Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2011 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Zoals de meesten van ons wel weten verliep het eind van de tweede bemande Amerikaanse ruimtesprong niet geheel volgens plan. Astronaut Gus Grissom was net neergekomen in de Atlantische oceaan en trof, dobberend in de capsule "Liberty Bell 7", voorbereidingen om opgepikt te worden door de reddingshelikopter. Hij was bezig de standen van diverse meters en schakelaars te noteren toen plotsklaps het explosieve luik uit de capsule werd weggeblazen. Water begon meteen de cockpit in te gutsen en Grissom bedacht zich geen moment en dook de capsule uit.
Boven hem hing Hunt Club 1, de Sikorsky UH-34 Sea Horse helikopter te wachten tot ze konden aanhaken. Toen het luik er af blies wisten ze niet hoe snel ze moesten proberen de capsule te pakken met de enterhaak.
Liberty Bell zonk zo snel, dat de haak er pas in zat toen de helikopter met zijn wielen bijna in het water hing. Met alle kracht van de zuigermotor trok de UH-34 de capsule te voorschijn uit de golven. Maar de Mercury had veel water binnengekregen en was meer dan 500 kilo te zwaar voor de motor van de Sea Horse (dit was nog voor heli's turbinemotoren kregen).

Na een paar verwoede pogingen de capsule los te krijghen van het wateroppervlak begon de motor oververhit te raken en moest de load master van Hunt Club 1 de kabel loslaten. Liberty Bell 7 zonk naar een diepte van 5 kilometer en kwam rechtop op een zanderige zeebodem te staan.
Pas in 1999 werd de capsule teruggevonden en geborgen, nagenoeg intact.

Dit is een diorama in 1/96 van de mislukte reddingsactie in 1961. Gus, de helikopter en het interieur ervan zijn 100% papier. Het water is van gips met een paar lagen transparante acrylpasta er over. De bouw duurde iets minder dan een maand, een paar uurtjes per dag.

Ik plemp de foto's gewoon lekker hier neer, bij eventuele vragen roept u maar! (-;

De basisplaat: Gips op een plat neergelegd fotolijstje. Een kartonnen bekisting zorgt voor de vorm en houvast.
Afbeelding

Afbeelding

Een likje verf er over. (Ultramarijn acryl met enige nuances in de menging hier en daar)
Afbeelding

Afbeelding

Meerdere lagen transparante acrylpasta er over heen gesmeerd met dikke platte kwast. Is wit bij aanbrengen, drogt glanzend transparant op.
Afbeelding

De capsule zelf (met landing bag)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan -in vogelvlucht- de bouw van de UH-34 Sea Horse. (Is de marine naam; bij de landonderdelen van het leger heette hij de CH-34 Choctaw)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Personeel voor de besturing:
Afbeelding

Afbeelding

Rotors er op:
Afbeelding

Afbeelding

En dan nu het diorama:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat is dat. Hopelijk kan ook dit weer uw aller goedkeuring wegdragen. Het was in elk geval een erg leuk project om te doen.
de groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2011 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 15:17 pm
Berichten: 72
Heel mooi gemaakt, vindt ook dat je het effect van de luchtwervelingen van de helicopterwieken in het water heel goed hebt benaderd.
Het is ongelofelijk wat je tegenwoordig kan maken qua modellen uit karton. :shock:

_________________
MVG Frans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2011 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Ziet er heel netjes uit. Mooi pronkstukje in de vitrine :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2011 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
MIjn complimenten Paper Kosmonaut , deze leeft echt . zeer goed gedaan !!

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2011 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Dank je allemaal!
Ik ben er ok wel over te spreken. Meestal is er na een dag al weer van alles wat ik er op aan te merken heb maar deze is wel goed gelukt, al zeg ik het zelf.

@ Dimage: de rotorwash is eenvoudig te doen, eigenijk. Titaanwitte verf, onverdund met brede platte kwast op het wateroppervlak tamponeren. Af en toe een klein veegje er in naar buiten toe (met de rotor-as als middelpunt). iets dikker aanbrengen is ook goed, want dan heb je een mooie schuimkop te pakken. er op letten dat je niet volledig de rondte in gaat, want de wash is voor sterker dan bij de staart. (daar staat eigenlijk weer iets meer zijwind door de staartrotor.
Enne.. Het is eigenlijk nog geen karton, hoor. Ik maak mijn meeste modelen uit 200 grams A4 vellen die gemakkelijk door de printer kunnen. Er zijn talloze sites met prachtige papiermdellen die je (vaak gratis) kan downloaden en uitprinten. Ik ben begonnen met de papiermodellen uit frustratie met de plastic-en resinmodellen die enerzijds nogal beperkt zijn qua assortiment en daarnaast vaak schompusduur. Ik bouw in 1/96 een evenzo gedetailleerde Saturn V als die van Revell maar voor een fractie van de prijs. En ik kan hem eentueel omschalen naar 1/48 of 1/400 als ik zou willen.
Kijk eens op AXM papermodels voor modellen van alle shuttlemissies*, op Leo Cherkashyn's site voor Rusische modellen, Jonathan Leslie's site voor raketten en ander moois en bij printergigant Canon voor een hele rataplan aan onderwerpen van eenvoudig tot bijzonder moeilijk. Mooiste idat dit allemaal gratis is. Als je een printer hebt kan je maanden vooruit.
*Bij AXM zijn de payloads niet gratis.

En een mooier compliment dan dat het leeft kan je me niet geven, Bubble. Dank je wel.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2011 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 15:17 pm
Berichten: 72
Zoals je het verteld klinkt het eenvoudig, maar als je zelf nog nooit zoiets gemaakt hebt dan valt het meestal tegen. :wink:

Bedankt voor de linken naar de papiermodellen.
Ga misschien eens een poging wagen.
Voordeel is dat het zo goed als niets kost als het de mist in gaat.

Van jouw niveau kan ik voorlopig alleen maar dromen.

_________________
MVG Frans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2012 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
leuk ook eens een papierbrouwer. die zijn schaars

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement