Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2011 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Prachtig, Hobbes! Mooi werk. Zit er een handel in? ik bedoel kan je ze aanbieden als kit? Of bijvoorbeeld aan Real Space licenseren voor resin-kopieën? Ik zou graag zo'n printer willen hebben, geweldig!

En Bubble, ik zie niet in waarom dit anders is als het kopen van een schaalmodel in een doos. dat is tegenwoordig ook grotendeels op een CAD gebaseerd systeem gemaakt (zoals die prachtige Mosquito van Airfix). Een papiermodel wordt ook met Photoshop, Pepakura en dergelijke op een computer ontworpen, dat is niks bijzonders. En met enkel de neuskegel en motoren is er nog genoeg zelfbouw aan.
Jouw Woschod motorcompartiment is immers ook gedraaid op een machine. En resin modellen zijn soms een kwestie van een vijftal delen op elkaar lijmen. Modelbouw is modelbouw, vind ik. Het is de vaardigheid van de bouwer die het model maakt tot wat het wordt, of het nou twee onderdelen of duizend zijn.
(mijn twee cent)

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2011 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ik heb geen problemen daar mee ,,, als er ook maar wat met de handen wordt gedaan ... het in elkaar zetten en verfen en afwerken .. :wink: :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2011 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
En daar ben ik het geheel en al mee eens, Bubble. Maar het ontwerpen van onderdelen per computer: ja graag. Hoe gedetailleerder, hoe beter!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2011 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Paper Kosmonaut schreef:
Prachtig, Hobbes! Mooi werk. Zit er een handel in? ik bedoel kan je ze aanbieden als kit? Of bijvoorbeeld aan Real Space licenseren voor resin-kopieën? Ik zou graag zo'n printer willen hebben, geweldig!


Dank je, PK. Ik kijk zeker naar mogelijkheden voor handel. Ik kan de losse onderdelen via de site van Shapeways te koop aanbieden, maar ik overweeg ook om een kit samen te stellen met deze onderdelen, plus de decals en bv. de buis voor de romp. Real Space had ik nog niet aan gedacht.

Je kunt 3D-printers krijgen voor rond de €1000, maar die zijn lang niet zo nauwkeurig als de machines van Shapeways. Voorlopig vind ik Shapeways een mooie manier om te experimenteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Ik heb de basisvorm van de motor af, het is de bedoeling om van de 9 motoren 1 onderdeel te maken (dat scheelt in de kosten):

Afbeelding

Ik moet de vorm van de basisplaat nog wijzigen (zie de foto op pagina 1).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
(dat scheelt in de kosten):

Afbeelding

dat ziet er goed ,,,, maar vraagje hoe duur is zo iets ,,,,,

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
dit onderdeel is ca E 6,50 (afhankelijk van het materiaal).

je kunt verschillende materialen kiezen:
http://www.shapeways.com/model/334338/falcon_9_engine_cluster.html?gid=ug

edit: voor het materiaal dat ik wil gebruiken (Frosted Detail/Frosted Ultra Detail) rekent Shapeways opstartkosten van $5 per model. Dus voor 9 individuele uitlaten ben je $45 kwijt plus ca. $5 aan materiaal. Je ziet dat het aanmerkelijk scheelt om onderdelen samen te voegen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Het is al veel te lang geleden, nu wil ik toch proberen om dit af te gaan maken. Ik ben er een paar dagen voor gaan zitten en heb al wat onderdelen bij elkaar. De investering in het leren omgaan met een CAD-programma begint zijn vruchten af te werpen, nieuwe onderdelen komen er al een stuk vlotter uit.

betere versie van de motorcluster:
Afbeelding

de kappen die op de 'hoeken' van de eerste trap komen (met zijn vieren in een sprue om de kosten te drukken):
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Het ziet er nog steeds bijzonder interessant uit, Hobbes. Maar weet wel dat de Falcon binnenkort als de 1.1 aan de start verschijnt. De onderzijde zal volledig gereviseerd zijn. De 3x3 combinatie zoals hier getoond word vervangen door hoogstwaarschijnlijk een achttal in een achthoek op een cirkelvorm en 1 in het midden. De 4 fairings zullen dan ook overbodig worden. Dus al met al wordt deze Falcon dan een historisch model in plaats van de actuele versie.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Wist ik, daarom ben ik er nu mee verder gegaan. Het is nu of nooit voor de 1.0-uitvoering.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement