Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2007 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 jan, 2007 12:24 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Oss
Ik zet dit topic in dit onderdeel aangezien ik niet weet (of kan besluiten) of dit nu bij ruimtevaart of bij het militaire gedeelte hoort te staan...

Omdat het mij niet lukt om met mijn andere project verder te gaan ivm te weinig ruimte, http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8278, heb ik besloten om een ander en veel simpeler project op te pakken.

Omdat wij hier thuis bezig zijn met een grote verbouwing, wat vooraf ging aan een grote opruiming, heb ik geen ruimte om te brouwen. Tijdens mijn dagen dat ik moet werken kan ik bij mijn schoonouders terecht en om daar de tijd te doden neem ik dit simpele project mee.

Om mijn verzameling rakketten en ander ruimtetuig kompleet te maken mag de 'moeder der raketten' niet ontbreken en dus werd er door mij de 1/35 Dragon V2 aangeschaft en laat ik dan maar gelijk beginnen met de doos:

Afbeelding

Met de volgende inhoud:

Afbeelding

Twee identieke ramen wat al aangeeft dat dit model niet bijster moeilijk moet zijn.

Verder nog een raampje:

Afbeelding

In totaal bestaat dit pakket uit drie ramen met een totaal van 47 onderdelen die er zeer mooi en strak uitzien en kan zelfs geen flash ontdekken. Mooi strak en stevig kunstof. Zo links en rechts had ik al vernomen dat de gietkwaliteit van Dragon goed tot zeer goed is en mag dat nu dus met eigen ogen aanschouwen. Wel moet ik zeggen dat het geen uitgebreid model is waar niet bijster veel detail in te bekennen valt. Vooral het platform waarop de raket komt te staan is zeer eenvoudig van opzet en valt mij dus wat tegen. Foto's en tekeningen van het echte platform die op internet te vinden zijn, geven heel wat meer detail. Maar goed, dat mag de pret niet drukken, het gaat namelijk om de raket.

Het hele pakket kan met behulp van het volgende boekje in elkaar worden gezet:

Afbeelding

Zeer eenvoudig boekje maar wel zeer duidelijk van opzet. Duidelijke en strakke tekeningen waar Revell nog wel wat van kan leren.

Ik ben van plan om het kleurenschema te pakken waarmee de raket voor het eerst een succesvolle vlucht maakte (3 oktober 1942). Dat wil zeggen: deze dus:

Afbeelding

Ook zeer eenvoudig en heb welgeteld vijf (!) kleuren nodig: zwart, créme geel, wit, zilver en rood en hoef niks te mengen wat het óók weer eenvoudig maakt...
Zwart en wit voor de raket. Créme geel voor het platform. Rood en zilver zijn nodig voor enkele details.

Als alles meezit ga ik binnen nu en twee á drie weken met dit model beginnen en kan ik hopelijk snel het een en ander laten zien.

_________________
Projecten:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... sc&start=0
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=12532


Laatst bijgewerkt door NS-er op ma 01 okt, 2007 16:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2007 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jan, 2006 20:22 pm
Berichten: 596
Woonplaats: Twente, Oldenzaal
Mooi model, wat zijn de afmetingen?

Succes

Joep

_________________
Afbeelding

Mijn modelbouw site:
http://www.joepsmodelbouw.nl.tt
Laat even een leuk berichtje achter in gastenboek ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2007 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 jan, 2007 12:24 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Oss
Hier dan een klein update-tje...

Heb uiteindelijke een anderhalf uur de tijd gevonden om er eens aan te gaan beginnen.
Als eerste moet het platform in elkaar worden gezet en volgens de tekening moet dat geen moeilijke opgave zijn.
Ik had dus alle onderdeeltjes die nodig zijn voor de steunen uit de ramen gehaald en ontdaan van overtollig plastic. En ook hier bleek dat Dragon het zaakje mooi gegoten heeft: geen scheefgegoten delen (wel een klein gietnaadje maar dat is redelijk normaal), geen flash, mooi bewerkbaar plastic!

Vervolgens werden er drie onderdeeltjes aan elkaar gemonteerd zodat je een mooi steuntje kreeg:

Afbeelding

Wel moest ik dit alles doen met behulp van een geodriehoek omdat alles precies haaks of recht moest zijn om er uiteindelijk een passend platform van te maken. En om het te kunnen corrigeren deed ik tussen de te lijmen onderdelen eerst een miniskuul beetje secondenlijm zodat het wel vast zat maar net los genoeg om het een en ander te kunnen bewerken. Was het resultaat naar behoren, deed ik er een druppeltje plastic lijm tussen.

Hier nog een close-up van de eerste in een rij van vier:

Afbeelding

Dat was het tot nu toe weer. Meer heb ik helaas nog niet kunnen doen. Maar heb al wel het idee dat dit een prettig model is om in elkaar te zetten en dat verheugd me wel een beetje...

@joep109: Helaas heb ik de gegevens nu niet bij me maar ik schat op een 30 cm totaal. Preciese getal krijg je nog wel...

_________________
Projecten:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... sc&start=0
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=12532


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Hallo NS-er ,,


Leuk om te zien deze bouwdoos van je , maar moet ie niet bij de ruimtevaart afdeling ??

brouw ze ..........

Gr Bubblegum


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2008 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 16:44 pm
Berichten: 36
Woonplaats: West-Vlaanderen, Damme
Hoi,

Heb deze doos ook nog ergens tussen mijn stapel liggen. Ik zal dit brouwverslag dan ook volgen.
Moet dit nu bij 'ruimtevaart' ? Je kan eigenlijk zeggen dat de V2 aan de wieg stond van de hedendaagse ruimtevaart, maar eigelijk is de V2 van oorsprong een zuiver militair wapen. Volgens mij kan dit bij zowel 'ruimtevaart' als bij 'militair'.

Groeten Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement