Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Titan IIIe Voyager 1/96
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2012 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
En daar is Paper Kosmonaut ook weer eens.
Ditmaal met een model in 1/96 van de grote Titan IIIe, die ook wel Titan Centaur werd genoemd. Deze grote jongen is in de zeventiger jaren een zevental keren gelanceerd door NASA. Onder meer om de Viking marslanders naar Mars te leiden maar ook om beide Voyagers te lanceren. En in die hoedanigheid beeld ik de mijne af.
De kit is ontworpen door Mark Cable en voor weinig te downloaden bij Ecardmodels.com. Hij is bezig een hele reeks van legendarische raketten te ontwerpen in papier, zo heeft hij al een Atlas-Agena, verscheidene Titan configuraties (inclusief de ICBM versie) en de Medium Delta 4 gemaakt. Binnenkort ook de Delta 4 Heavy en de Titan IIIc MOL variant.
Goed dan, deze kit is dus de Voyager versie en ik besloot die er dan ook maar bij te fabriceren. Nu heeft Ton Noteboom een fantastisch model van Voyager in 1/24 ontworpen maar die is wat te gedetailleerd voor de schaal van dit bouwsel. Ik besloot dus de wat simpeler versie van John Jogerst te gebruiken.
De Titan heeft mooie gedetailleerde graphics. Ik besloot de raket van mat aluminiumkleurig papier te bouwen, iets wat de romp een realistischer aanblik geeft dan alleen de grijstint en verloop daarin van de originele kit. Een tweetal tinten aluminiumkleurig papier en printerdeprint dus maar. De onderdelen van de Titan passen allemaal prachtig in elkaar en de boel is zeer genadig wat betreft mijn hak en breekwerk in diverse onderdelen.
Ik heb er veel details aan toegevoegd en naast papier ook hier en daar wat kleine stukjes metaal gebruikt.

De Voyager werd verder gebracht op een Centaur. Daar had ik gelukig een model van, zij het dat het de moderne versie was. De gebruikte variant in deze opzet was een stukje korter en helaas ook vrijwel gespeend van goede fotodocumentatie op het wagenwijde web. Gelukkig had ik hier en daar wat geluk. De vorm was snel gevonden en de romp is bekleed met dun zilverkleurig masking tape-achtig plakband dat isolatiedoeleinden dient bij laminaat ondervloeren. De huidige variant is wit, maar omdat de Centaur een neefje is van de Atlas, (ook door Karel Bosschaert ontworpen met een zelfde soort ballontank) was de originele versie dus glanzend aluminiumkleurig. Op de top een frustum en daarop de Star Kick Motor die Voyager zijn laatste zetje meegaf. Kraaltje dient hier als tank. Voyager zelf werd uiteindelijk griezelig gedetailleerd voor 1/96 en kan zich meten met de 1/48 versie die ik een anderhalf jaar geleden heb gemaakt. De ingeklapte versie voor in de payload bay zorgde voor nog wat extra research uurtjes.

Afijn, snijerdesnij, plakkerdeplak en voilà. Vier weken later heb je een raket van een centimetertje of 60 met een afneembare gedeelde fairing waaronder een payload in de vorm van een Centaur met kick motor en Voyager er op.

Afbeelding
De motor van de tweede trap heeft wat metalen leidinkjes.

Afbeelding
De gebruikte Centaur had twee RL-10 motoren. De meeste huidige varianten hebben er maar één.

Afbeelding
De Star Kick Motor. Een klein raketmotortje op vaste brandstof. Ook hier wat koperwerk in de detaillering.

Afbeelding
De inmiddels gereedgekomen Voyager op de stack, op de tweede trap. Meeste metaal hierin is van kopspelden.

Afbeelding
De twee delen van de fairing. Bijeengehouden door magneetjes. De naad is mooi weggewerkt achter een stripje papier.

Afbeelding
Voyager op zijn nest.

Afbeelding
En de raket. De vastebrandstof motoren en de buitenkant van de neuskegel van de fairing zijn van zijdemat fotopapier. Dat gaf een geweldig extra effect aan de stack.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2012 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Ziet er zoals gewoonlijk weer geweldig uit :brouw:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
weer een mooie update paper kosmonaut !!!! beste jongen nog 60 cm ! :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement