeelding
De cameramast is ook beweegbaar en kan rechtop. De wielophanging is met een borduurdraadje als kabel van de electriek voorzien.

Afbeelding
Curiosity kijkt rond op Mars.

Afbeelding
En weer even qua schaal, zo grot is het dingetje dus, hè.

Nou, dat was 't weer, ik hoop dat het jullie goedkeuring weer kan wegdragen.

de groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Wel verdraait man , dat ziet er toch weer mooi uit !!!! :brouw: is daar nu al een papier model van ?
Ik zag een paar anderen bouwers ook aan het expermiteren , maar lopen stuk op de wielen zeer apart zijn die .

heeft wat wel van een afgekort wokkel worm

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Bubble, bedankt. Ontwerper John Jogerst had Curiosity al een half jaar geleden klaar. Hij maakte daarna de Cruise stage en de Sky Crane er achter aan. Op Papermodelers.com is de Hongaarse modelbouwer Merzo bezig geweest met het model in 1:20 en heeft de wielen ook in gemengde technieken gemaakt. Zijn detaillering is fenomenaal. Terwijl de meeste draadjes alleen de afbeeldingen tonen als je bent ingelogd, zie je bij zijn bouw de plaatjes wel allemaal. Onderaan zie je hoe hij de wielen heeft aangepakt. De hele thread is overigens de moeite waard door te kijken.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Donders , wat mooi man !!! deze man kan er wat van , hoe hij die maten over neemt is me een raadsel .
hij doet dus papier en styreen .

wat een build 8)

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Prachtig werk!! Het verbaast me ook dat dit nu al te bouwen is... Ik vind het ook erg mooi hoe je de uitstoot van het hooverboard hebt weten te maken, toch altijd een moeilijke klus om zoiets bewegends in stilstand tot realisme te verkrijgen...

Hulde, heel erg mooi!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Bedankt!
De foto's van alle onderdelen waren natuurlijk al een langere tijd beschikbaar, evenals de afmetingen. Curiosity was vanaf 20 december 2010 al te downloaden. 15 januari van dit jaar kwam John Jogerst met de MSL Cruise stage en de Sky Crane kwam 10 juli online. (bron)
Een goed ontwerper weet zijn weg op de sites van NASA, fora als NasaSpaceFlight en de kennis van collega bouwers. Zo ontstaan al snel de mooiste modellen in een mum van tijd.
Als papierbouwer ben je veel minder afhankelijk van grote leveranciers en fabrikanten om modellen te ontwerpen. Revell doet iets dergelijks pas als ze denken dat er een markt voor is. Dat is gelijk ook de reden dat ik de papierwereld ben ingestapt. Veel meer correct detailleringswerk, de keus in onderwerpen is vele malen groter en veel van de modellen zijn gratis te downloaden. Een schaalmodel van Giotto, Herschel, Planck en Cassini is in plastic niet te vinden, net zomin als een gedetailleerd model van de Crawler / MLP met de Columbia er op in 1/400. Als je geluk hebt is er in kunsthars een (vaak duur) model van een N1 of een andere raket te vinden maar dan ben je een rib uit je lijf verder en als er iets breekt ben je goed zuur. Snij je met papier iets verkeerd, print je die pagina gewoon opnieuw.
Dat was wel weer genoeg papier-evangelisatie. (-;

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Da's 'n schier ding geword'n mien jong! :brouw:

Heb je de panorma-foto al gezien die Curiosity gemaakt heeft?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Joa, t kon minder, nait? bin d'r zulf ook wol bliede met. (-;

De foto heb ik inderdaad ook al gezien. Prachtig niet, dat dat allemaal kan. Ik ben erg benieuwd wat Curiosity allemaal ontdekt.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Hopelijk gaat de software-update goed: De besturingssoftware voor de landing wordt verwijderd, software om de omgeving te verkennen wordt geïnstalleerd - een proces dat 8 uur duurt en door Curiosity zelfstandig wordt uitgevoerd. Spannend!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement