Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Een tijdje terug werd ik getroffen door een mooi gedicht van stadsgenoot Gerrit Krol. Hij had in passende bewoordingen mooi weergegeven hoe Voyager door het heelal reist. Ik besloot er een model bij te maken en het gedicht ergens erbij te incorporeren.
Ton Nooteboom heeft een mooie collectie downloadbare papiermodellen van ruimteschepen en raketten. Zijn Voyager is gedetailleerd en origineel uit te draaien in 1/24. Ik doe het liever ietsje kleiner dus reduceerde ik de grootte tot 50% van het origineel. 1/48 dus.
Allereerst het gedicht:

Citaat:
Voyager 1

Geen aarde en geen dagen meer.
Altijd nacht, altijd zon.
'k Zwalk lekker voort.
De ruimte is vast, de tijd
het slappe koord.

'k Ben, op weg naar het Heelal,
een nieuwe coördinaat.

De zon verwarmt mij
nauwelijks meer.

(Gerrit krol, 2005)
]


Dan het model zelf. Een redelijk eenvoudig model met veel geometrische vormen. Dus voor jullie verstokte plasticboeren (-; ook te doen. Behalve de schotel dan, die lijkt me nog wel wat tricky.

De eerste stappen waren het maken van de core module en de fuel tank. Daarna alle fiebeldekwinten die er op vastzitten zoals de Star trackers, de thrusters en wat dies meer zij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
het balletje is gemaakt van geperste watten. Het maken van een bolvorm in papier was me net iets te gortig in deze schaal en bovendien ging het me om het resultaat. Ik ben ook geen papierpurist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Star Trackers zijn klaar voor plakkerij.

Afbeelding

Tijd voor de schotel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Verder met de schotel en daarna de struts van de kick motor die Voyager op koers bracht en daarna werd afgestoten. Ik besloot alle frames vanaf nu van messing te bouwen omdat dat Voyager net even dat tikje mooier en realistische maakte dan met de platte papieren stukjes waar Ton je van voorziet in zijn kit. Het is wel iets meer passen en meten met buigerij en dergelijke maar het resultaat is wel echter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik voorzag de schotel van een likje acryl om het te laten glimmen en het geheel een meer homogeen gevoel te geven.

Afbeelding
De struts voor de kleine hoorn van de schotel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier is het frame voor de kleine instrumentenarm klaar. Hier komt een hele instrumentaria-santekraam aan het uiteinde en op de arm zelf te zitten.
Een likje zwarte acryl zorgt voor een mooie matte finish.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Afbeelding
De instrument boom zelf. Oorspronkelijk natuurlijk ook een open truss constructie maar dat is in deze grootte wat moeilijk uit te snijden ookal werk ik met 200 grams papier. Helaas zijn de lijnen in de inkt wat dichtgelopen. Soit. De instrumenten op de arm zijn klaar en bovenop is er plaats voor de Instrument package met een aantal kijkers en detectors.

Afbeelding

Afbeelding
De instrument package voor aan het einde van de arm. Bijeengehouden met een boortje tot het geplaatst wordt.

Afbeelding
Het formaat doosjes dat er gevouwen moet worden neigt naar krankzinnig klein. Dit is nog nét te doen...

Afbeelding
Met cocktailprikkers waarin ik gaatjes heb geboord is de pivot constructie gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En hier zit het geheel aan de arm.
Het is tijd voor de Radioisotoop Thermo-electrische Generator, oftewel de RTG in goed Amerikaans afko-gebruik.
Eerst het framewerk. Een ingewikkelde constructie die tijdens het maken ervan plots op zijn plek valt en laat zien hoe ingenieus alle onderdelen van de Voyager konden uitklappen en tijdens de lancering compact en plat waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De RTG zelf . Hele kleine friemeltjes papier op hun kant rondom een drietal cylindertjes geplakt.

Afbeelding
En hier aan het frame vast. Nu is het de beurt aan de lange magnetometer arm.
De kit van Ton Nooteboom voorziet in een vierkante truss terwijl het flight article een driehoekige truss had. Cosmetisch een kleine aanpassing maar Ton's arm bestaat bovendien uit vier delen. Dat wordt er niet mooier op in deze schaal. Gelukkig bestaat er nog een ander papiermodel, iets eenvoudiger dan deze, maar met een driehoekige boom. Dit is het modelontwerp van John Jogerst, die ook het Mars Pathfinder model heeft gemaakt. Ik heb in Photoshop de arm in negatief omgezet zodat de truss wit is en de ruimtes ertussen zwart. Zo sluit ie net iets mooier aan bijde rest van het model.

Afbeelding

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
De laatste loodjes.
Afbeelding
De arm is klaar. Nu er nog aan.

Afbeelding
Voor de overgang van driehoekige truss naar vierkant opening in de aanhechting op de romp is er een stukje balsa aangerukt.

Afbeelding

Afbeelding
Met wat ondersteuning komen we er wel.

Afbeelding

Afbeelding
Het laatste stukkie. De magnetometer zelf. Hij moest een eind uit de buurt van Voyager zitten om niet beïnvloed te worden door de andere instrumenten die her en der ook wat magnetische velden hadden. Vandaar dat er nu een 21 cm lange arm aan het model zit.

Afbeelding

Afbeelding
De grondplaat. Een lijstje met daarin de beroemde "Pale Blue Dot" foto die ik een heel klein beetje heb geaccentueerd ter verhoging van de dramatiek en de feestvreugde. Rondom de lijst heb ik het gedicht van Gerrit Krol geplaatst.

(De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er een regel uit heb weggelaten. "k Zwalk lekker voort" klonk me een beetje waggelig in de oren en dat past niet bij de snelheid en gratie van Voyager.
Gerrit Krol heeft het hier gebruikt in de oudere betekenis van zwerven maar het heeft mij net iets te veel weg van een dronkemansgang. Bovendien schaadt het mijns inziens de impact van het gedicht niet.)

Hier het eindresultaatje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een vrolijke sinterklaasavond gewenst!

De groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
chapeau Paper Kosmonaut !!!!!!!!!!!!!!! meesterkijk gemaakt ,,, mijn complimenten , weer een mooie erbij ...

:brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Een mooi model van een bijzonder stukje ruimtevaarthistorie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 dec, 2010 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ook van mij vele complimenten !
Erg mooi gemaakt.
Een waardig eerbetoon aan beide Voyager missies.



___________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2010 1:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Dank je wel allemaal. Ik denk dat dit momenteel het model is waar ik het meest trots op ben. Blij dat jullie 't mooi vinden.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2012 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Knap zeg! Nu nog een Enterprise NCC-1701 erbij en je kan een diorama maken voor de Star Trek fans!

Niet te geloven dat het zo mooi kan ogen in papier, ik sta echt paf!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement