Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Na ruim een jaar heb ik de bouw van de 1/144 N-1 weer opgepakt. De eerste trap stond als een raar stompje te verstoffen op een van de planken tussen de andere modellen en schreeuwde al maanden om afbouw.
Nu is dit een prachtmodel maar door de vele repetitieve handelingen (de eerste trap heeft immers 30 motoren die allemaal losgesneden moeten worden uit het vel papier) en vooral het frame tussen de eerste en tweede trap (en het vooruitzicht van nog eens een dergelijk geval tussen de tweede en derde trap) gaf ik er een jaar geleden de brui aan.

Maar ja, onafgemaakt spul knaagt aan mijn bouwgeweten en dus heb ik de draad opgepikt.
Laat ik beginnen met het tonen van waar ik was gebleven.

Afbeelding
Blok A, zoals de eerste trap officiëel genoemd wordt. Hier nog zonder het tuinhekje er om.

Afbeelding

Afbeelding

De vreemd uitziende raamwerkjes aan de onderzijde dienden voor het afremmen van de trap na afstoten. Scheelde weer remraketten. Het ding was al zwaar genoeg, immers. Kerolox als brandstof, (en daarom) dertig motoren van Nikolai Kuznetsov voor de broodnodige voortstuwing.
- als terzijde: Valentin Glushko, Sergei Koroljov's vaste motorleverancier had een voorliefde voor hypergole brandstoffen. Hij weigerde voor de N1 raketmotoren te bouwen als deze op kerolox (kerosine/vloeibare zuurstof) zou gaan draaien. Daarom wendde Korojov zich tot vliegtuigmotorbouwer Kuznetsov.

Afbeelding
Wil je eelt op je klauwen kweken (en dan met name op je wijsvinger op dat rimpeltje tussen je eerste en tweede kootje van boven?) moet je dit soort constructies gaan uitsnijden. Hartstikke leuk. Ben je minstens een dagdeel mee zoet en je kan een dag niet schrijven. Was dus ook de grootste reden het geval een tijdje aan de kant te schuiven. Maar goed, het was klaar, het moest er wel op.

Afbeelding
plakkerdeplak, schuiverdeschuif, en...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
... klaar was ie.

Nu springen we naar een jaartje verder, te weten nu. Vandaag.

We gingen vol goede moed met de tweede trap (Blok B) verder. Eigenlijk net als Blok A, alleen dan kleiner. Wat minder motortjes, acht maar, en dientengevolge ook minder aerodynamische kappen over de brandstofleiding (wat is 'fairing' dan toch een handig Engels woord) op de romp.

Afbeelding
Als extraatje kreeg het gevaarte een stel mooie puistjes mee op de romp.

Afbeelding
De bovenste tank stak boven de romp uit, net als die van Blok A.

Afbeelding

Afbeelding
Hier het vouwen en buigen en lijmen van de acht fairings die de buiten langs lopende brandstofleidingen beschermden.
Het buigen gebeurde langs een breinaald. Handig foefje, wel.

Afbeelding
Het begint op een tweede trap te lijken. Nu nog wat motorgeweld er onder dacht ik maar.

Afbeelding
de basisplaat. Dit gedeelte was eigenlijk een beschermkap voor de motorsectie. Het verlengde gedeelte onderaan de tweede trap werd na het 'stagen' afgeworpen en liet de motorgondel zien. Eigenlijk vloog de tweede trap in zijn blote kont, zou je kunnen zeggen.

Afbeelding

Afbeelding
Blok B met zijn broek aan.

Afbeelding
Blokken A en B gebroederlijk naast elkander, wachtend op de dingen die gaan komen.

Afbeelding
...En dat is dit. Weer een hele dag van mijn leven minder als dit achter de rug is. Morgen misschien. Maar voor het zelfde geld ga ik met de autobiografie van Stephen Fry onder een boom langs het kanaal liggen want mooi weer in Oktober is natuurlijk wel een unicum dat je mee moet pikken.

Dus, wellicht morgen, anders later de volgende update. lekker is ook maar een eeltige vinger lang.

De groeten maar weer!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Het kostte me ongeveer anderhalf uur stug doorsnijden om de truss/interstage van Blok B uit het papier te krijgen. Luisteren naar "Das Wohltemperirte Klavier" (Gespeeld door Ivo Jansen) hielp ook goed, trouwens. Bach klaart de geest.

Afbeelding
Nou, daar gaan we dan...

Afbeelding
...en anderhalf uur later (en een pijnlijke set vingers)

Afijn, we dwalen af. Hekketje klaar, hoppa op het raketje ermee. Handig, door de verf (gebuikt om de lelijke witte randjes weg te kliederen die toe voorschijn waren gekomen na het uitsnijden) en het nat in een ronding laten drogen van de truss was het iets eenvoudiger het ding op Blok B te plakken.

Afbeelding

Jammer dan weer dat het samenbreien van Blokjes A en B heel wat stroever verliep. een minuscule afwijking aan een kant leidde tot een scheve toren van Pisa uiterlijk. Trok je de boel recht, zat ie aan de andere kant te f*cken met het zelfde probleem.
Uiteindelijke oplossing was kinderlijk eenvoudig: een paar stripjes papier op de juiste breedte in het truss geplaatst en daarbovenop Blok B laten rusten. Tadaa, overal de gelijke hoogte.

Afbeelding

Nu bleek de raket ook duidelijk een afwijking te vertonen in de motorsectie van Blok A; het kreng staat gewoon scheef. En alhoewel wij Grunnegers wel graag "Schaif stait laif" roepen, (scheef staat lief) bevalt me dat bij deze raket toch ietsjepietsje minder.
Een hermontage van de onderkant is niet in frage dus dan maar een andere oplossing; door de standaard van het ding aan één kant een beetje in hoogte aan te passen staat het geval nu weer zo goed als recht. Komende tijd komt er nog wel meer. Zo naast de polystyreen (Airfix/RealSpace) Saturn V lijkt het er in elk geval al een beetje op.

Afbeelding

Dan nu verder met Blok W, de derde trap dus. Deze is een stuk kleiner weer, viermotorig en heeft gelukkig niet weer een trusswerkje bovenop maar een dichte vierde trap. (en de rest van de shroud voor de Maantrein)

Afbeelding

Dat later dus.

Voor nu de groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
De N1 is geweldig, die wil ik ook nog eens bouwen. Mooi werk, PK.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Dank je, Hobbes. - Voor diegenen die de weg nog niet weten (de papieren weg, dat is): Hier kan je de N-1 vinden zowel in 1/144 als in 1/96.

... En het is enkel een kwestie van uitprinten. (of - voor A3 - naar de copyshop op de hoek) :lol:

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2011 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooi werk man !! , dat met de tussen segmenten , ( roostervorm ) een zeer gepriegel .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2011 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Blok W is klaar en op de stack geplaatst. Hier wat plaatjes. Ik geloof dat ze wel voor zichzelf spreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(de zelfde methode gebruikt als bij de vorige trap, met papierstroken de afstand van de truss tot Blok W rondom gelijkmatig verdeeld.

Afbeelding

Afbeelding
Vanuit deze positie lijkt de N1 een slanke deerne maar schijn bedriegt natuurlijk want het is wel mooi een raket met een hele dikke kont.

Afbeelding
Blok G is de volgende trap, maar die wordt ook wel N1/L3 genoemd. Het is een iets bredere trap met een laatste kickmotor en daarbovenop de "maan trein", de LK maanlander, de LOK maan'soyuz' en dat alles onder een witte slanke shroud die hoog in de atmosfeer wordt afgestoten.

Daarvan morgen of overmorgen meer.

De groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Kijk eens aan, het ding is klaar. Een redelijk eenvoudige bouw zo na die eerste trap, maar het is een heidens karwei om het geval recht te houden. Bij de gerimgste afwijking lijkt ie eerder op de toren van Pisa dan op de N1. Moeilijk hoor.
Afijn, genoeg geklaagd, het kreng is klaar en op de plank. In de toekomst doe ik hem mog een keer in 1/96 (zoals reeds gezegd) en ik wil hem ook in 1/400 proberen. Ik ben nue al weer begonnen aan iets anders.

Afbeelding

Afbeelding
De shroud die de maantrein bedekt. Allerhande kleine uitsteeksels en kastjes aan de buitenzijde.

Afbeelding
De LES of hoe de Russen het ding ook noemen. De ontsnappingsraket. Het ding moest aardig wat tonnen van de N1 rukken dus een krachtig raketje, dat. Een beetje vervelend plakwerk, moeilijk om met dat dikke papier dat ik gebruik de hele heisa rond en strk te houden. Op de foto is het erger dan het lijkt. oh nee, andersom!

Afbeelding
Een overview van de N1/L3 stage. helemaal leeg, natuurlijk. Er zijn geen papiermodellen die ik ken van de LK en LOK. Die had ik hier ook niet in willen bouwen. In de 1/96 daarentegen... Wie weet!

Afbeelding
En zo staan de twee maanreuzen gebroederlijk (zusterlijk?) naast elkaar op de plank. Ik moet de N1 wel op die aangepaste ring hebben want staand op de motoren helt ze gevaarlijk over en lijkt ze een imitatie van Buster Keaton te doen. Met de ring (een zwartgeverfde schilderstape kartonrol) staat ze tenminste nagenoeg rechtop.

Dat was het dan weer. Volgende project wordt een diorama met Liberty Bell 7.

De groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2011 6:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooi werk paper kosmonaut en snel gebouwd moet ik zeggen .. :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement