Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2011 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
't Is ook weer eens tijd voor wat nieuw gezever van Paper Kosmonaut.
Ik ben al weer een tijdje zoet met een volgend project, terwijl ik wacht op de release van Rassvet en de payload van STS 134 om mijn ISS diorama af te maken.
Al een geruime tijd speelde ik op papier met het idee om Columbia met hebben en houwen op de MLP en Crawler te maken maar dan terwijl de helling naar het lanceerplatform wordt gemaakt, dus terwijl de Crawler zich heeft moeten aanpassen aan die klim.

Waar beginne men dan? welnu, PK dacht dat de basis voor het diorama de beste start was. Dus: lijstje uitgekozen, geodriehoek uit het vet gehaald en een interessante hoek ten opzichte van de lijstrand bepaald voor de helling. rechttoe rechtaan leek me niks.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een klets gips er in gesmerd en met wat schuurwerk - na dagen drogen - een gladde helling en dito aflopende randen gegeven.
Kleurtje er op voor de ondergrond.

Afbeelding

Afbeelding

En toen bekleed met grasvezels en korreltjes.

Afbeelding

Toen verder met het MLP, ofwel Mobile Launch Platform. De vroege versie want bij Columbia's eerste vlucht had het MLP een nog wat ander uiterlijk dan nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja: had ik er al bij gezegd dat dit ook weer in 1/400 is, net als het ISS? Nou bij deze dan.

Afbeelding
De afdakjes aan de achterzijde van het MLP.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop diende nog wat extra hekwerk te verschijnen maar dat was niet bij de kit aanwezig. Dat was dus wat scratchwerk. Wellicht niet geheel op schaal maar de suggestie is hier voor mij voldoende.

Afbeelding

Afbeelding
En het resultaat is best aardig.

Afbeelding
Aggregaten en luchtverversingsapparaten in containers zorgen voor de nodige energie en ondersteuning tijdens de rit van het VAB naar LC39A.

Afbeelding
De scratchbuilt service steiger onder de SSME's die voor de lancering natuurlijk wordt verwijderd.

Afbeelding

Dan hebben we iets om de shuttle op te kunnen plaatsen dus is dat de logische volgende stap.

Afbeelding
De nog melkbleke, want van verfje voorziene ET.

Afbeelding
SRB's

Afbeelding

Afbeelding
De stack is klaar. Columbia in haar eerste verschijningsvorm is klaar voor transport.

Afbeelding

En dan nu de Crawler.

Afbeelding
vier van dit soort 'trucks' voor er onder.

Afbeelding
En omdat de hele sakkerse boel in een hoek moet komen diende er wat met de hoek van de trucks te gebeuren:

Afbeelding

Afbeelding
Waterpas. Mooi.

En zo ver ben ik nu. De hekwerkjes moeten nog om de Crawler heen en de stuurstangen er onder om de trucks te kunnen draaien.
En dan is er weer een stuk oud papier af om te verstoffen in de kast!
Tot zover,
De groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Nou daar is de rest al. Ik heb gisteren nog wat aan de basis van het diorama geprutst. Ik vond de schuin aflopende zijdes wat klinisch en niet eh... betonnerig genoeg. met een lineaal en een kraspen heb ik er at meer vorm in gebracht. Schromelijk overdreven wellicht voor 1/400 maar het heeft meteen een ander gevoel. En omdat LC39 al vanaf het eind van de sixties wordt gebruikt vond ik een verweerd uiterlijk wel op zijn plek.

Afbeelding

Maar goed, de crawler is af. De walkways en stuurstangen zitten er op en hier en daar een likje verf.
Een overzichtje:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

En dan het eindresultaat: Columbia op de 5º helling naar de sterren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het alweer. Hopelijk kan het jullie bekoren.

De Groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Nou nou Paper Kosmonaut ,, prachtig gebouwt man !!! ,,, en weer priegelwerk ..... mijn complimenten ... waar heb je deze uitdraai vandaan ... ik wil dit ook eens maken uit styreen .... zag op een andere site ook iemand die een sovjet lanceerplaats aan het bouwen is ..

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Je bedoelt Merzo, die inderdaad de lanceerinstallatie van een Sojoezraket aan het bouwen is. Volledig scratch en met veel trial en error. Merzo is Hongaar en heeft een reputatie hoog te houden. Hij heeft ook al de LOK-LK combinatie (de sovjet maantrein uit de N1) van voornamelijk papier gebouwd.

De Crawler en MLP komen van de site van Alfonso Moreno oftewel AXM.. De standaardmaat is 1/144 maar met een printer en een kopiëerzaak kan je het gemakkelijk uitvergroten of verkleinen. Maar het is in papier veel leuker om te maken. Als je dan iets verkeerd doet, print je gewoon een nieuwe pagina uit.
(Voor 1/72 vergroot je het 200%, voor 1/96 is het 150%.)

PS bedankt natuurlijk voor de lof!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Donders :shock: die Mr Merzo kan er ook wat van zo,n combinatie in elkaar zetten ....

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement