Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2011 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 feb, 2011 12:10 pm
Berichten: 33
Hallo allemaal,

voor het eerst dat ik hier een brouwverslag plaats maar kijk al enige tijd mee naar al het moois dat hier gebrouwd wordt.

Ik doe al zeker 5 jaar aan modelbouw wat met als onderwerp ruimtevaart heeft en wil jullie op deze manier mee laten kijken wat ik zoal brouw.

Dit verslag is gewijdt aan de HTV in de schaal 1/72 van Aoshima. Hieronder een kort stukje van wat de HTV is.

"The H-II Transfer Vehicle (HTV) is an unmanned resupply spacecraft used to resupply the Kibō Japanese Experiment Module (JEM) and the rest of the International Space Station (ISS)."

Afbeelding
HTV zwevend in de ruimte

Afbeelding
Detail aandrijving

Afbeelding
Detail zonnepanelen

Afbeelding
Boxart

Afbeelding
inhoud doos

De diverse onderdelen zitten vol met details zoals je van Aoshima mag verwachten maar de buitenzijde van de HTV is deels met een gouden folie bekleedt. Omdat ik graag mijn modelen het liefst maak zoals ze ook daadwerkelijk hebben gevlogen wil ik dit model ook met goudfolie bekleden. Omdat ik een goudfolie heb met een lichte goudtint heb ik middels een koperkleurige verf de folie een ander aanzicht te geven. Zie resultaat van de test hieronder. Beide tinten zijn nu te gebruiken tijdens het brouwen.

Afbeelding
Folie test

Een aantal onderdelen hebben op sommige plekken geen goudfolie maar een chroomtint. Die onderdelen voorbereidt zodat er Alclad chroom aangebracht kan worden.

Afbeelding

Afbeelding
Alclad chroom voorbewerking (zie ook de fijne details)

De zonnepanelen worden door Aoshima geleverd in doorzicht blauw kunststof. Mijn idee is om de achterkant zwart te maken en de voorkant (met fijne details) te drybrushen. Hieronder de eerste stap, de achterkant zwart.

Afbeelding
Zonnepanelen

Dat was het voor nu. Zodra ik weer verder ben gekomen zal ik weer een berichtje plaatsen!

Groetjes,

Spaceboy74


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2011 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Hey, welkom hier ten eerste :)
Leuke kit heb je daar en de eerste stappen zien er al netjes uit. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2011 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ahh weer een realspace bouwer erbij ,,, welkom !! :wink: ,, ik ben benieuwd hoe je um gaat verder afmaken ...

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2011 16:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 feb, 2011 12:10 pm
Berichten: 33
Hallo allemaal,

Metal-Marco en Bubblegum dank jullie wel voor jullie welkom. Een extra real space brouwer kan geen kwaad denk ik, zijn er zeer weinig van in vergelijking met auto's en vliegtuigen.

Onder tussen ben ik weer verder gegaan. Helaas weigerde de airbrush opgegeven moment dienst en ben ik niet voor ver gekomen als gehoopt. Airbrush probleem ga ik oplossen, heb nog wel een andere liggen.

Gisteren eerst Alclad chroom aangebracht op de verschillende delen.

Afbeelding

Daarna de onderkant/aandrijving van de HTV met folie bekleed en afgeplakt voor laag mat wit. Gedeelte wat is afgeplakt is gespoten met Alclad chroom.

Afbeelding

Delen van de aandrijving zijn bedekt met folie en daarvan heb ik een mal gemaakt en delen op stuk karton gezet om laag mat wit tegen.

Afbeelding

Nadat alles gedroogt was de folie aangebracht en vastgelijmd met bisonkit. Bisonkit is een contactlijm die het plastic niet aantast (wel verf) en is nog te corrigeren. Test met 10 secondelijm gaf geen mooi resultaat en de dampen van de lijm sloegen op de folie neer.

Zie hieronder het resultaat van de bekleding met folie:

Afbeelding

Afbeelding

De zonnepanelen zijn aan de voorzijde gedrybrushed met goud zodat de kleine detail goed naar voren komen.

Afbeelding

Omdat ik niet verder kon vanwege de airbrush met andere lakwerkzaamheden ben ik begonen met bekleden van de romp met folie, als eerste de payload bay en zodra ik weer tijd heb ga ik er mee verder.

Afbeelding

Dat was het weer voor deze keer. Mocht je opmerkingen of vragen heb laat dan een berichtje achter.

Gr.Spaceboy74


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2011 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ziet er goed uit Spaceboy74 , dat folie over de verdikkingen en groeven details ..lijkt me moeilijk ,,, zag ook al een bouwer via de yahoo space group site ... die er problemen mee had ,,,

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2011 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 feb, 2011 12:10 pm
Berichten: 33
bubblegum schreef:
Ziet er goed uit Spaceboy74 , dat folie over de verdikkingen en groeven details ..lijkt me moeilijk ,,, zag ook al een bouwer via de yahoo space group site ... die er problemen mee had ,,,


Inderdaad Bubble iemand anders deed dat ook maar dan met folie van een chocolade reep. Als je kijkt naar foto's van het vaartuig in de ruimte dan vallen veel details (bv. verstevigingsribben) weg door de folie. Ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem dat details wegvallen omdat in het echt ook niet te zien is. Op dit moment weinig problemen met aanbrengen zal zo snel mogelijk weer wat foto's plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2011 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Spaceboy74 schreef:
bubblegum schreef:
Ziet er goed uit Spaceboy74 , dat folie over de verdikkingen en groeven details ..lijkt me moeilijk ,,, zag ook al een bouwer via de yahoo space group site ... die er problemen mee had ,,,


Inderdaad Bubble iemand anders deed dat ook maar dan met folie van een chocolade reep.


Yep. Dat is Keith McNeill, die een vaste klant is van de Yahoo Space Modelers Group. Vraagje aan Spaceboy74: wat voor folie gebruik je voor de HTV?

Cheers,
woods170

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2011 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Welkom, en je hebt een mooie binnenkomer meegebracht. Deze kit had ik nog niet eerder gezien. Straks een ATV ernaast?

Zwart voor de zonnepanelen? Weet je dat zeker? De zonnepanelen die ik heb gezien zijn toch echt donkerblauw...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2011 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
woods170 schreef:
Spaceboy74 schreef:
bubblegum schreef:
Ziet er goed uit Spaceboy74 , dat folie over de verdikkingen en groeven details ..lijkt me moeilijk ,,, zag ook al een bouwer via de yahoo space group site ... die er problemen mee had ,,,


Inderdaad Bubble iemand anders deed dat ook maar dan met folie van een chocolade reep.


Yep. Dat is Keith McNeill, die een vaste klant is van de Yahoo Space Modelers Group. Vraagje aan Spaceboy74: wat voor folie gebruik je voor de HTV?

Cheers,
woods170


En dan nog iets: met dank aan diezelfde Keith McNeill is intussen duidelijk dat de Aoshima kit niet 1/72 is, maar schaal 1/100. Alleen de standaard (een schaalmodel van een kwart van een ISS module) is in schaal 1/72.
Je kan dit overigens zelf controleren. Het model van de HTV is 44 millimeter in doorsnede. De 'echte' HTV heeft een doorsnede van 4,4 meter.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HTV 1/72 Aoshima
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2011 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 feb, 2011 12:10 pm
Berichten: 33
Hallo allemaal,

@hobbes,

vond het eerst ook "gewaagd" om zwart te doen. Foto's laten beide zien, blauw en zwart. De onderdelen zijn van doorzichtig blauw plastic, de achterkant is zwart gespoten en voorzijde met goudverf gedrybrushed. Van de week doe ik er ook nog een laagje P+ erop.

@wood170
inderdaad is de schaal van de HTV niet 1/72 maar zoals Keith op yahoo opmerkte 1/100. Ik gebruik folie dat uit de verbanddoos komt om iemand warm te houden. Je kan het mooi kreuken en met contactlijm mooi draperen over de onderdelen.

Gr.Spaceboy74


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement