Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2012 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Net zo als de Amerikanen hadden de russen in de jaren 60 ook een maanlander , de LK lander .
Deze is nooit aan bod gekomen om naar de maan te gaan , teveel problemen met de N-1 maanraket een soort apollo saturn v raket die de amerikanen gebruikten .
Ik denk zelf als de het budget van de russen in de jaren 60 hoger was en dat korolev meer kon testen , dan had het wel eens kunnen zijn dat de russen als eerste geland waren op de maan :wink:
Maar het concep Lk lander ten op zichten van de amerikaanse had toch wel wat verschillen , wat ik weet een cosmonaut aan boort , de lander was kleiner , er zullen meer dingen zijn , maar die weet ik dan niet allemaal :? .
de landing als het opstijgen va nde maan ging volgens mij bijna het zelfde , het onderste deel was nodig om het kunnen laten landen en het bovenste deel om op te stijgen .

http://www.youtube.com/watch?v=TCyEVD-lN3I

http://www.youtube.com/watch?v=7bZ6v7DgNFY

hier is goed te zien het verschil tussen de amerikaanse Lunar Module en de sovjet Lk versie .

Afbeelding

Ook al ziet het er niet al te hightech uit als de amerikaanse lander , De echte blijft toch indrukwekend !!

Afbeelding Afbeelding

Ik heb twee kit,s van dit model , de kleine versie 1/72 heb ik gekocht op ebay een ouder model alweer , maar kompleet .

Afbeelding

Afbeelding

Aan de tekening kan je zien dat het een echt garage kit is :mrgreen:

Afbeelding

verder had ik nog een niet kompleet resin kit van de nederlandse ruimvaart garage kit maker Julius de Rho uit nederland ,
Ik kreeg deze resin onderdelen , maar niet meer kompleet , dus zelf maken de onderdelen .

het kanding gestel heb ik uit messing gemaakt en ga verder met de opbouw met de messing en styreen .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Laatst bijgewerkt door bubblegum op ma 05 nov, 2012 15:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2012 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Gaaf, ik had geen idee dat hier modellen van zijn. Wat is de oppervlaktestructuur op het grotere model? Isolatiedekens die op de 1:1 toestellen niet aangebracht zijn? Of rommel die nog afgeschuurd moet worden?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2012 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dat zijn wel isolatie dekens want die zitten er wel op in een missie . in het een museum zijn ze eraf .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Hmmm, toch jammer dat ik weer een paar dingetjes moet corrigeren. Je doet het meest prachtige brouwerswerk Bubble, ongehoord goed zelfs, maar je historische referentie behoeft nog een klein beetje verbetering. :wink:

bubblegum schreef:
Ik denk zelf als de het budget van de russen in de jaren 60 hoger was en dat korolev meer kon testen , dan had het wel eens kunnen zijn dat de russen als eerste geland waren op de maan :wink:


Nope, vergeet het maar. Het minder testen was een gevolg van het lagere budget. En het lagere budget van de Sovjets was niet eens de hoofdoorzaak waarom de Amerikanen de maan-race wonnen. Korolev en consorten moesten teveel opboksen tegen concurrende ontwerp-bureaus die ook een gedeelte van de taart wilden hebben. De politieke kliek in de Sovjet-Unie was daar gevoelig voor. Teveel politiek was de hoofdoorzaak.

bubblegum schreef:
Maar het concep Lk lander ten op zichten van de amerikaanse had toch wel wat verschillen , wat ik weet een cosmonaut aan boort , de lander was kleiner , er zullen meer dingen zijn , maar die weet ik dan niet allemaal :? .
de landing als het opstijgen va nde maan ging volgens mij bijna het zelfde , het onderste deel was nodig om het kunnen laten landen en het bovenste deel om op te stijgen .


In tegenstelling tot de Lunar Module had de LK maar één hoofdmotor, die voor zowel de afdaling en landing op de maan, alsook voor het vertrek van de maan werd gebruikt. De LK liet weliswaar iets achter op de maan, maar dat was niet meer dan zijn landingsgestel en de 'wieg' waarin de cabine en hoofmoter genesteld waren.
Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse Lunar Module die uit twee aparte trappen bestond: een daaltrap met eigen aandrijving die op de maan achterbleef, en een stijgtrap, wederom met eigen aandrijving, die alleen aktief was bij het vertrek van de maan.
De LK was een kleine lander die maar 1 kosmonaut kon vervoeren. Er was een reden: het geheel moest zo licht mogelijk zijn. En de oorzaak daarvan...? Wel, lees maar eens verder hieronder:

De N-1 raket had niet genoeg vermogen om een maanlander naar de maan te brengen die uit twee aparte trappen bestond. Dit was een gevolg van het inefficiente ontwerp van de N-1. Het stuwvermogen van de eerste trap van de N-1 was groter dan dat van de eerste trap van de Saturnus V, maar het uiteindelijke vermogen om lading naar de maan te krijgen was fors lager dan dat van de Saturnus V. Strikt beschouwd was het gewoon een waardeloze raket. En dan doel ik nog niet eens op de vier mislukte lanceringen, maar meer op de efficientie van het ontwerp. Kogelronde tanks zijn niet handig om je brandstof en oxidatiemiddel in te vervoeren. Ze hadden de tankvorm van de Amerikanen af moeten kijken evenals de manier waarop je zulke grote tanks bouwt.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Aah , dan had ik toch weer flink fout , weer wat geleerd . dus die onderstel is meer een hangring landings construktie :roll:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2012 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Historisch correct of niet, maar je bent weer lekker bezig! Curieus vehikel is het eigenlijk. :) Ziet er erg goed uit hoor! En zoals gezegd, ik ben nieuw hier, maar ik volg het allemaal al een tijdje, een aantal van jullie hebben inmiddels een akelige collectie bij elkaar gebrouwd. Prachtig! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2012 8:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Aah , dan had ik toch weer flink fout , weer wat geleerd . dus die onderstel is meer een hangring landings construktie :roll:


Yep. Kijk maar eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/LK_(spacecraft)

en hier http://www.astronautix.com/craft/lk.htm

en hier: http://www.russianspaceweb.com/lk.html

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2012 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dankje Woods170 !! ,


Heb je wel eens de Lk lander 1/24 master modelbouwer Serge Gracieux gezien , prachtig gewoon .. en wat een geduld heeft die man :?


http://astronautique.actifforum.com/t10 ... te-1-24eme

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2012 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Yep, die heb ik gezien. Hij is de tegenhanger van Vincent Meens, de man die het ultieme model van de Amerikaanse LM heeft gemaakt.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2012 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
In de Sovjetunie had je naast Sergei Korolyov ook het bureau van Mikhail Yangel en dat van Vladimir Chelomei, die ook net als Korolyov probeerden raketten voor ruimtevaart te ontwikkelen. Chelomei bijvoorbeeld ontwierp de Proton (en later de Almaz en Salyut ruimtestations) en Yangel ontwierp onder meer de R-16 (berucht door het Nedelin incident) en de Dnepr en de Tsyklon (allen aanvankelijk kernraketten die later een aangepaste lanceerraket functie kregen).

Vooral het maanproject dat Chelomei had bedacht bracht de sovjetregering flink in dubio over welk project beter was. Chelomei's Proton had genoeg capaciteit om met een eigen ontworpen ruimtevaartuig en lander een kans te maken op een maanvlucht. Sterker nog: Alexei Leonov was al min of meer in training voor een dergelijke missie.

Korolyov had hoe dan ook de beste kaarten en diens plan werd dus gekozen. Hij stierf echter in 1965, lang voordat de N-1 ook maar het modelstadium te boven was en kon dus ook niet voorzien hoeveel problemen er rezen met de constructie. Wassili Mishin, zijn opvolger, was niet behept met het zelfde geniale brein als Korolyov dat was. Ook de Soyuz was daarom in het begin een groot fiasco.

Verder nog ter aanvulling van de feitjes over de LK: Het bovenste gedeelte van de N-1 was een kleine laatste opduwtrap met de LK en LOK als een treintje achter elkaar voorop gemonteerd. Deze twee voertuigen koppelden los bij de maan voor de afdaling naar het oppervlak. Een van de twee kosmonauten aan boord diende over te stappen middels een ruimtewandeling, omdat de LK niet met de LOK kon koppelen. (de LOK was het bijzonder veel van een Soyuz weghebbende maanruimteschip - groter en anders uitgerust).

Aangekomen op de maan moest deze arme eenzame Rus het trapje af en op de maanbodem een hoepel omdoen zodat hij, bij een onverhoopte valpartij niet als een schildpad op zijn rug zou komen te liggen en niet meer overeind kon komen. Het Krechet pak was loodzwaar van achteren, je moest er door een openscharnierende deur in de achterkant in kruipen.

Ik ben benieuwd wat je met de modellen gaat doen, Bubble, die koperconstructie ziet er goed uit.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement