Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2011 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Met alle toestanden rondom het niet fatsoenlijk kunnen uploaden van fotomateriaal heb ik het hier maar even voor gezien gehouden, ik hou er niet zo van om me op te winden over dergelijke dingen. Het lijkt inmiddels weer wat beter te gaan zij het dat het ietsiepietsie langzamer gaat dan ik gewend ben. Whatever.

De afgelopen weken heb ik natuurlijk niet stil gezeten. Al enige tijd was ik bezig met het redesignen van een model dat een papierbouwcollega had ontworpen met wat op dat moment aan beeldmateriaal voorhanden was. met wat ik tegenkwam gedurende de research vond ik dat het model wel een update kon gebruiken en ik heb eigenlijk een groot deel volledig nieuw ontworpen. De PVA's, de zonnepanelen zeg maar, de binnenstructuur van de zeshoek en de motorsectie zijn geheel nieuw. Ook heb ik aanpassingen gemaakt aan diverse andere onderdelen zoals de microgolf antennes op de flanken van de zeshoek.

Het ontwerpen kostte flink wat tijd en natuurlijk hoorde daar een testbouw achteraan. Daarvan hier het resultaat. Het meeste is zoals gebruikelijk bij mij van papier, er zitten echter ook een aantal elementen van messing en koper in, zoals het raamwerk en steunbuizen van de PVA's. De PVA's zelf zijn innerlijk versterkt met dunne figuurzaagblaadjes die stug genoeg zijn om de zware panelen recht te houden. Had heel wat voeten in de aarde, maar het resultaat is toch best te pruimen.

Hier verder zonder commentaar wat plaatjes van het gereedgekomen model. Spanwijdte in 1/48 nog altijd zo'n 45 centimeter. Een flinke jongen dus!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

naast zijn voorganger Voyager is het echt een flinke joekel:
Afbeelding

Tussendoor tijdens de bouw kwam het moment van de lancering, de 5e augustus. Live in HD op NASA TV kunnen volgen, wat mooi toch zo'n dikke breedband verbinding. Een imposante raket, die Atlas V 551. Ik besloot als tussendoortje die raket even te maken in 1/200 voor een actiedisplay:

Afbeelding
De raket is ook volledig van papier, hiervoor heb ik koperkleurig metallic papier gebruikt dat verrekt veel lijkt op de echte kleur van de Atlasromp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met Tamiya flat white en minuscule snippertjes papier en zelfs wat gipspoeder de 'frost' op de tank geïmiteerd. Ik vond het bijna zonde vanwege de prachtige kleur van de core booster. Maar ach, misschien maak ik hem nog eens in een ongetankte versie...

Afbeelding
Bij het afwerpen van de boosters gaan er eerst twee overboord en enkele seconden later de drie anderen. Ik vond het resultaat mét boosters erg imposant maar wilde toch iets doen met het afwerpen ervan. Gelukkig dus dat er een interval is tijdens de jettison.

Afbeelding

En dat was wel weer genoeg gezemel van PK voor deze keer.
Hopelijk kon het jullie een beetje boeien!

De groeten maar weer!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2011 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Weer een paar mooie modellen paper kosmonaut ,,, :brouw: gezien je aantal modellen zal er wel een spaciaal bordje op je hobby kamer zitten of niet :mrgreen:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2011 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Mooi resultaat. Hoe krijg je een cilinder netjes rond? Ik zou verwachten dat je een platte kant overhoudt van de lijmrand.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2011 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ha die Hobbes.
Er zijn eenvoudige truukjes voor om cilinders goed rond te krijgen en te houden en ook om platte randen tegen te gaan. In dit model van de Atlas gebruikte ik een koperen buis (verwarmingsbuisdikte ongeveer) voor het rollen. daarna rol ik het geheel nog eens wat strakker op zodat het niet meteen weer plat gaat liggen. Ik gebruik altijd losse lijmstrookjes aan de binnenkant, nooit de aan een kant aan de cilinder vastzittende lijmstroken. De meeste ontwerpers houden rekening met platte zijdes en dergelijke dingen door de lijmnaad zodanig te plaatsen dat de instrument tunnel er overheen loopt. Zodoende kan je de hele las camoufleren. ook in deze raket is dat zo. De instrument tunnel zelf rolde ik door middel van een breinaald tot er een superdunne lange cilinder ontstond die ik met een edge glue op de romp heb gelijmd. (geen plakstrookjes dus)
Bij raketten met vormers er in (cirkels) zorg ik er voor dat de kant waar de lijmstrook zit altijd een beetje is afgevlakt om geen rand in de romp te laten ontstaan.

en @ Bubblegum: ja inderdaad zit er een plaatje op de deur van mijn hobbyhok. Ongeveer het zelfde als mijn avatar hier. Of zoals je op mijn eigen weblog ziet: http://paperkosmonaut.blogspot.com/
Alleen staat er dan in goed Nederlands "Raketenbauplatz" onder. Met een mooie latijnse spreuk er bij: "Sic Itur Ad Astra" (op deze wijze gaan wij naar de sterren).

Je moet tenslotte toch wat. En ik ben de leukste thuis.

*EDIT*
Ik herinner me plots dat ik het hier anders heb gedaan: Ik heb eerst een cilinder van gewoon wit dik papier gerold, een fractie kleiner in doorsnee dan de koperkleurige. Die witte cilinder heb ik tot de helft van de breedte op de koperkleurige cilinder geplakt zodat de lasnaad van de binnenste cilinder exact tegenover de lasnaad van de buitenste cilinder kwam te liggen. Dus op die manier verstevigde ik de romp meteen en had ik geen last van een dunne platte strook op de romp.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement