Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Dank jullie voor de goede tips! Vooralsnog heb ik wel vertrouwen in de plamuurpoging...

Voor wat betreft de kleur, ik wilde foto's van enkele momenten voor de lancering als referentie gebruiken. Ik heb inderdaad ook zitten piekeren over hoe je die grove uitstraling kunt creëeren, wel het proberen waard met schelpenzand!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ik zag dat je allerhande enamel verfjes had staan. Dat is fijne verf maar niet als je met schelpenzand gaat klooien. Je penseel komt vol met deze klonters te zitten en daarom moet je dan eigenlijk eens met acrylverf op waterbasis gaan spelen. Zowel Revell als Tamiya hebben een lijn van acrylverf op waterbasis. (Revell heeft die blauwe vierkante potjes, Tamiya is eigenlijk meer voor de spuit maar is handmatig ook prima alleen wat duurder.) Als je zand en verf in je penseel hebt zitten is het met acryl er veel makkelijker uit te spoelen in een bakje water dan met verf op alkydbasis zoals de enamels. Gebruik een platte harde kwast. Onderlaag in oranjebruin gewoon egaal houden en zonder zand, daarmee dek je de tank af. Dan met zand er in de structuur aanbrengen. Een platte kwast van ongeveer een cm breed is goed om daarvoor te gebruiken. Komt er minder troep in de kwast, je kan de platte zijde gebruiken om te "smeren" en te tamponeren.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ik doe dat ook met zand maar in spray techniek , het is niet makkelijk on het glad in korrel vorm te krijgen op het het oppervlak .
ik zou eerst even oefen op een stukje styreen :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
inderdaad. Maar... Hoe spuit jij met zand, Bubble?

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ik Ruw eerst de tank op dan laagje plastick primer erop ( geeft voor later meer hechtkracht ) , dan als je de tank ziet van eachteren , dan doe ik telkens bij 1/4 in ronding laagje primer spuiten .
Voor het droog is met een thee zeefje het zand vloeiend dekken ,eerst goed laten drogen voor je um op die kant kan leggen en dan naar 2/4 en zo rond .
maar drogen is belangrijk en niet te veel strooien ( te dik )
als het een dag heeft gedroogt kan het in best met mat op kleur dun worden bespoten .

Job done .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Aha! Dat verklaart een hoop. Ik was al even verbaasd dat jij zand door je airbrush kon krijgen.
Da's overigens een mooie methode. Je zou ook na de primer gewoon met spuitlijm het oppervlak weer kleverig kunnen maken. Of zeg ik nu iets heel raars?

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ja dat kan ook , maar dat ligt dan weer wat voor verf je gebruikt , niet alles gaat samen .

dus monsters maken lijkt me een goed optie en zit je safe , het zou anders zonde zijn van al het werk

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Dank jullie wederom voor de goede tips. :idea:

Ik heb volgens beschrijving er ook potjes matte blanke vernis bij besteld. Ik ga ook even bekijken op een ander stukje styreen wat dat voor resultaat oplevert. Ik heb toch ergens het vermoeden dat je met schelpenzand een nogal grof resultaat krijgt. Dan is het voor mijn gevoel meer het idee dat je een ruw oppervlak hebt, i.p.v. dat je de werkelijkheid benadert... Maar dat gaan we gewoon eens op ons gemak proberen. Voor die tijd heb ik nog wel wat plamuur en schuurwerk voor de boeg, al begint dat ook al op te schieten... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2012 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Hmmm, het schoot inderdaad op want de external tank is nu gereed om geschilderd te worden. Eerst beiden naden mooi geplamuurd en geschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens bij de de andere dichte naden de overgang mooi gelijk geschuurd (hier en daar stak de ene helft wat meer uit dan de andere). Toen bleek dat er toch nog een klein beetje plamuurwerk nodig was bovenin de ET. Dit maar gelijk even meegepakt.

Afbeelding

En zo liggen ze er nu bij.

Afbeelding

Afbeelding


En dan nu met de kleur/verf voor de ET gaan experimenteren!


Tot een volgende! :brouw:


Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2012 8:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Nou ja zeg... De eerste aanzet tot het schilderen van de ET is mislukt... :x Strak geschilderd al zeg ik het zelf, maar de kleuren zijn totaal verkeerd tot uiting gekomen. Ik heb de leidingen, het geribbelde gedeelte en alles daarboven geschilderd, maar de kleuren lijken totaal niet. Ik denk dat ik me toch maar een paar spuitbussen op kleur laat mengen en het daarna een matte finish geef. En natuurlijk proberen netjes de verf te verwijderen met ovenreiniger...

Ik heb wat zitten experimenteren maar ik kom tot de conclusie dat ik de matte finish toch het meest realistisch vind. Ook als je hi-res foto's bekijkt van de ET, moet je er wel niet zo met je neus op zitten om te zien dat het een grove structuur heeft. Er is geen materiaal fijn genoeg om dat te benaderen op schaal 1:144. Dus het wordt de matte finish...

Helaas even in de buidel tasten aangezien ik 3 spuitbussen op kleur moet hebben, kost een paar centen... :? Maar een goed resultaat is meer waard!

Ik zal gauw genoeg wat foto's plaatsen...

Gr Loek :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement