Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 aug, 2012 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Hallo!

Ik heb mezelf begin dit jaar de Revell Space Shuttle Discovery & Booster Rockets 1/144 kado gedaan. Ik ben al heel lang een groot liefhebber van de bemande ruimtevaart en in het bijzonder de Space Shuttle (ik kan mezelf geen expert noemen maar geweldig mooi en interessant vind ik het allerminst). Ik vond het dan ook erg jammer om het programma beëindigd te zien vorig jaar juli.

Ik zie dat meerderen aan deze bouwdoos zijn begonnen maar er al gauw genoeg de brui aan hebben gegeven wegens de slechte pasvorm. Begrijpelijk, maar wel jammer natuurlijk. Het ziet er naar uit dat ik 'm wel in een redelijk tempo ga afmaken. Om het mezelf nog wat moeilijker te maken heb ik me voorgenomen om STS-135 (orbiter Atlantis) na te maken. Daar hoort dus de nodige verwering bij en wat kleinere details waar je op moet letten. De bouwdoos is dus voornamelijk gericht op orbiter Discovery in een vroeger stadium en dat vergeleken met de Atlantis ten tijde van STS-135 maakt dat er wat kleine verschillen zijn.

WAARSCHUWING!
De laatste keer dat ik iets aan modelbouw heb gedaan was ik slechts 8 jaar oud. Ik ben dus geen ervaren brouwer zoals een aantal van jullie, desalniettemin heb ik geprobeerd en probeer ik nog steeds om een respectvolle replica te bouwen.



Genoeg tekst, tijd voor foto's:

De bouwdoos + inhoud

Afbeelding

Gelijk ook maar alle nodige potjes verf aangeschaft. Aangezien ik verwacht hierna niet heel actief met modelbouw bezig te zijn was het dus wat veel van het goede om er een airbrush setje bij aan te schaffen. Ik zal dus alles met penseeltjes moeten doen... :|

Afbeelding

Als volgorde van bouwen heb ik me voorgenomen om eerst de orbiter te bouwen, gevolgd door de rocket boosters, daarna de external tank en als laatste wil ik de crawler en het mobile launcher platform bouwen (maar daarover later meer).

Orbiter Space Shuttle Atlantis

Gestaag begonnen met het brouwen van de orbiter.

Afbeelding

Heerlijk, zo'n kromme kit... :x

Afbeelding

Al gauw liep ik tegen hetzelfde probleem aan als mijn voorgangers, de slechte pasvorm met name rondom de opening van het raampje. Met wat milliput en fijne plamuur heb ik dit voorzichtig bijgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het aanbrengen van het raampje heb ik de binnenzijde van de (holle) cockpit zwart geverfd, ik was bang dat het wat te licht zou kijken binnenin. Vervolgens de wand er tegen gemaakt. De kieren die hier ontstaan heb ik met plamuur dichtgewerkt zodat het meer een geheel wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele randonderdelen verlijmd.

Afbeelding

Ook de payload in elkaar gezet en het bijbehorende kleurtje gegeven maar later toch besloten de hatch van de shuttle vast/dicht te maken wegens de grote gapende kieren, wederom door de slechte pasvorm. Wel heb ik besloten de payload te laten zitten voor het extra gewicht.

Afbeelding

En een dryfitje.

Afbeelding

Geschilderd en wel.

Afbeelding

Afbeelding

En de hatch het kleurtje gegeven.

Afbeelding

De vleugels verlijmd en de kieren dicht gewerkt. Aangezien ik de shuttle in launch positie wil maken heb ik ook de openingen voor het landingsgestel dicht gewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterzijde waar de motoren tegenaan komen. Met milliput de openingen dicht gewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

De motoren zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd heb ik de hatch toch dicht geplamuurd wegens de grote kieren. Achteraf blij dat ik het gedaan heb, waarom dat zie je zo.

Afbeelding

Vanaf dit punt heb ik niet heel veel foto's tussendoor gemaakt, dus nu gaat het wat vlug... Sorry daarvoor... :(

De Shuttle eerst de bedoelde kleur gegeven (maar dan een tikkie donkerder i.v.m. verwering). Dit vervolgens geschuurd voor de "gebruikte" look. In de foto's hieronder zie je het eerste afplakwerk voor de zwart/grijze gedeeltes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de volgende foto's zijn na al het schilderwerk, decal-plakwerk etc. Voor de onderzijde heb ik zwart stickervel gebruikt om de nieuwe tiles na te bootsen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van hi-res foto's van STS-135 om de posities van die nieuwe tiles zo gelijk mogelijk te houden.

De orbiter is wat mij betreft nu klaar. Ik heb met een dun potlood de lijnen gemaakt op de hatch, waar ik wel tevreden over ben. Nu ik de foto's zo zie vanuit een lager hoek valt de kier onder het raampje best wel op :( . Van een wat hogere hoek is dit een stuk minder. Ik heb het desalniettemin geprobeerd mooi dicht te maken maar enkele pogingen met plamuur/milliput zijn mislukt, dus heb ik het maar zo gelaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Booster Rockets

De booster rockets uit elkaar en in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Deels geverfd.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de booster rockets geheel geverfd. De linker heeft hier al zijn tweede laag gehad, de rechter nog niet...

Afbeelding

Eentje inmiddels voorzien van de decals.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dit is waar ik op dit moment ben...


Om nog even terug te komen op de crawler en de MLP. Het exemplaar in deze bouwdoos is ronduit lachwekkend. Totaal niet in verhouding en zonder ook maar enig detail. Op eBay heb ik deze papieren modellen gevonden die speciaal gemaakt zijn voor het Revell 1/144 model. Die zal ik op korte termijn aanschaffen, zien er prachtig uit in ieder geval!

Afbeelding

Afbeelding


To be continued!

Groeten Loek :brouw:


Laatst bijgewerkt door Loek op wo 14 nov, 2012 9:46 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2012 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Zo, je hebt dat crappy orbitermodel weten te redden tot een erg mooi resultaat! :shock: Goed bezig, ik ben benieuwd naar de rest!

Ook strak geschilderd met penseel hoor.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2012 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Thanks Nicolas! Goed om te horen!

Het is ook wel een nadeel van dit soort uitvergrote foto's, dat je alle minpunten erg goed ziet en dat je als brouwer even met de neus op de feiten wordt gedrukt, maar daar gaat het in modelbouw natuurlijk ook om. Details en accuraatheid. Ik kijk in ieder geval heel anders tegen de shuttle aan als ik 'm zo thuis op tafel zie liggen. Dan lijkt het toch wat echter en beter afgewerkt...

(maar dat zeggen ze allemaal natuurlijk :mrgreen: )

Komend weekend hoop ik de tweede booster rocket te voorzien van zijn decals en ik hoop een begin te maken aan de external tank.

Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2012 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Hallo Loek welkom !!! , dat is een mooie inkopper , ziet er goed uit en zoals je al zei , dit is een niet al te makkelijk qua pas vorm .
mooie using look , daar gaat het bij de shuttle om , ik ben benieuwd .

:brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2012 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Hallo en welkom Loek,
Vergis je niet in die papieren crawler met MLP! Dat is een ware hogeschoolkit. Geen gemakkelijke kost. Er zijn op de fora van Papermodelers.com en waarschijnlijk ook op Zealot.com wel een paar draadjes te vinden over de bouw van dit model. Het resultaat is echter verbluffend en doet uiteindelijk waarschijnlijk je shuttle verbleken. Die je overigens inderdaad heel behoorlijk hebt opgeknapt van een stukje speelgoed naar iets dat er uit ziet als een model van een Spaceshuttle. Als je een poging wilt wagen een betere versie van de shuttle bij te MLP maken kan ik je de website http://www.axmpaperspacescalemodels.com/index.html aanraden. Designer Alfonso Moreno biedt zijn shuttles gratis aan (veel payloads zijn daarentegen betaaldownloads), je kan ze uitprinten op A4 (180 / 200 grams papier werkt lekker) en eventueel vergroten/verkleinen (jouw MLP is 1/144, de shuttles zijn 1/100 en dat betekent dat je ze uit moet printen op ongeveer 70% (69,4% om precies te zijn). De modellen zijn vreselijk mooi gedetailleerd en goed te doen. Een dergelijke shuttle zou niet misstaan op je MLP.

Succes met de bouw en ik volg het hier wel.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 14:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Thank you bubblegum, fijn om te horen! En dank je voor je adviezen Paper Kosmonaut! Ik had al zo'n vermoeden dat die papieren crawler en MLP geen peuneschilletje zouden zijn. Maar ik hou wel van een uitdaging. Ik heb in het verleden vanuit opleiding en hobby heel veel sticker gesneden met de hand, de meest precieze voorwerpen en hier word ik nog geregeld voor gevraagd. Dat is alvast één competentie die goed van pas komt bij het maken van papieren modellen.

Als jij het goed vindt, zal ik je t.z.t. ook enkele vragen willen stellen via PB's om zo een klein beetje op weg geholpen te worden (geen zorgen, ik zal het beperkt houden :wink: ).

Als het een beetje meezit en mijn dochter mij de tijd en rust gunt, ga ik zometeen de tweede booster rocket voorzien van haar decals... :)


Tot een volgende!

Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Loek, vragen staat vrij en ik ben je graag van dienst. En inderdaad, het hebben van een vaste hand is al een grote stap in de goede richting.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Fijn om te weten! Thanks!!

Belofte maakt schuld, dus weer een kleine update.

Vandaag de tweede booster rocket voorzien van decals. Gebroederlijk staan ze nu naast elkaar te wachten op de external tank.

Afbeelding

Afbeelding

Dan ben ik nu klaar met alle decals en is dit wat er overblijft... Mocht iemand er iets van kunnen gebruiken, laat maar weten, dan stuur ik het graag op!

Afbeelding


Ook begonnen aan de external tank... :x De boven en onderkant zijn met krachtige secondelijm nog aan elkaar te krijgen maar de rest totaal niet. De delen zijn behoorlijk krom en er is erg veel kracht voor nodig om dit met lijm te compenseren. Dus na een paar lijmpogingen toch maar besloten om de kieren op te vullen met plamuur, in de hoop dat dit goed uitpakt.

Van voren gezien niets aan de hand.

Afbeelding

Maar dan de zijkanten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgeplakt, geplamuurd en afplaktape verwijderd. Nu goed laten uitharden en dan zien we wel wat we er van kunnen maken...

Afbeelding

Afbeelding



Tot een volgende! :brouw:


Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dat is wat he die external tank , meschien kan je um als je um nog een maakt en meschien 1/72 eens in goed heet water leggen een 20 minuten .
dan is ie makkelijker te zetten in vorm ..

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2012 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Haha! Ik wou het net zeggen. Opvullen gaat overigens ook goed met reepjes plastic (Evergreen bijvoorbeeld) De resterende gaatjes vul je dan op met putty. Dat kost uiteindelijk minder plamuur en schuren.
Daarnaast, met een paar dikke elastieken en wat vormers aan de binnenzijde kom je ook een heel eind.
Nog een verftip: De schuimlaag van de ET is als hij vers wordt aangebracht licht oranje. Naarmate de tijd verstrijkt en de tank is blootgesteld aan UV-licht van de zon, wordt de kleur bruiner. Er is dus geen exact goeie kleur voor de ET. Ik zou overigens als experiment eens testen hoe het lijkt als je bv. schelpenzand met je verf vermengt om een korrelige structuur te krijgen om het schuim te imiteren. (niet in het verfpotje mengen, maar bv in een waxinelichtbakje, zo doe ik het in elk geval altijd). In 1/144 lijkt dat waarschijnlijk al heel wat beter dan een gladde tank.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement