Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Chang Zheng 2E raket
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
De Chang Zheng 2E launch vehicle 1:48 van Shanghai Dragon


Hallo brouwers van de sci-fi en ruimtevaart en andere brouwers,

Hier volgt dan eindelijk het brouwverslag zoals ik het al bij sommige brouwers al had aangekondigd! Een Chinese raket van redelijk grote afmetingen:

Afbeelding

De Chang Zheng heet volgens de chinese tekens op de raket: "De lange mars" oftewel een weg die men te gaan had om mensen in de ruimte te brengen. Inmiddels is het Chinese ruimtevaartprogramma erg succesvol, zo mochten we een tijdje terug hun eerste ruimtewandeling meemaken!

Lang geleden ben ik ooit aan dit model begonnen en ik had het al jaren niet meer binnen mijn bereik. Het lag namelijk op zolder bij een vriend uit Kaatsheuvel. Vorige week ben ik dan eindelijk het model opgehaald en ik zag dat ik al enkele onderdelen in elkaar had gezet. 2 boosters en de neuskegel met wat ringen en buizen. Heel mooi van Dragon is de keurige afwerking en presentatie; de buizen waar de raket uit bestaat waren prefab aanwezig in de bouwdoos en perfect cylindrisch...zie hieronder:

Afbeelding

Dit was de stand van zaken toen ik het uitpakte. De straalpijpjes had ik al rvs-color gegeven en de bijbehorende buisjes zijn zilver. Met een CDtje geef ik de afmetingen aan.

Afbeelding

Ondervlakken waar de raket wordt aangedreven krijgen een metallische kleur:

Afbeelding

Wordt vervolgd...

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 dec, 2007 13:09 pm
Berichten: 365
Ziet er goed uit!! 8)

Gave raket :shock: En ook flink afmetingen. waarschijnlijk is ie groter dan de Revell Saturn V 1/96. Hoe dan ook...apart is ie!

Gr. JFCB89 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Chang Zheng 2E raket
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 16:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt, 2008 13:11 pm
Berichten: 1007
WOA :shock:

That's big :D
Ziet er gaaf uit.
Ga je er ook nog een echte raket inzetten.
Graag filmpje maken als je hem lanceert :lol:

Alleen 1 ding wil ik even verbeteren :P
Raketfanaat schreef:
De Chang Zheng heet volgens de chinese tekens op de raket: "De lange mars" oftewel een weg die men te gaan had om mensen in de ruimte te brengen.


'De Lange Mars' Verwijst naar de mars die Mao Zedong en 130.000 communistische soldaten maakten in 1934/35.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lange_Mars

Maar toppie model ^_^

_________________
BBT schreef:
hij's bruut. Superbruut. En ook nog bruut. :shock: Nouja, ik denk dat mijn punt duidelijk is :P


Citaat:
Historisch correct, m'n aars, als het er maar cool uitziet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Nou dat is een flinke knaap Raketfanaat , die kende ik nog (geheel kunststof ) niet , heb je die in nederland gekocht of uut buutenland ?

Ik ben benieuwd naar de rest van je brouwerswerk ....

Gr Bubble


Laatst bijgewerkt door bubblegum op vr 05 dec, 2008 17:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Reactie op BasOne
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Ha BasOne,

Bedankt voor je reactie. Dat van die lange mars had ik van horen zeggen, ik vond het destijds logisch klinken :? maar ben blij dat je me effe wijst op de werkelijke betekenis van de naam!

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: reactie op JFCB89
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Ha die JFCB89,

Bedankt ook voor jou reactie op de Chinese Raket. Blij dat ik em je eindelijk kon laten zien! :D Ik weet niet of ie nu wel groter is dan die Apollo maar het gehele geval op voetstukje meet zo'n 108cm!! Helaas bevat de bouwdoos niet de spectaculaire details van die prachtige Apollo, maar ik ben er erg blij mee.
:P

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Reactie op Bubble,
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Hallo Bubble,

Bedankt voor je reactie, een goeie opmerking overigens die je hierboven maakt! Inderdaad heb ik deze niet in Nederland gekocht. Het was een bezoek jaren geleden aan een prachtige grote modelbouwzaak in het oude centrum van Antwerpen, de naam ben ik helaas kwijt, wie weet bestaat ie nog! Ik heb er toen een belgisch biertje op gedronken samen met een vriend om deze zeldzame vangst te vieren! :wink: Inmiddels heb ik de Cheng Zhang 2-F ook weten te traceren ergens op internet, ook weer een Shanghai Dragon, schaal 1:48

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Vervolg Chang Zheng 2E
BerichtGeplaatst: za 06 dec, 2008 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Ha brouwers, ik was alweer wat verder met de montage gekomen:

Eerst heb ik de straalpijpjes en leidingen los gemaakt en bijgeverfd waar dat nodig was:
Afbeelding

Toen ik alles klaar zette zag ik dat het van belang was eerst de blauwe banden (zie foto hierboven rechtsonder) af te weken en aan te brengen rond de vier boosters voordat ik alles aan de onderste trap zou vastlijmen. Zover als hieronder was ik toen ik weer verder ging aan de straalpijpjes en leidingen:
Afbeelding

Na montage bleek dat de booster-uitlaatsystemen ietsje schuin naar buiten wijzen, ik heb dat maar even opgezocht op Google afbeeldingen over de Chang en het bleek inderdaad netjes te kloppen:
Afbeelding

Toen ben ik verder gegaan aan de beplakking. Dit bleek redelijk veel werk te zijn ook omdat ik wel eens mijn geduld verlies als zo'n plaatje droog wordt en aan de randen gaat loslaten. :evil: In zo'n geval deed ik dan wat vloeibare superlijm op een hobbymesje en bracht dat dan voorzichtig aan tussen het object en het dunne membraan van het loslatende plaatje. Ik denk ook wel dat ik nog veel moet leren...:cry:

Afbeelding
Het ziet er wat druk uit maar de Chinezen hebben in werkelijkheid hun launcher zo van afbeeldingen voorzien!

Ik zal jullie z.s.m. het eindresultaat laten zien, ik moet hiervoor nog effe wat foto's uploaden..........

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2008 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 08 nov, 2008 17:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Den Haag
Eindresultaat Cheng Zhang 2E

Toen alles beplakt was heb ik de 2 helften in elkaar gezet:

Afbeelding Afbeelding
De beide kanten van de launcher, opvallend is dat hier tussen andere vlaggen ook de de Amerikaanse vlag staat die ik volgens het plakvoorschrift erop het geplakt maar waarvan ik -nog- niet de werkelijke reden heb achterhaald. Was er een samenwerkingsverband destijds tussen China en Amerika?

En hier volgt dan wat ik zelf noem de "boekenplank"-methode! Dit had ik bedacht vanwege het ruimte gebrek in mijn appartement. De staaf heb ik gemaakt uit een stevige gladde kartonnen binnenrol (van huishoud-folie). Zwarte verf van Revell maakt het tot een geheel met het voetstukje. De Chang Zheng 2E staat nu dan ook achter de raketten op mijn boekenplank op een manier die niet hinderlijk is voor het oog!

Afbeelding

Nog een blik op de straaluitlaten van de raketmotoren:

Afbeelding

De voorkant waarbinnen zich in werkelijkheid de nuttige lading van de launcher zal bevinden met tevens een blik op de boosters:

Afbeelding

Ziezo, deze raket is dan weer af maar ik sta te in de startblokken om te gaan beginnen aan de SA-2 Guideline Missile on Launcher van het geweldige en veelbelovende merk "Trumpeter". Trumpeter staat bekend om zijn oorlogsmaterieel met schitterende details! Mij ging het uiteraard om de mooie 2-traps vaste brandstof raket, een griezelig nauwkeurige kopie van de werkelijkheid....

Afbeelding

_________________
Groet van Erik
Raketfanaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2008 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Donders , het eind resultaat ziet er goed uit Raketfanaat en het is wel een behoorlijk flinke chinese reus ..... ,, die zou ik ook wel eens onder mijn handjes willen hebben ...

Ik ben benieuwt naar je nieuwe projeckt

Gr Bubble


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement