Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2012 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Daar ben ik weer. Toch even laten zien wat ik gedaan had voordat het mis ging.

Ik heb eerst nog even de orbiter mounting armen geplaatst, dat moest nog gebeuren. Aangezien ik nadat alles geverfd is niet meer teveel met lijm wil lopen klooien heb ik het nu maar gedaan.

Afbeelding

Eerst de leidingen geverfd, waar ik erg tevreden over was.

Afbeelding

Daarna heb ik het ribbelstuk en het bovenste gedeelte geverfd maar die kleuren klopten, zo bleek later, totaal niet met de werkelijke kleuren. (Note to self: natte verf die nog steeds in het potje zit, kleurt veel anders dan ik in eerste instante zou denken). Dus me een spuitbus Mr. Muscle ovenreiniger aangeschaft en na twee flinke pogingen is dit het meest optimale wat ik voor elkaar krijg. Maar dit is prima zo.

Afbeelding


Ik heb een drietal foto's genomen ter referentie, uiteraard van missie STS-135. Bewust voor een heldere daglicht situatie gekozen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Van deze drie foto's heb ik kleurenstaaltjes gemaakt van de volgende delen:

- Het ribbelstuk;
- De hoofdkleur van de ET;
- De donkere kleur die aan de bovenkant tot uiting komt;
- De lichte kleur van de rand van het ribbelstuk en van de hoofdleiding.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


Ik denk dat ik voor de tinten van foto 2 ga, ik moet alleen wel kijken dat de printer op het werk de tinten ook goed afdrukt, dus dat ik daar zo min mogelijk afwijkingen meer heb. Dan kan ik op basis van die tinten een aantal spuitbussen laten mengen.


Tot een volgende! :brouw:

Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2012 8:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
En gisteren de spuitbussen aangeschaft. Ik heb niets hoeven laten mengen, ze hadden dusdanig veel kleuren staan dat ik de matchende kleuren gevonden heb. Tevens een bus mat blanke lak er bij gedaan en zo moeten we een heel eind komen!

To be continued...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2012 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Aaah ,, he ik zou even op staaljes gaan werk , als je niet tevreden bent kun met ondergrond kleuren de boel dempen of optrekken .. , de tank ziet er al netjes uit :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2012 8:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Dank je bubblegum!!

Ik heb wel wat ervaring met spuiten dus ik heb gisteren het "ribbelstuk" op een witte primer ondergrond gespoten en de kleur is erg mooi uitgekomen, vooral als ik deze vergelijk met de foto. De hoofdkleur van de tank wil ik spuiten op een zwarte/donkergrijze ondergrond voor het gewenste grauw effect. Hopelijk morgen, want door allerlei drukte en de thuis situatie krijg ik helaas niet zoveel tijd voor dit project dan ik graag zou hebben...

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2012 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Wat veel modelbouwers vaak vergeten is dat kleuren erg onderhevig zijn aan de afstand waarin je ze bekijkt. Voor een model in 1/72 betekent het eigenlijk dat je er in werkelijkheid 72 keer verder van verwijderd bent dan dat je het in je handen hebt. Hoe verder je ergens van verwijderd bent, des te fletser de kleur wordt. het nemen van staaltjes van foto's is dus wel aardig en lijkt in eerste instantie natuurgetrouwe resultaten te leveren (en misschien is het ook wel goed genoeg, natuurlijk) maar ik ben wel van mening dat als je iets in de exacte kleur als het origineel schildert, je daadwerkelijk een miniatuurversie van het onderwerp hebt gemaakt. Moet het "the real thing" voorstellen, dan dien je eigenlijk de kleuren iets te verzwakken, het object krijgt dan de kleur die het op de afstand heeft zoals je het in het echt zou zien.
(Ik wilde het alleen even kwijt, maar het is mierennøkerij natuurlijk)
benieuwd naar het resultaat!

PS. het "ribbelstuk" wordt officiëel Intertank genoemd. Het is de verstevigde verbinding tussen de zuurstoftank bovenin en de waterstoftank daaronder.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Even off-topic, sorry daarvoor:
Loek schreef:
En gisteren de spuitbussen aangeschaft. Ik heb niets hoeven laten mengen, ze hadden dusdanig veel kleuren staan dat ik de matchende kleuren gevonden heb. Tevens een bus mat blanke lak er bij gedaan en zo moeten we een heel eind komen!

To be continued...


Welke winkel is dit als ik vragen mag?

Over de shuttle, jammer dat er geen hout van past, maar je hebt het goed opgelost met plamuur.
Het schilderwerk ziet er heel goed uit, als je nagaat dat het allemaal met een penseel gedaan is! :shock:
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
@Paper Kosmonaut.

Thanks voor de kleine bijscholing, ik zal het in het vervolg Intertank noemen... :wink:

Voor wat betreft de kleuren. In termen van realisme heb je misschien gelijk, maar dat vind ik allemaal wat te ver gaan. Ik wil de Space Shuttle bouwen zoals ik 'm ken van foto's, niet zoals hij er voor mij uit zou zien op 72 keer de afstand. Daar komt nog bij dat dat dan voor alles zou gelden, zoals de decals, die zijn dan natuurlijk ook te contrastrijk.

Ik heb inmiddels de ET in zijn basiskleuren gespoten. Het was een zware bevalling en heb vaak stukjes opnieuw bij moeten spuiten, met name in de top waar je de kleurovergangen hebt van lichter naar donkerder. Maar ik ben tevreden met het resultaat. Foto's volgens z.s.m.


@Tomska

Ik heb de spuitbussen bij de Beer in Venlo gekocht. www.debeerverf.nl Ze hebben ook vestigingen in Helmond en Nijmegen, maar ik weet niet of het aanbod daar ook zo ruim is.

Bedankt voor je complimenten m.b.t. de orbiter. Ik ben er ook wel tevreden over. Natuurlijk zijn er altijd kleine dingetjes die je anders had willen doen maar mijn ervaring is dat je het vaak alleen maar minder mooi maakt als je er nog teveel aan wilt gaan doen...

Het eindresultaat is dichtbij aan het komen, tenminste voor de orbiter, booster rockets en de ET. Het MLP en de crawler komen later, er zijn eerst nog wat projecten die tussendoor komen...


Zoals gezegd, foto's volgen snel!

Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2012 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Zoals mijn onderschrift op dit moment zegt is het "Revell Space Shuttle & Booster Rockets" project op 98%. Ik heb zojuist, enkele minuten geleden de laatste hand gelegd op het schilderwerk van de ET. Ik ben heel erg tevreden. Er resten nu nog twee stappen in dit project:

- De External Tank voorzien van een laag blanke lak (matt uiteraard) >>> 99%.
- Space Shuttle Atlantis, de Booster Rockets en de External Tank aan elkaar toveren >>> 100%.


Ik ga er stiekem van uit dat blanke acryl lak de onderliggende lagen enamel verf niet zal aantasten, maar ik ga het toch eerst eens op een staaltje proberen voor alle zekerheid. Mocht iemand van jullie hier een duidelijk antwoord op kunnen geven lees ik dat graag.


Tot gauw! En dan trakteer ik jullie op alle foto's! :brouw:

Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2011 21:01 pm
Berichten: 27
Zoooo man, mooi hoor!!

Ik ben echt jaloers nu!
Deze wil ik ook ooit gaan maken maar ik vind mezelf nog niet goed genoeg om het mooi en goed te kunnen.
Die van jou ziet er zeer mooi uit, ben benieuwd hoe die verder word.

Alleen zie ik dat je ook nog het ouwe NASA logo erop hebt zitten (op de payload bay doors), die heeft er naar mijn weten niet meer opgezeten de laatste jaren.
Is geen kritiek hoor, het viel me gewoon op.

Succes verder, ga het zeker verder volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Hey sts130shuttle!

hartelijk dank voor de leuke woorden en complimenten! Als het een beetje mee zit gaat zometeen de ET in de blanke lak dus zal het eindresultaat niet al te lang meer op zich laten wachten.


En POTVERDORIE!! Je hebt helemaal gelijk met het "NASA" logo op de payload deuren. :shock: Dan heb ik daar toch lelijk overheen gekeken. Maar er zit geen blanke lak over dus die logo's kunnen er als het goed is gewoon weer vanaf gehaald worden. Dat ga ik ook zeker doen! Thanks voor de tip!!


En als je denkt nog niet goed genoeg te zijn is het wellicht verstandig nog te wachten inderdaad. Er zijn wel wat ergerpunten aan deze kit en zodoende zou ik het niet leuk vinden om het een tweede keer te moeten doen. Dus dan beter nog wat oefenen en in één keer goed doen (niet dat ik zo fantastisch ben, maar ik vind het wel goed genoeg :wink: ).

Nogmaals dank en hou dit topic in de gaten! BIJNA klaar!!

Gr Loek :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement