Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Ferry. Die pleisters heb ik nog met een laagje verdunde houtlijm vastgezet. Daarna die primer er overheen waardoor het nog extra plakt. Maar, ik verwacht ergens dat het de komende jaren langzaam zal gaan loslaten.

Wat meer aluminium toegevoegd in het vrachtruim. De platen aan de rand zijn gewoon vlak en ik heb door af te plakken geprobeerd reliëf te simuleren wat lijkt te werken. Verder de roosters van aluminium verf voorzien en het vrachtruim is nu ver klaar. Misschien dat ik nog een hoop handgrepen ga toevoegen. Om het net dat beetje extra te geven.

Luchtsluis en instrumenten
photo 508793
Beetje afplak werk.
photo 508792
Aluminium platen
photo 508794
photo 508795
En aluminium op de roosters.
photo 508796
photo 508797

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik vind het een gaaf project en het gebruik van pleisters als isolatiedekens vind ik briljant. Wel balen van het pilootje, is er geen enkele manier meer om daarbij te kunnen? Ik heb deze kit ook ooit gehad, voor €4 op de rommelmarkt gekocht, maar ook ooit weer doorverkocht via dit forum (was jij dat?). Ik kijk met je mee hoor, want ik wil graag nog eens een 1:144 orbiter bouwen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je TFD. 4 euro is echt niet duur voor deze kit want dat is hij zeker waard. Die astronauten (de andere heeft ondertussen ook losgelaten) kan ik helaas echt niet meer vast lijmen, ik zou dan alles weer los moeten breken en uit ervaring weet ik dat ik dat nooit meer goed krijg. tisnieanders.

Graveren graveren graveren. Ik heb er letterlijk spierpijn van gekregen. De aanpak was als volgt. Ik heb lijnen getrokken met behulp van stukjes afplaktape om een basis aan te geven. Langs die lijnen heb ik een visgraat patroon gegraveerd. Helaas kon ik de lijnen niet helemaal blijven volgen maar ik was uiteindelijk redelijk tevreden. Daarna heb ik in een baksteen patroon voor zover dat mogelijk was de individuele tegels gegraveerd. Aan het einde heb ik alles licht opgeschuurd om de randjes weg te krijgen en alles met paintacleaner bestreken. Ziet er wat mij betreft niet slecht uit. Ik ben benieuwd of ik dit met verf kan gaan laten werken. Vooralsnog gaat ie prima. :)

Tape als template
photo 509780
Visgraat patroon getekend
photo 509781
en gegraveerd
photo 509782
photo 509783
En de individuele tegels.
photo 509784
photo 509785
photo 509786

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ongelofelijk zeg, wat een werk. Maar wat een upgrade voor deze kit, erg gaaf om dit te zien groeien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Liever jij dan ik met dat scriben :lol: .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2020 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Bedankt heren. :brouw:

@Ferry. Ik heb al bedacht dat als ik nog een keer deze of een andere space shuttle bouw, ik ook weer ga scriben. Het resultaat is beter (tot zover, misschien ziet het er met verf niet uit) dan ik verwacht had.

Korte update van de vorderingen. De pleisterlaag zit erop, verstevigd met wat verdunde houtlijm. De bekleding aan de zijkanten is niet helemaal parallel maar daar ga je niks van zien als de deuren van het vrachtruim open staan. Ik heb zelfs overwogen om aan de zijkant helemaal geen pleisters te plakken maar dat zou toch teveel opgevallen hebben.

Verder nu met kleinigheden bezig zoals de deuren van de landingsgestel ruimtes. Ook die mochten nog wat tegeltjes ontvangen maar voor zover ik nu kan zien is dit het laatste scribe werk aan deze shuttle. Ik heb ook wat looddraad ontvangen en kan dus proberen wat bedrading in het vrachtruim aan te gaan brengen. Voor het eerst dat ik looddraad ga gebruiken dus wish me luck. Als er iemand tips heeft, dan zijn die welkom maar ik vermoed dat het allemaal veel gemakkelijker zal gaan met looddraad dan met de staaldraad uit de afsluiters van vuilniszakken. :lol:

Plaatjens
Gepleisterd
photo 510827
photo 510828
photo 510829
Laatste scribe werk.
photo 510830
photo 510831

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 8:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Rustig werken met het looddraad, het verbuigt weer heel snel. Als een leiding goed tegen de wand zit lijm ik deze van het begin tot het eind vast met dunne CA. Als het een beetje in de vrije ruimte moet komen moet je oppassen dat je er niet meer tegen stoot want dan vervormt het weer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2020 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Ferry. Elluk Foorteel hep su nateel, zal ik maar zeggen als ik een bekende sport filosoof verkeerdom mag quoten. :lol:

En wat heb ik in de tussentijd gedaan? Vooral wachten op witte verf. Ik heb verschillende potjes met Vallejo en Mig staan maar geen van beide voldoen ze. Witte verf maken is blijkbaar iets heel moeilijks maar gelukkig is gisteren de locale hobbyshop in Groningen weer open gegaan en kon ik een potje van MrHobby Aqueaous mat wit gaan halen (met nog wat andere prullaria waarvan de spit van Iron Maiden wel een leuke is (wordt vervolgd)).

Maar natuurlijk heb ik nog meer gedaan. Onder andere de kist voorbereid op het spuiten door te tapen. Straks, als het wit erop zit, dan zal ik over de pleisters moeten tapen. Ik hoop dat dat goed gaat bij ont-tapen. Maar, gezien de keiharde laag die MrHobby verf vormt verwacht ik dat dit goed gaat komen. Daarnaast heb ik de rest van de kleine onderdelen voorbereid en ik heb besloten dat ik de zonnepanelen wel heel erg vind spiegelen. Dat is heel mooi maar absoluut niet realistisch dus, gaat hier straks een laag chrome overheen en ga ik met bandjes dull aluminium en dark aluminium proberen het oppervlak wat echter te laten lijken. Kortom, dit project kan nog steeds helemaal de mist in. :lol:

Fotokes,
Spiegeltje spiegeltje aan de deur.
photo 511038
Tapewerk en een wel heel luchtige lading in het vrachtruim.
photo 511037
photo 511039
MrHobby Aqueaous mat wit.
photo 511040
Met maar een paar laagjes is de dekking nog niet goed genoeg.
photo 511041
photo 511044
Maar ik ben best tevreden. Hier en daar plakken de pleisters niet honderd procent maar dat hoop ik met cyanoacrylaat op te kunnen lossen voor ik de volgende lagen aanbreng. verder zie je ook het verschil met de nog onbespoten staart. Die kleur wil graag door het wit heen komen.
photo 511042
photo 511043

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Tape tape tape tape, er zijn zoveel dingen die je allemaal met tape kunt doen.

Vooral afplakken natuurlijk. Nu hoop ik dat het straks goed los gaat laten maar het zwart zit er op. Nou ja, net geen zwart natuurlijk en ik ga proberen nog wat nuances aan te brengen later maar dat zal met de hand moeten gebeuren. Verder ga ik op de zwarte tegels een licht grijze wash proberen om ze beter uit te laten komen en op het wit een wat donkerdere wash, maar niet te sterk. Verder zal ik de wielbakken opnieuw wit moeten spuiten want de tape had besloten een eigen leven te gaan leiden en daar kwam ik te laat achter. Maar ach, er bestaan grotere problemen.

De radiator platen aan de binnenkant van de deuren van het vrachtruim, (geen zonnepanelen dus, wat ik altijd gedacht heb (het helpt om die captions te lezen bij foto's :roll: )) heb ik gespoten in chrome zoals beloofd en daarna met twee rondes tape strips en respectievelijk licht aluminium en aluminium gespoten en het resultaat is bevredigend. In ieder geval beter dan de high gloss versie uit de doos.

Nu moet ik de grijze grafiet randen van de vleugels en de neus nog spuiten en we zijn bijna klaar. Decals ook nog natuurlijk maar het eindproduct lonkt. :)

Tape.
photo 511255
photo 511254
Zwart (met een beetje grijs)
photo 511256
photo 511257
Tape strips
photo 511253
En zo zien de radiatoren er nu uit
photo 511258
photo 511259

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2020 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Nog even snel een update plaatsen want de tape is eraf. Ik ben best tevreden over het resultaat en gelukkig zijn overal de pleisters blijven zitten al had eentje de neiging om meet te komen. De veugel voorranden heb ik wat nuances gegeven al meteen en daar gaat nog wat meer weathering in zitten straks. Hier en daar moet ik nog wat bijtippen maar dat is allemaal minimaal.

Plaatjes
Tapewerk aan de vleugel voorrand.
photo 511293
En de shuttle zonder tape.
photo 511294
photo 511296
en met staart, ook wel mooi :lol:
photo 511295
photo 511297
photo 511298

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement