Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: luguber toeval?
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
:shock:
Ik had zelf vorige week het plan opgevat een model te bouwen en op te dragen aan Bart, het overleden neefje van mijn vrouw. En vervolgens zie ik hier de BCC met dit onderwerp! Nog spookier: deathtrap (what's in a name?) heeft deze BCC geopend op 1 oktober 2008, de sterfdag van Bart. Toeval? In ieder geval reden genoeg om mee te gaan doen, al heb ik niet de illusie dat ik echt hoge ogen zal gooien.
Eerst twijfelde ik nog, want Barts vader komt soms op de site van modelbrouwers en eigenlijk wilde ik het model als verrassing aan hem cadeau doen als het af is. Maar goed, zoals ik hierboven al beschreef teveel toevalligheden om NIET mee te doen. De kit zelf was ik nog niet aan begonnen, dus bij deze, de uitleg bij mijn projectje:

Wie?
Het neefje van mijn vrouw.
Bart is 1 oktober 2008 op 14-jarige leeftijd plotseling overleden. Veel te jong natuurlijk.
Wat?
M3A1 halftrack
Waarom?
Een van zijn grote interesses was het leger, deze jongen was helemaal gek van alles wat met het leger te maken heeft. Zelf deed hij ook graag aan modelbouw, net als zijn vader.
Die vader heeft wat connecties binnen defensie en had geregeld dat Bart naar zijn laatste rustplaats werd vervoerd in een oldtimer halftrack, namelijk deze:
http://community.webshots.com/photo/ful ... 7988NFirLr
(Tijdens de Landmachtdagen, die ik nog samen met hem bezocht heb. Foto is overigens gemaakt door een mij onbekend persoon....)

Nu leek het mij wel een mooi gebaar om deze na te bouwen, compleet met kist en bloemstukken en dan cadeau te doen aan zijn ouders. Als de fotograaf mij toestemming geeft, zal ik ook wat foto's plaatsen van dit voertuig tijdens de uitvaart, maar anders zullen jullie me maar moeten geloven dat het er zo uitzag... :wink:

Het model.
In eerste instantie dacht ik aan schaal 1:35, mijn persoonlijke favoriet, maar daar bleek niet zo eenvoudig een model voor te vinden. Tamiya heeft de M3A2, maar dan zou ik de zijwanden en winch van de M21 moeten halen. Dat betekent twee sets halen dus, als je ze kan vinden. Ik dus op zoek en kwam in De Tombe (ook alweer zo'n toepasselijke naam) hier in Oegstgeest een setje van Academy tegen:
Afbeelding
Toevallig bouwde Bart zelf zijn militaire modellen voornamelijk in schaal 1:72, dus ik dacht bij mezelf, waarom niet?

Brouwen...
Dit setje dus aangeschaft. Behoeft wat kleine aanpassingen: de ouderwetse fender headlights scratchen, de achterwand glad schuren, de zitkussens uit de achterbak schuren (vanwege de houten bevestigingsconstructie voor de kist). Zelf toevoegen/scratchen: de doodskist, houten bevestigingsconstructie voor de kist, bloemstukken, naambordje, regimentsvlag. Verder twijfel ik nog tussen zelf decals maken of gewoon erop schilderen.

Aan de slag.
Ik ben begonen met de doodskist. Deze was legergroen en de neven en nichten hadden er camo-vlekken op geschilderd.
Een stukje Oase leek me wel leuk om hiervoor te gebruiken. Ging op zich wel, alleen verf trekt er nogal in. Toch redelijk tevreden met het voorlopige resultaat. Foto's voeg ik morgen wel toe ofzo.
De handgrepen heb ik gemaakt van kleine nietjes, deze halverwege nogeens omgebogen en het overbodige pootje afgeknipt. De schroefknoppen zijn speldeknopjes.

Verder ben ik nog niet gekomen, wegens drukte op het werk....
Tot zover dus,

Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 8:42 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Voor jouw dus een beladen onderwerp omdat het zo dicht bij komt. Maar wel mooi dat je het op deze manier invulling kan geven. Trek je niet te veel aan van mijn nick, want die is ooit ontstaan uit de online game wereld, want in het echte leven ben ik best wel een vrede lievend persoon hoor ;) :)

Succes met je project.
Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 10:25 am 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
14 jaar ....verschrikkelijk om zo´n kort leven zo abrupt beëindigd te zien. De overlijdensadvertentie(s) troffen mij al. Veel sterkte met het een plaatsje geven......ik denk denk dat dit een mooie manier is

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Ook al ben ik geen liefhebber van het militaire spul, ik vind het wel mooi wat die mannen op schaal soms verwezelijken. Daarom ook dat ik toch met een krop in de keel jouw intro heb gelezen. Ook omdat jij geen tribute aan één of andere bekende racer of auto,... of wat dan ook gaat bouwen, maar een tribute naar een jong familielid en dat vind ik zéééér moedig van je.
Je moet het maar kunnen, zeker zo vlak na deze tragische gebeurtenis.


Dus GO FOR IT zou ik zo zeggen en veel sterkte.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: luguber toeval?
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
MarChant schreef:
Toeval? In ieder geval reden genoeg om mee te gaan doen

Je zou misschien eerder kunnen zien als een voorbestemming om mee te doen :D.

Ook al ben ik niet echt van de leger spullen wens ik je in iedergeval erg veel succes met deze geweldige tribute.
Maak er zeker iets moois van.

Mij heb ja al als volger van de bouw.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 12:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
inderdaad. Met modelstate helemaal eens, je kunt hier dan gewoon alles in kwijt, Ik zou zo zeggen gewoon doen. Maak ook veel plaatjes van de bouw. En voeg dit dan als een foto album bij als je het eindresultaat geeft. Gewoon de foto's uitprinten. En dan voorzien van stukjes tekst. Eventueel het verslag ervan. Dan voegt dat toch weer een stukje meerwaarde toe aan het kado dat je wilt geven.

Iig ik blijf je volgen, en vind dit een super onderwerp, al is militair niet mijn ding.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Allemaal bedankt voor de positieve reacties. Hoewel de aanleiding een trieste gebeurtenis is, zal ik denk ik toch veel plezier beleven aan het bouwen van dit voertuigje. Het is weer eens wat anders dan alleen maar 'saai' out of the box bouwen door er een eigen invulling aan te geven. Als het eindresultaat een beetje om te pruimen is, zal ik in de toekomst mijn kits misschien ook wat meer gaan personaliseren.

Zoals beloofd wat foto's van de kist. Op de close-ups zie ik nog wat kleine oneffenheden aan de hoeken, die zal ik nog wegwerken. Ook is te zien dat het door mij gebruikte materiaal erg poreus is. Achteraf bezien had ik dit waarschijnlijk beter van tevoren kunnen doen, maar hopelijk zal een laagje blanke lak het oppervlak wel nog wat gladder maken.
Er komen nog camo-vlekken op, evenals twee bloemstukken bovenop. Vervolgens blanke lak en dan is het kistje alvast klaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 apr, 2007 8:53 am
Berichten: 197
Woonplaats: Utrecht
Mooie tribute hoor. Veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies en uiteraard ook veel succes met het bouwen van dit bijzondere model!

_________________
Groeten Frank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 apr, 2008 18:41 pm
Berichten: 150
Woonplaats: hoevelaken
wel een mooie tribute zo
sterkte met het verlies
het is te hopen dat je door het bouwen het ook goed kunt verwerken!
succes met de bouw!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 21:56 pm 
Inderdaad een bijzondere tribute...
Als dit jou helpt om het een plekje te kunnen geven t.z.t. dan zou ik mijn hele hebben en houwen er in gooien! Het kruisje heb je nu geschilderd en het ziet er nogal grof uit, maar zou het misschien niet strakker zijn om een plakje van een lucifer te snijden en hiermee een mooi kruisje te maken? Het is maar een suggestie hoor, doe zoals jij het wilt en dan is het altijd goed! :wink:

Wilko


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement