Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ISS in 1/400
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2011 21:01 pm
Berichten: 27
Ja oké daar zit wat in, het ligt er ook net aan wat je wil laten zien (hoe je het wil uitbeelden).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ISS in 1/400
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Paper Kosmonaut schreef:
Voortgang aan het ISS: de ELC's (ExPRESS Logistics Carriers) en de ESP's (External Strowage Platforms), zeg maar de volkstuintjes en bloembakken die aan de buitenzijde van het station hangen.
<snip>
Bij dit gedeelte zitten geen instructies voor wat waar op zo'n pallet komt te zitten. Als er hier mensen zijn die daar wat documentatie over hebben dan zou ik dat graag horen.


Check de volgende link voor een plaatje van de ELC en ESP locaties op de truss, luchtsluis en Amerikaans laboratorium module.

Wikipedia pagina over de ESP's en hun locatie.
Wikipedia pagina ovr de ELC's en hun locatie.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ISS in 1/400
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Updeetje.
Ik ben begonnen met de al eerder genoemde bloembakken aan de buitenkant van het ruimtestation. De ESP's (External Stowage Platforms - eigenlijk dus gewoon opbergplaats voor het tuinameublement) - nu we in een ander topic toch even over acroniemen spraken, het ISS zit er ook vol mee - en de ELC's (ExPrESS Logic Carriers, waarbij "ExPRESS" op zichzelf ook alweer een acronym is voor "Expedite the Processing of Experiments to the Space Station"). Heerlijk. Ik heb in de tussentijd de instructies gevonden voor de bouw ervan en wat meer over de plaatsing van de hele mikmak.

Afbeelding
Dit is ELC 1.

Afbeelding

Lekker priegelen is het. Ik gebruik hier ook weer silicate balletjes uit zo'n ontvochtiger-zakje dat je bij allerhande electronica in de verpakking vindt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lekker minuscule doosjes snijden en vouwen. Tsja, je moet toch wat met je vrije tijd..

Afbeelding
En hier wat resultaat. We zijn er nog niet maar we schieten wel op.

Afbeelding

Afbeelding
En ondertussen ook de Canadarm2 en het mobile platform op de truss in elkaar gezet. Voornamelijk messing staafjes, want papier is hier weer net iets te slap voor.

Nu is het afwachten wanneer Rassvet uitkomt en wanneer ik mijn handjes kan leggen op de ELC-3 die met Endeavour hopelijk ergens komende week bij het ISS arriveert.
De gein is dat ik dit model begon met een "we zien wel waar het schip strandt"-idee, het aanwezige gratis te downloaden spul gebruiken voor een redelijk gelijkend modelletje van het ISS. Maar ik kreeg op een gegeven moment van Alfonso Moreno, de designer van de Russische delen van het ISS model, de mogelijkheid gratis zijn shuttle payloads voor de ontbrekende onderdelen te downloaden. Het werd dus plotseling een stuk gedetailleerder dan ik had gedacht. Nu zit ik soms te peinzen over de truss en over de details op het Amerikaanse gedeelte maar ik vind het ook wel goed zo. De ELC's enzo zijn wel in het oog springende uitsteeksels dus moeten ze er maar bij op. De eventuele superdetaillering van panelen op de modules gaan me nu wat te ver voor iets in 1/400.
Als je ziet hoe gedetailleerd Alfonso's model in 1/100 is dan zie je dat het op 25% daarvan moeilijk wordt uit te snijden...

De groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ISS in 1/400
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dat is zeer zekers priegelwerk :shock: Paper Kosmonaut ,, dat is handig om die balletjes te gebruiken ...., blijven die gewoon hun vorm behouden ??

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ISS in 1/400
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ja. Tot nu toe wel. Haha! :lol:

Het schijnt niet supergezond spul te zijn maar dat is te veel alcohol drinken ook niet en (mee)roken ook niet. De keren dat ik ze heb gebruikt schilder ik ze met acryl, dus komt er een kunststof laagje om het balletje. De verf droogt natuurlijk erg snel, dat wel maar de balletjes zijn ook klein dus maakt het niet veel uit, oppervlaktetechnisch gesproken.
Verder houd ik ze goed afgesloten in een doosje.
Nadeel is dat niet alle zakjes van die mooie balletjes hebben, vaak is het kristalvormig. voordeel van die balletjes is alle verschillende maten die je in een zakje tegenkomt.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement