Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: twee sondes van papier
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2012 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Hallo dames, heren ook, hier weer eens een levensteken van Paper Kosmonaut. Niet stilgezeten, wel eventjes een kalme periode gehad. Daarna lekker van leer getrokken met twee SF bouwsels (Kuifje raket en Mondschiff Friede uit de duitse Sf film Der Frau im Mond (1927) beiden in 1/96)
en daarna dit.
Ik en op de een of andere manier altijd gefascineerd door sondes. Eenzame machientjes, dapper informatie dorgevend vanuit de verste en meest verlaten uithoeken van ons zonnestelsel - en daarbuiten. Twee er van heb ik in de afgelopen tijd geportretteerd in een diorama. Beiden zijn grotendeels scratchbuilds maar de basis is voor beiden ook een bestaand papiermodel. Ik heb ze alleen beiden flink bewerkt om ze er wat echter uit te laten zien.
Allereerst de kleine sonde NEAR-Shoemaker, die, gelanceerd in 1996, de asteroïde Eros moest onderzoeken en er daarna in 2001 ook op landde, gewoon omdat het kon. Niet dat het ding ervoor was gemaakt, integendeel, maar door de geringe zwaartekracht op het rotsblok brak er niks en ligt de sonde nu zijn oude dag op eros door te brengen. Schaal, ik geloof ergens 1/144 maar pin me er niet op vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna volgde de bouw van Ranger 7, een sonde uit 1964. Eigenlijk de eerste succesvolle exponent van de reeks, de voorgangers hadden matig tot geheel geen succes. Ranger was een belangrijk onderdeel van het maanonderzoek voorafgaand aan het Apollo project. De sondes onderzochten geschikte landingsplaatsen en de bodemgesteldheid van de maan. Hierbij draaiden ze eerst een aantal banen om de maan heen maar werden dan resoluut naar de oppervlakte gestuurd, onderwijl foto's makend en televisiebeelden filmend, die rechtstreeks in Houston werden bekeken. De laatste foto is beroemd geworden, waarbij het laatste gedeelte van de afbeelding door het te pletter slaan van de sonde alleen bestaat uit ruis.
Ook Ranger is van papier alleen heb ik hier verschillende soorten papier gebruikt, onder meer dik zilver gecoat karton, en ook aardig wat messing voor de buizenstructuur en antenneophanging. (de antenne zelf is wel van papier met een mesh van gipsplaatnaadafdichttape - je moet er gips insmeren en dan is de naad weg, je kent het wel.)
Het maanoppervlak is van papier maché. Schaal is 1/48.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het voor deze keer. Ik ben bezig met wat raketten op dit moment, op mijn blog is er wat meer van te zien. Zo gauw er wat klaar is, zal ik er hier verslag van doen. Beloofd!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2012 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Prachtig werk weer PK. Ben benieuwd wat je volgende project gaat worden.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2012 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
woods170 schreef:
Prachtig werk weer PK. Ben benieuwd wat je volgende project gaat worden.

Ben momenteel bezig met een 1/96 Soyuz FG, en dan in het speciaal de raket die in 2011 met speciale markeringen werd gelanceerd in het kader van de 50e verjarie van Gagarin's vlucht. Bovenop komt een Soyuz ruimteschip (ook met speciale markering) dat hopelijk te tonen valt door een van de stroomlijnkap helften weg te halen. De bouw is inmiddels vergevorderd, dus hopelijk binnenkort wat plaatjes van het resultaat.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Great !!! werk kerel , lekker micro werk

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Hangt die Ranger nu niet ondersteboven? Zo te zien wijst de motor naar het maanoppervlak. De telescoop/camera kijkt schuin langs de antenne die nu bovenaan zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2012 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
De filmcamera in de Ranger zat in de opening die je op de eerdere foto's ziet en de camera is duidelijk naar beneden gericht. Ik heb er zelfs extra zorg aan besteed dat de lens neerwaarts is gericht.
De motor hoort naar beneden gericht te zijn want er werd afgeremd om de omloopbaan om de maan te kunnen beëindigen. Hierna viel de Ranger, rechtstandig, gecontroleerd te pletter op de oppervlakte van de maan. Het venster waardoor de camera filmde heeft juist daarom ook een soort orgelpijp achtige opening naar beneden.
Daarnaast, er is natuurlijk rekening gehouden met hoe een dergelijk gebouwde sonde zich gedraagt in een val.
Hoewel er maar een zesde van de zwaartekracht op de maan heerst, is er wel degelijk sprake van gewicht en als de sonde met het smalle (lichtste) eind naar beneden zou vallen zou het geval gaan tuimelen en zou er geen enkele stabiele foto gemaakt kunnen worden. Het motorgedeelte is het zwaarst dus is onderaan. En de camera halverwege de zilveren "toren".

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Leuk, die kleine NEAR satelliet.

Door een papieren model van de NEAR ben ik verzeild geraakt in de papieren modelbouw. Eén van de medewerkers van de sterrenwacht alhier,
later voorzitter geworden, maakte toentertijd kartonnen infopanelen van actuele gebeurtenissen op ruimtevaartgebied. Tekst, groot uitgeprint,
enkele plaatjes en wat foto's vertelden in het kort een verhaal. In het geval van de NEAR plakte hij rechtsboven ook een papieren model van de
NEAR. Op zoek naar info op het net vond hij een papieren model om zelf af te drukken op dik papier en het dan te bouwen. Dat was zo rond 1999
of 2000, denk ik. Er waren toen nog nauwelijks van zulke modellen te vinden. Op ruimtevaartgebied zou dit wel eens één van eersten kunnen zijn.

Toen we gingen voorbereiden voor een volgende info-avond leek het me leuk om enkele modellen te bouwen. Papier was een ideaal medium
voor dit soort dagen. Snel geprint en gebouwd. Toen waren de printers nog duur en de (makkelijk HERVULBARE !!) cartridges erg goedkoop.
Op zoek naar meer modellen (met een zeer trage analoge modem) bleef mijn vondst beperkt tot één onbruikbaar model.
De oplossing: dan maar zelf iets ontwerpen. En je raad het al: ik ben niet meer van de verslaving afgekomen. Sindsdien heb ik vele honderden
uren achter de PC gezeten om modellen te ontwerpen en te bouwen. Vooral dat bouwen neemt enorm veel tijd in beslag. Verander je de maten
van één deel, dan kunnen de maten van andere delen ook veranderen. En dan moet je soms de helft of het hele ding weer opnieuw afdrukken
en bouwen.... Oh....als ik al die uren toch eens uitbetaald zou krijgen.......

En zó ben ik dus in de wereld van papieren modelbouw terechtgekomen. Vroeger bouwde ik wel eens wat modellen die ik kocht of gratis kreeg,
maar zelf ontwerpen kon ik en deed ik pas toen ik een PC had.
Mijn allereerste model dat ik ooit bouwde was een ruimtevaartmodel. Een A-viertje met een model van de Apollo capsule. Die kreeg je vroeger,
bij de SRV wagen, bij besteding van meer dan 10 gulden.

Dus elke keer als ik deze satelliet zie, denk ik terug aan deze tijd.


Al die tijd heb ik eenvoudige tekenprogramma's gebruikt (PSP 3 en 6). Maar ik ben op zoek naar iets beters, zoals een goed vectorprogramma.
Zodra ik er eentje heb kan ik mooiere modellen gaan maken. Als iemand gratis versies weet te vinden, laat het me weten.

___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Nou je kan zeggen wat je wilt Erik, maar de eenvoud van je gebruikte programmatuur is niet te bemerken aan jouw modellen want die zijn echt erg goed.
Je Delta III staat al meer dan een jaar in de collectie te pronken en wellicht doe ik hem nog eens nu ik heb 'ontdekt' dat het uitdraaien van fairings op zijdeglans fotopapier veel mooiere - realistischer resultaten geeft, alhoewel ik door het toevoegen van wat reliëf op de fairing al een behoorlijk knappe raket heb neergezet.

Leuk verhaal, over jouw eerste papiermodellen. Ik ben ermee begonnen omdat ik in plastic niet kon vinden wat ik wilde - en bovendien kan je zelf de maatstaf bepalen. Er is zoveel meer in papier te vinden. En vaak nog realistischer dan de plastic bouwdozen. Het plastic gebeuren hier ligt momenteel volledig stil maar dat komt ooit wel weer.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De Delta III ligt al weer een tijdje op de tekentafel en wordt grondig onder handen genomen.
Ik kan wel zeggen dat ik hem voor meer dan de helft opnieuw aan het tekenen ben. Informatie is nauwelijks te vinden want van deze
raket zijn er maar een paar gebouwd en tijdens de eerste proeflanceringen zijn maar weinig foto's gemaakt. Maar het vernieuwde
model zal er hoe dan ook een stuk beter uit zien dan de eerste versie. Een 1:72 versie is ook in de maak.

____________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
ETG schreef:


Al die tijd heb ik eenvoudige tekenprogramma's gebruikt (PSP 3 en 6). Maar ik ben op zoek naar iets beters, zoals een goed vectorprogramma.


Inkscape is een mogelijkheid.
Als je meer in de richting van een CAD-pakket zoekt, probeer dan Draftsight eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement