Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Sinds 2 weken ben ik weer begonnen met modelbouw. Dit wordt mijn tweede model.
Ik heb ruimtevaart altijd geweldig gevonden en na vele auto's gebouwd te hebben ga ik het nu maar eens in de ruimtevaart modellen zoeken.
De space shuttle bouw ik ook om een tweede reden. Deze zomer ga ik samen met een paar vrienden mee doen aan de carbagerun (http://www.carbagerun.nl) en wij gaan een Pontiac trans sport ombouwen tot space shuttle, daarbij gebruik makende van het model wat ik nu ga bouwen.
Ik hoop dat ik het hoge niveau van jullie hier kan benaderen. Als dat lukt ben ik heel tevreden.
Kijk hier eens naar mijn eerste model sinds jaren: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=129&t=31780
Nu de bouw van de Space shuttle.
Afbeelding
Boxart

Afbeelding
Sprue's

Afbeelding
Nog meer sprue's

Afbeelding
Handleiding, decal sheet en clear sprue

Afbeelding
Na een uurtje plakken

Afbeelding
Veel schuur en plamuur werk in het verschiet

Sommige onderdelen passen redelijk goed zoals de SRB's maar bijvoorbeeld de ET is echt een drama qua pas kwaliteit.
Worden vele uurtjes plamuren en schuren :)
Op de clear sprue zit het raampje voor de shuttle maar er zit ook een doorzichtig stukje van de aarde op en een voetje om iets op te zetten. weet iemand waar dit voor is?? In de bouwtekening staan die onderdelen onder een zwart blokje.
Misschien om het spacelab op te zetten buiten de shuttle??

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2011 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik ben zelf met de losse orbiter (de shuttle zelf) bezig van Revell. De onderdelen hiervan zijn hetzelfde als de rekjes uit jouw kit, maar dan zonder de ET en SRB's. Het standaardje is bedoeld om de orbiter op te zetten, maar daar heb je bij jouw kit niet zoveel aan. Waarschijnlijk ook vandaar dat ze onder een zwart blokje zijn verstopt, wat betekent dat je ze niet nodig hebt.
Er zit wel een erg mooi decalvel bij! De orbiter bouwdoos die ik heb is een oudere uitgave dus ik ga al de zwarte lijntjes e.d. moeten spuiten. Ook een uitdaging.

gr Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2011 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
TheFlyingDutchman schreef:
Ik ben zelf met de losse orbiter (de shuttle zelf) bezig van Revell. De onderdelen hiervan zijn hetzelfde als de rekjes uit jouw kit, maar dan zonder de ET en SRB's. Het standaardje is bedoeld om de orbiter op te zetten, maar daar heb je bij jouw kit niet zoveel aan. Waarschijnlijk ook vandaar dat ze onder een zwart blokje zijn verstopt, wat betekent dat je ze niet nodig hebt.
Er zit wel een erg mooi decalvel bij! De orbiter bouwdoos die ik heb is een oudere uitgave dus ik ga al de zwarte lijntjes e.d. moeten spuiten. Ook een uitdaging.

gr Jelle


Ok dan kan dat standaardje in de onderdelen box. Maar dat gaat inderdaad een leuke klus worden om al die zwarte lijntjes te spuiten.
Succes ermee! :)

Vandaag weer verder gewerkt aan de shuttle, maar man o man....... Wat een vreselijke pasvorm heeft deze kit. De foto's geven zo duidelijk aan wat er mis is.
Afbeelding
Het in elkaar zetten van de shuttle. Let op de perfecte pasvorm tussen de twee helften :D

Afbeelding
Afbeelding
Nooit geweten dat de shuttle een dubbele staartvin heeft.......

Afbeelding
Mijn "home made" stellage om van de dubbele staartvin weer een enkele te maken.
Is uiteindelijk goed gelukt.

Afbeelding
Hopen dat de echte shuttle wel iets beter afgewerkt is :shock:

Afbeelding
Gewoon alles gebruiken om de onderdelen een beetje te laten passen.

Afbeelding
Afbeelding
In de tussentijd nog wel een gedeelte van het lanceerplatform in elkaar gezet en dat paste verbazingwekkend goed.
Niks scheef of krom, alles paste zo in elkaar. Klein pluspuntje :D

Morgen proberen om de shuttle afgebouwd te krijgen en dan kunnen we gaan plamuren en schuren.

Tot de volgende keer!

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
dat ziet er al goed uit ,,,, welke versie shuttle ga je maken ,,, ??? belangrijkste bij een shuttle om um er oud te laten uitzien ,, extreme using look ...en dirty ..... en de srb,s en external tank daartegen hagelnieuw ...

ben benieuwd verder ... :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
bubblegum schreef:
dat ziet er al goed uit ,,,, welke versie shuttle ga je maken ,,, ??? belangrijkste bij een shuttle om um er oud te laten uitzien ,, extreme using look ...en dirty ..... en de srb,s en external tank daartegen hagelnieuw ...

ben benieuwd verder ... :brouw:


Dank je wel bubble! Ik weer nog niet welke versie ik ga bouwen. Komt in de loop van de bouw wel :)
En wat betreft hem er oud uit te laten zien. Dat kan ik het beste met een wash doen denk ik??
Maar ik heb met washes geen enkele ervaring. Ik gebruik zelf Tamiya verf. Kan ik daar een goede wash mee maken??
Enige wat ik hier heb is een wheatering setje van tamiya. Maar daar kan ik denk ik niet echt een oude look mee maken.

Maar nu weer terug naar de bouw!

Afbeelding
Hier het dryfitten van het raampje......... :shock: Hoort dit bij een andere kit ofzo.
Wordt weer veel opvullen met kristal klear.....
Hier ook goed te zien dat het bovenste stukje van de cockpit niet goed past. Ding blijft elke keer los springen :evil:
Dus maar weer opstelling gemaakt om hem hopelijk in de juiste positie vast te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding
In de tussentijd het space lab in elkaar geplakt. Ik laat de deuren gesloten dus dit komt er in als balast.

Afbeelding
Hier een mooi plamuur papje gemaakt. De tip van de brouwers site om met een beetje wasbenzine te verdunnen zodat het smeerbaar wordt werkt super!

Afbeelding
Afbeelding
Hier de shuttle gedeeltelijk geplamuurd.

Afbeelding
En hier de ET geplamuurd.

Heeft iemand trouwens nog een goede kleur voor de ET. Ik heb al heel veel gelezen over de kleur van de ET maar de ene heeft het over een bruine kleur en de ander weer over een meer oranje kleur.

Tot de volgende update!

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
hij gaat lekker goed zo te zien ,,, die kleur is bij de echte ook nooit gelijk ,,, soms is de tint donkerder soms lichter ...

ik heb um zelf eens laten mengen in een spuitbus autolakken handelaar ... koste een uurtje werk ( vooral de staaltjes en referencie foto,s naast elkaar leggen ,, maar ik kwam op een ( ral kleurnr 2008 ) 80 % 15 % ral kleur nr 8004 5% zwart ...

http://ralkleuren.com/

Afbeelding

ik zou voor het midden stuk met ( vertikale ribbles en de leidingen bovenop alleen de ral 2008 nemen of the mix met een witte primer laag ...

ik ben zelf nu ook bezig met een 1/72 ,maar dit wordt meer een art geval ... in het kader laatste mission vlucht sts 1 t/m 1/135

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Razorcivic schreef:
Heeft iemand trouwens nog een goede kleur voor de ET. Ik heb al heel veel gelezen over de kleur van de ET maar de ene heeft het over een bruine kleur en de ander weer over een meer oranje kleur.


De ET is aan de buitenzijde voorzien van een opgespoten laag schuim isolatiemateriaal. Dat spul is min of meer zandkleurig als het net uit het spuitpistool komt.
Het schuim isolatiemateriaal heeft de vreemde eigenschap dat het verkleurd onder invloed van UV licht. De verkleuring van de tank van zandkleur naar licht oranje vind meestal plaats tijdens de eind-montage in de fabriek. Ook tijdens transport naar KSC en installatie van de tank in het VAB vind niet heel veel verkleuring plaats.
Echter, zodra de shuttle naar het lanceerplatform wordt gereden begint de lol. Afhankelijk van hoelang de shuttle op het platform staat, en welk seizoen het is, varieert de kleur van de ET van oranje-bruin tot donker bordeaux-bruin.
Met de huidige, doorontwikkelde, versie van het isolatieschuim gaat het verkleuren wat minder hard. De vroegere tanks (jaren tachtig en vroege jaren negentig) verkleurden veel sneller dan de huidige generatie. Dat is vooral het gevolg van het gebruik van een ander soort drijfgas bij het opspuiten van het isolatieschuim op de tank.

Kortom: zoiets als de "juiste" kleur voor de ET bestaat niet. Mocht je meerdere kits van de shuttle met ET bouwen, dan kan je rustig vari-eren in de kleur. Want zo gaat (bijna ging) het in werkelijkheid ook.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Citaat:
Afbeelding


Als een verbinding niet vast blijft zitten, maak dan de lijm-oppervlakte groter: lijm bijvoorbeeld een plaatje aan de binnenkant in de cockpit, over de naad heen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2011 1:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Hobbes schreef:
Als een verbinding niet vast blijft zitten, maak dan de lijm-oppervlakte groter: lijm bijvoorbeeld een plaatje aan de binnenkant in de cockpit, over de naad heen.


Dat is ook precies wat ik nu gedaan heb :D

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 apr, 2011 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
Ik ben weer druk bezig geweest met de space shuttle, maar het vergt veeeeeeeel werk voor een beetje goede afwerking.
Afbeelding
De vleugels, space lab en de laadruimte deuren gemonteerd.

Afbeelding
De bovenste kier valt mee. met een beetje lijm is ie bijna helemaal weg maar.........
Afbeelding
Deze kier is nou niet bepaald klein....... Hoe zou ik dit het beste kunnen vullen?
Lijkt me een beetje te groot voor plamuur?

Afbeelding
Afbeelding
Aansluiting van de vleugels op de romp is ook niet je van het......

Afbeelding
Ook grote kieren aan de onderkant.


Hoe kan ik de grotere kieren het beste vullen?? Ik gebruik de alabastine autoplamuur. Kan ik met deze die kieren dichten of zijn ze daar te groot voor.

Bij het andere plamuur werk heb ik ook een beetje problemen. Na het schuren krijg je allemaal van die kleine kuiltjes in de plamuur. Lijken net luchtbelletjes. Ik verdun de plamuur met wasbenzine. kan dit dat probleem opleveren? Als ik het onverdund erop smeer heb ik hier dan minder last van?

Tot de volgende keer!

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement