Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Tijd voor wat bouwerij van Paper Kosmonaut. Van papier vanzelfsprekend. Deze keer de Atlas D (E? F? Die alfabetsoep van die eerste set Atlassen daar word ik duizelig van, vooral met dit warme weer.) die John Glenn in 1962 als eerste Ameirkaan in een baan om de aarde bracht. Het gebruikte papier is zilverkleurig karton. Deze kartonsoort heeft een mooie fletse kleur en is niet meteen überchroomkleurig, want dat was de Atlas ook niet.

Veel van dit bouwsel is met CA gelijmd, want het karton is weerbarstig. Het was in eerste instantie al moeilijk om op te printen. Het oppervlak was dermate glad dat de printerinkt er gewoon op bleef liggen en kleine belletjes vormde die niet goed opdroogden. Knap vervelend. Gelukkig ontdekte ik via een van mijn papierbouwende collegae het goedje Digital Ground for Printing van Golden. Je smeert het als een filmlaagje op een niet printbaar oppervlak en het neemt de inkt op als ware het gewoon papier. Handig, maar ik had het niet gefixeerd. Had ik misschien wel moeten doen. Maar zo ontdekte ik ook dat het spulletje met glassex er weer af was te krijgen. Dat werd dus printen, snijden, lijmen en met een drup glassex schoonvegen. Meteen alle irritante extra lijnen weg en een mooi schone romp.

Afijn. De romp was een lekker karweitje, karton buigen, passen en lijmen met CA. Slechte een paar stukjes zitten met gewone houtlijm vast. De motoren kregen wat extra sjeu met dat zilveren randje.

De capsule zelf is een verkleind model, oorspronkelijk 1/48. Dat was helemaal eenvoudig, de ontsnappingstoren was andere koek. die is niet van papier, maar van drie stukjes messing en voor het frame allemaal in stukjes geknipte kopspelden. Werkt perfect. Likje verf er over en je hebt een mooi torentje. Het raketgedelte bovenop is wel weer papier.

Nou ja, zonder verder plichtplegingen hebben we hier wat fotootjes van het raketje. Verbazend hoe klein het dingetje is vergeleken met de andere raketten. Het valt weg tegen zijn nazaat de Atlas V maar helemaal tegen de Saturn V. Bijzonder apparaatje met een bijzondere geschiedenis, deze Atlas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was 't dan weer even, hou allen het hoofd koel en tot de volgende keer!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2012 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dat heb je weer mooi gedaan man !! dit is en blijft moeilijk om papieren modellen in elkaar te zetten .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jul, 2012 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
En dan komt natuurlijk ook de verplichte voorganger er bij. Kleine moeite om die er bij te maken, het is een erg klein dingetje. Meeste onderdelen zaten in de motorsectie, de vanen waarmee de vlamstraal kon worden verbogen, de roeren aan de vinnen en dergelijk ouderwetsch stuurgedoe. Shepard's capsule had in tegenstelling tot alle andere Mercury's een paar ronde patrijspoortjes. Voor de rest was dit een dagje bouwerij.
Afbeelding

Afbeelding

Dank voor je complimentje, Bubble.

En op zich valt het best mee hoor, die papiermodellen. Het is vind ik zelfs een leuker karweitje dan plastic, je moet meer buigen, vormen dan met al die voorgevormde stansvormen van een plastic of resin kit. Maar het is genadig materiaal. Snij je fout, print je het opnieuw uit. Is het te groot, print je het kleiner uit. Vele modellen zijn zelfs aan te passen aan jouw wensen (kleur, uitvoering, detaillering) dus wat dat aangaat is het een erg veelzijdig spulletje.
Ik ben nu bezig met een 1/48 dioramaatje van SkyCrane en Curiosity, de aanstonds op Mars landende nieuwe rover van NASA / JPL.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2012 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Mooi gemaakt. Vooral dat glimmende papier ziet er veel beter uit dan het stadaard grijs....;-)

Maar...uhh...... Die Mercury-Redstone......Dat is de verkleinde versie van Michael Urban's versie.
Mocht je er ooit nóg eens eentje bouwen, bouw dan de versie van www.ariespapermodels.nl .
Die schijnt een stuk accurater te zijn......zegt men........... |-)
En heeft meer details.

Ik heb hem ooit afgedrukt op dun, glanzend papier. Ziet er zeer acceptabel uit, al zeg ik het zelf.
_______________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2012 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ha die Erik,
Wat betreft de Atlas, ik vond het inderdaad mooier om daadwerkelijk metaalkleurig papier er voor te gebruiken. Ik heb een hekel aan die nepglans-effecten die veel ontwerpers op de huid van hun uitgevouwen modellen hebben. In mijn optiek ziet het er lelijk uit als je het model hebt gebouwd want het glanst niet en blijft altijd op de zelfde plek ook al draai je je model. Sommige modelontwerpers leveren een blanco versie mee met hun kit, zodat je op zilver papier kan printen. Heel fijn is dat. Voor fairings en sommige onderdelen van raketten gebruik ik ook graag fotopapier vanwege de glans. In mijn huidige project gebruik ik papier met een structuur om de isolerende schuimlaag op de romp te imiteren. Het ziet er erg goed uit (zie Papermodelers). Binnenkort een kort bouwverslag alhier.

Over de Redstone: Scherp gezien! Maar... Ik heb juist die versie van Urban gekozen vanwege de detaillering. De LES van Michael heeft losse motoruitlaten en mooi geprononceerde banden om de rode cylinder. Ook zijn de vinnen complexer. Het is tenslotte een 1/48 versie die ik heb gedownscaled. Waar zit hem die accuraatheid van jouw versie in? *nieuwsgierig*

groet, PK

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2012 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Waar zit het 'm in...?
Met het risico dat het op opscheppen lijkt : de kleuren van mijn versie zijn beter, vooral het rood. Het lettertype is precies goed, het zit ook op de
juiste positie. De LES is gedetailleerder en heeft de juiste oranje-rode kleur (en geen bruin-rood...[-( ) Het zwart-witte instrumentengedeelte
heeft iets meer detail. Michaels versie heeft meer onderdelen, maar dan alleen in de 1:48 versie. Verkleind naar 1:96 vallen veel details weg die ik
bij mijn model nu juist iets duidelijker getekend heb.
In schaal 1:48 zijn vele details op deze raket al zeer klein, in schaal 1:96 is het echt geen doen meer om ze in 3D uit te voeren, gewoon
tekenen is dan het beste alternatief.
Als je het gebouwde model naast een foto van de echte raket houdt, dan zal je zien dat er geen model is dat meer overeenkomt dan dat van mij.
Ook andere (commerciële) modellen, hout of resin, zijn niet zo nauwkeurig als die van mij. Dit is één van mijn beste modellen, ik ben er erg
trots op. Niet al mijn modellen zijn zo accuraat, maar deze toevallig wel, ik heb er erg mijn best op gedaan en nu wéér zie ik mogelijkheden om
verbeteringen aan te brengen.
De losse motoruitlaten van de LES heb ik niet gemaakt omdat ik weet dat de meeste mensen ze gewoon veel te klein vinden om te maken. In schaal
1:48 vind ik het al priegelwerk, laat staan in 1:96..... Maar....ik zou kunnen overwegen om een extra pagina toe te voegen met wat meer onderdelen.
Ik vroeg me net af waarom je zei dat de vinnen van Urban complexer waren. Ik dacht: maar bij mijn model zijn ze toch óók gedetailleerd?
Toen herinnerde ik me dat ik ook aan de Juno 1 bezig ben. Deze update heeft wél vinnen met een paar extra delen. Die zou ik kunnen gebruiken voor
de Redstone.
Ik ga er aan werken, in de loop van volgende week.

_____________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement