Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2011 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Voor grotere kieren vind ik Milliput goed werken. Daarmee kan je de naad in 1x vullen (je mag het in een dikke laag opbrengen), en het krimpt niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2011 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
hij gaat gaat goed ,,, ik zou wat goed filler putty kopen in de brouwersshop of ergens anders ,,, die de plastick delen ook niet meer aantasten ,,, even wat tape langs de lijnen plakken waar je een naad gaat vullen , dan erin spuiten ( beetje onder druk ) als het op de tape komt , geen probleem die trek je later weer weg ,,, en heel belangrijk laat het een dag of 2 a 3 drogen ... buiten is het droog maar dieper nog niet ... en dan schuren ....

Ik had gisteren mijn 1/72 versie external tank en boosters ook in elkaar vandaag ook naden vullen ..

Afbeelding

:brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2011 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2011 21:01 pm
Berichten: 27
Ziet er goed uit man, ga je zeker volgen.

Deze wil ik ook in de toekomst gaan maken maar had al eerdere berichten gelezen over het vele aanpas werk en aangezien in eigenlijk net pas begin wil ik me er nog niet aan wagen.
Eerst even flink oefenen en dan wil ik er ook een poging aan gaan wagen.

Eerst jou even volgen :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Een kleine update.

Ben vandaag bezig geweest met het opvullen van de mega kier die bij de laaddeuren.
Ik heb geen evergreen strips liggen maar nog genoeg oud sprue.
Dus wat doen we dan:
Afbeelding
Beetje oud sprue verhitten en tot lange stukjes trekken.
Afbeelding
En dan de kier goed opvullen.

Afbeelding
Verder nog de kieren gevuld wat nu lekker ligt te drogen.

Nog een vraagje voor de kenners. Revell geeft aan dat je de onderste tegels antraciet moet verven. Ik heb meer het idee dat het richting zwart satijn tot zwart mat gaat. Kan iemand dit bevestigen?

Tot de volgende keer!

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Die kieren tussen de vleugels en de vrachtdeuren zijn echt verschrikkelijk ja! Die had ik ook op mijn model. De gerekte sprue erin proppen met veel lijm en plamuur erbij is erg effectief.
De onderkant van de Shuttle is bekleed met duizenden keramische tegeltjes die bijna allemaal onderling van kleur verschillen, van middelgrijs tot vrijwel zwart. Er zijn een aantal decalsets uitgebracht met grote lappen tegeltjes die je tegen de buik kunt plakken, maar dat is wel duur en tijdrovend. Ik denk dat het het beste is om de buik antraciet te spuiten en hier en daar wat delen af te plakken en die met een wat lichtere kleur overspuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Hee Razorcivic, welkom in ons midden.
Wat betreft de onderzijde van de shuttle kan ik je het volgende vertellen: net als de ET heeft ook de onderzijde een variatie aan kleuren, zij het beperkt. Als maagdelijke shuttle hadden ze allen een donkere, naar anthraciet tot mat zwart neigende onderzijde. Maar na een aantal terugkeren in de dampkring verbleken de tegels tot een donker tot middelgrijs. De foto's die je kan vinden van de shuttle die een koprol bij het ISS maakt toont dat duidelijk. dat is echt geen lichtval die het lichter maakt. Persoonlijk vind ik de decalsets die net werden genoemd niet realistisch want ze zijn wel heel erg lichtgrijs. Ook de zijdes van de neus worden er dan mee bekleed en dat geeft de shuttle niet haar realistische looks. Houd er rekening mee dat je van een afstand naar de shuttle kijkt. Een kijkafstand van een meter is in de echte wereld 144 meter. Dan zie je dergelijke details niet meer. Een lichte kleur voor het midden van de 'buik' en die uitloopt in een donkere rand lijkt echt genoeg.

De chines (de aanzetten van de vleugels) en de neus blijven overigens redelijk anthracietkleurig. De RCC (reinforced carbon carbon) leading edges van de vleugels zijn middel tot donkergrijs. Het is raadzaam eens wat goede foto's van de gevlogen shuttles te bestuderen voor de kleuren. Houd er ook rekening mee dat de Columbia een volledig ander verfschema had in vergelijking met de andere vier, met name op de chines en de staart. Ook een detail is het wel of niet aanbrengen van een extra (scratchbuilt) parachutecontainer onder de staart. de vroege modellen hadden dat niet, maar later zijn de er allemaal mee uitgerust.

De echte kleurschema's en de variaties die ze in de loop der jaren hebben ondergaan zijn terug te vinden op de papierbouwerssite van Alfonso Moreno, HIER
(Discovery heeft bv negen uiterlijke modificaties gehad)

Voor een realistisch model zou ik er voor kiezen ook de resin motoren van realspace op de achterkant te zetten. Die lijken tenminste niet zo op die DEVO hoofddeksels die er bijgeleverd worden. (-;
Maar voor een mooi tafelmodel zou ik me er niet te druk om maken. Gewoon lekker de kieren dichtsmeren en gladplamuren, een standaard anthracietje op de buik en een mooie zandkleur op de ET en je hebt een mooi model van de shuttle staan.

Succes!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Laatst bijgewerkt door Paper Kosmonaut op zo 10 apr, 2011 22:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2011 21:01 pm
Berichten: 27
TheFlyingDutchman schreef:
Er zijn een aantal decalsets uitgebracht met grote lappen tegeltjes die je tegen de buik kunt plakken, maar dat is wel duur en tijdrovend.


Mmmm dat vind ik wel een interessante, hoe ziet dat eruit, ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
sts130shuttle schreef:
Mmmm dat vind ik wel een interessante, hoe ziet dat eruit, ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen.


http://decals.kitreview.com/decals/ced4 ... ewbg_1.htm
hier bijvoorbeeld.

en in deze thread bij ARC vind je er ook nog wat links voor.
http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... 09891&st=0

Maar ik vind ze te licht, kijk hier eens naar de neus:
http://www.internetmodeler.com/2003/sep ... huttle.htm

{EDIT} - Ze zijn overigens moeilijk te vinden, want de producent is ter ziele. Ebay heeft ze nog wel eens.

Maar hoe een goed model van de shuttle kan ogen laten in mijn optiek deze twee voorbeelden goed zien:
De opengewerkte kitbash van 'K2Pete op ARC (http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... pic=198071)
en de onvolprezen versie van Phil Smith: (http://www.astrazoic.com/Space-Shuttle-Discovery.html)

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Dank jullie wel voor alle tips! :brouw:

Ik had inderdaad ook al gezien dat die tegeltjes allemaal een verschillende kleur hebben. Helaas heeft deze kit geen patroon van de tegeltjes dus kleurverschillen gaan maken zal denk ik de geloofwaardigheid (als die er al is zonder tegeltjes :wink:) niet ten goede komen.
Die decal sets had ik ook al gezien maar die zijn inderdaad veel te licht. Dat kon ik zelfs nog zien 8)
Wat betreft de motoren: Dit is meer een model dat ik weer een beetje in het modelbouwen kom. Ik stop er nu al veel meer werk in om het er een beetje uit te laten zien. Maar eerst weer een beetje alle techniekjes onder de knie krijgen voordat we met het echte detail werk aan de gang gaan. Ik heb ook (nog) geen ervaring met resign. Maar daar komt verandering in (ik heb de mercury redstone en mercury atlas in de planning staan).

Paper Kosmonaut schreef:
De opengewerkte kitbash van 'K2Pete op ARC (http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... pic=198071)


WOW :shock: Sprakeloos. Voordat ik zulke skills heb zal nog wel ff duren :D

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Razorcivic schreef:
Ik had inderdaad ook al gezien dat die tegeltjes allemaal een verschillende kleur hebben. Helaas heeft deze kit geen patroon van de tegeltjes dus kleurverschillen gaan maken zal denk ik de geloofwaardigheid (als die er al is zonder tegeltjes :wink:) niet ten goede komen.
Die decal sets had ik ook al gezien maar die zijn inderdaad veel te licht. Dat kon ik zelfs nog zien 8)


Volgens mij kan je het best de buik van binnenuit beginnen te spuiten met een midgrijs en de buitenste randen (vooral richting de neus) van een anthracietkleur voorzien. Daarna licht de gehele buik nog wat onregelmatig blakeren. Dan lijkt het al heel aardig.
hier een mooi groot plaatje: (http://www.nasaimages.org/download.php? ... 6level%3D0)

De weathering kan trouwens met een lichtbruine pastel worden gedaan. Maar kijk daarvoor goed naar de voorbeeldfoto's op NASA's plaatjeskermis bijvoorbeeld: (http://www.nasaimages.org/luna/servlet/ ... rch=Search)

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement