Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2012 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Zo dan is hier een raket. Leo Cherkashyn heeft een hele verzameling prachtige Russische en Oekraïense raketten op zijn site ter download en deze keer heb ik zijn Soyuz FG gebouwd. oorspronkelijk is deze kit in 1/48 (en dan wordt ie zo'n 80 centimeter) maar ik heb hem netjes in schaal met het grootste gedeelte van mijn kaasplankje raketten gebouwd, in 1/96. Een handzaam formaatje. Deze versie is de Soyuz die de speciale schildering droeg op de fairing ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Vostok 1, gevlogen door ons aller Joeri Alexejewitch Gagarin.
Goed dan. genoeg gezeverd, laat zien dat ding.

Hier zijn we ergens halverwege de bouw. Ik ga jullie niet vermoeien met de eerste sneetjes en dergelijke. Het verliep allemaal van een leien dakje.
Hier liggen de eerste trap met bijna alle strap-on boosters en de tweede trap klaar voor de dingen die gaan komen.

Afbeelding

Oh ja, er ligt inderdaad ook een Soyuz ruimteschip bij, dat komt bovenin in de payload fairing te zitten. De Soyuz is een kit van Alfonso Moreno, die deze voor het ISS heeft bedacht (waar die ook naar toe vloog) en hij had ook de 50e verjarie van Gagarin's vlucht gevierd met een special liveries model. Kwam mooi uit. Laten we die Soyuz nog eens van naderbij bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit hier en daar inderdaad wat non-papier aan de dingen, sommige vormen zijn nu eenmaal makkelijker te vinden in de kralendoos of in de gereedschapskistvakjes. Pareltjes uit de hobbywinkel doen hier hun truukje. Balletjes vouwen van papier, ik ben gekke Henkie niet.

Afbeelding

De docking probe op de Soyuz is gemaakt van gewoon papier met daaroverheen een stukje zilverkleurige isolatietape. Ik had een hele rol van dat spul over na het leggen van een laminaatvloer in het huis van mijn vriendin. Ook op de onderzijde van de motorgondels van de Soyuzraket heb ik het gebruikt. Werkt als een tierelier. Net als dat ik de binnenkant van de fairing (geprint op zijdemat fotopapier) heb voorzien van het band dat doorgaans de naden tussen gipsplaten af kan dekken (je smeert er gips tussen en - ach dit is geen doe het zelf forum.) Nou de payload fairing dus.

Afbeelding

Zoiets bedoel ik. Het groene is een superdik hobbykarton dat met man en macht en superlijm zijn vorm behoudt.

Nu dan, die payload fairing waar je over sprak. Mijnheer Kosmonaut, hoe denkt u die dicht te houden? Oh, dat is simpel: één van de twee helften is vastgelijmd op de laatste trap. Ter stevigheid enzo. Onderaan deze helft heb ik aan de binnenzijde twee magneetjes gelijmd met aan de andere, losse zijde twee ijzeren spijkertjes die er tegen aan komen bij het sluiten. Klik. Vast. En weer open. En weer vast. Uren plezier gegarandeerd.
Maar... bovenaan dan, staat dat niet open te gapen dan? Nee hoor. Dat doen we zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die metalen plug komt uit een Billy boekenkast van IKEA dus is dit ook nog eens een IKEA-hack. Een stripje langs de zijkant zorgt voor camouflage van de twee helften. Iets dat in het echt ook zo is. Misschien ietsje minder geprononceerd.

Afbeelding

Een balletje piepschuim bovenin klemt de IKEA-plug goed vast en is tegelijk ook een tankje voor het een of andere vloeistofje dat daar iets moet doen. Raketbrandstof voor de fairing-splitter raketten? ik weet het niet. Het zit er in elk geval wel en het is erg handig.
De ontstnappingstoren zit dus op die IKEA pin. BIjna geheel massief gerold papier, raketuitaatjes rollen - nee, priegelen, een koperdraadje er langs voor de leiding en voilà.

Afbeelding

Als laatste een berg motoruitlaten er onder plakken. Het moet namelijk als het goed is allemaal waterpas en recht er onder komen. Het ding staat uiteindelijk op zijn Vernier raketten en dat is best knap. Maar het daadwerkelijk waterpas krijgen van die troep is een hels karwei. Er zitten veel kleine verschillen in de uitlaatjes en ja, alles is handgemaakt. Maar rechtopstaan doet ie met een beetje steun prima. Nog even een feitje: het ding heeft geen 20 motoren maar vijf. Elke RD-193* heeft vier verbrandingskamers met evenzoveel uitlaten. De Vernier stuurraketjes gebruiken ook een deel van de brandstof maar zijn een onderdeel van de RD-193 motor.

Afbeelding

En hier staat het gereedgekomen product zijn eerste stof te vangen op de plank bij de rest van de collega's.

Afbeelding

Hopelijk is ie te pruimen.
Dat was 't voor deze keer!

PS. dat nieuwe uploadsysteem is handig! een stuk efficiënter dan het oude.

*De RD-193 is een moderne afgeleide van de oermotor RD-170, die Gagarin omhoog bracht.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2012 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Weer een stukje vakwerk :brouw:
Wat is dat logge ding rechts op de foto ? :mrgreen:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2012 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ken je klassiekers, Bert. :wink: In 1929 heeft de Duitse cineast Fritz Lang de beroemde film "Frau Im Mond" gemaakt. Hij heeft raketgeleerde Hermann Oberth gevraagd een zo realistisch mogelijk ruimteschip te ontwerpen. Dit is het resultaat. In 1929 ontwierp Oberth voor de film een tweetrapsraket, compleet met interieur. De twee stages werden beiden aangedreven door een gigantische honingraatcluster raketmotoren. In deze film werd voor het eerst (spanningsverhogend) het aftellen van 10 naar nul gebruikt. Ook de lanceersequentie lijkt heel erg op hoe het later in het echt zou gaan met de Saturns en Apollo.

Afbeelding

De film is langdradig en is stom, dus geen dialogen. Dat heeft de film ook genekt omdat toen net de "talkies" door waren gebroken.
Mondschiff "Friede", genoemd naar de vrouwelijke hoofdpersoon, is een model dat te vinden is op de site van Ralph Currell, die nog meer mooie modellen heeft.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2012 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Weer wat geleerd :)

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2012 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooi model kerel !!! en fast , waar heb je die 1/48 schaal versie vandaan als ik vragen mag , wil deze nog eens maken in resin .

:brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2012 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Bedankt, Bubble. De raket is te downloaden op de site van Leo Cherkashyn. Maar ik kan me niet voorstellen dat je van een papiermodel een resinmodel kan bouwen. Waarom zou je overigens? ja kan hem van papier - en zeker met jouw vaardigheid - gemakkelijk net zo mooi in papier bouwen. En als je hem gewoon alleen steviger wilt hebben, spuit je het ding na het bouwen toch over met blanke epoxy? Dat doen de bouwers van vliegend raketspul ook.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2012 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
He Paper Kosmonaut ,

Nou ik dacht uit styreen maken , dan een mal en dan gieten naar massief . er is volgens my geen 1/48 resin versie ? wel de Soyuz spacecraft van realspace

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2012 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Dat zou je kunnen doen. Maar waarom? Wat heb je aan een ettelijke kilo's wegend, topzwaar en broos gevaarte terwijl je het geheel ook licht kan houden - zelfs in styreen. Het kost je bovendien een fortuin aan kunsthars. (ik heb een 1/48 papieren Voskhod en dat is al een dikke 85 cm met een doorsnee van 6 tot 20 cm. Een Soyuz is nog een stukje hoger en bovenaan weer breder. reken maar uit wat daar voor hoeveelheid zooi in gaat zitten.) Zonde van het geld.
Giet het ding dan meteen van brons of massief goud, zou ik zeggen. :lol:

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement