Nou, ik wacht nog even op een klein bestellinkje met de laatste spulletjes voordat we echt helemaal goed van start kunnen. Dus helaas nog geen bouwstappen, maar ik was er dit weekend ook niet. Wel heb ik de voorbereiding gedaan, dus doos doorgespit, spulletjes erbij gekocht, bestelling gedaan, foto's gezocht en veel gelezen over deze bak. Dat is dus ook even wat ik erbij ga vermelden, om het zo compleet mogelijk te maken. Oftewel, we beginnen bij de inhoud van deze Tamiya doos. Ik als een soort Revell bouwer sta echt versteld van wat ik tegenkwam toen ik de doos uitpakte. Zoveel onderdelen, decals en andere troep, werkelijk alles zit erbij.
We beginnen bij de eerste sprue, deze bevat de voornaamste bodydelen van de Impreza. De body, de vleugels, luchthappers, spiegels en de bodemplaat en bijbehorende rolkooi. Dit zijn de onderdelen die in World Rally Blue gespoten moeten worden, dus zijn deze gegoten in blauw metallic plastic:
Dat ziet er in eerste instantie al erg goed uit, lekker veel details en ruimte om lekker aan de gang te gaan met eigen spul. Dan hebben we drie kleinere spue's die alle andere delen bevaten. Interieur, ophanging en de lichtbakken, allemaal uit zwart en grijs plastic gegoten. De lichtbakken en delen van het interieur in het zwart, deze behoren carbon te zijn, vandaar de donkere basis:
Natuurlijk zit er een leuk setje wielen bij deze auto met de bijbehorende banden. Leuk profiel erop, stukken beter als ik bij een menig Revell kitje heb gezien. Ook de montage van de wielen met een rubber sluitinkje zoals ik bij Fujimi ook heb gezien is bijgeleverd. Leuke bijkomstigheid zijn twee kleine sprue's met rallycoureurs, zodat je het interieur compleet kan maken. Niet voor mij weggelegd, maar er zitten ook helmen en koptelefoons bij. Deze zijn natuurlijk wel interessant voor het detailleren en het maken van een special voor Richard:
Voor de laatste sprue's kwamen uiteraard de clearparts naar buiten. Leuke ramenpartijen, boel lampenglazen voor de voorkant en voorgekleurde achterlichten. Dit scheelt weer wat werk en ze zijn perfect gedetailleerd bestaande uit meerdere stukken:
Dan zat er onder in de doos nog een pakketje papieren. Hier is een uitvouwbare bouwhandleiding te binden die erg netjes te begrijpen is. Ook zit er een apart vel bij voor de kleuren en details aan de body zowel voor het plaatsen van de decals. Over de decals gesproken, uiteraard zaten er maar liefst twee vel perfect uitziende decals bij waaraan ik een beste klus zal hebben deze erop te gaan leggen. Tot mijn verbazing was er nog meer. Er zitten zelfklevende afplakkers bij voor de ruiten, metal transfers voor de spiegels, chroomfolie voor achter de lichtpartijen en natuurlijk een stukje gaas:
Al met al een hele doos vol waar ik al een best kluif aan ga hebben en zeker iets moois van kan gaan maken. Maar ik zou Gerwin niet zijn als ik toch nog andere dingen zou willen toevoegen. Vandaar even een opsomming met wat ik nog ga toevoegen. Van Mr. Model heb ik een setje Aziatische autoemblemen uit Photo Etch, waarvan ik waarschijnlijk het Subaru embleem aan de voorkant ga plaatsen. Van dezelfde fabrikant heb ik een setje popnagels en schroeven uit Photo Etch, die wellicht hun plekje op het model gaan vinden. Dan heb ik van Crazy Modeler snelsluitingen voor de motorkap en de kofferbak. Deze heeft Tamiya bijgesloten maar ik zal ter zijner tijd kijken of de Photo Etch delen een toegevoegde waarde gaan hebben. Dan komen en twee rally antennes van Scale Production op het dak, deze vervangen de oversized sprieten van Tamiya. Omdat het model een flink aantal carbon en kevlar onderdelen heeft, zullen er verschillende variaties decals gebruikt gaan worden. Deze zijn allen van Scale Motorsport, waarvan er ook een templateset in bestelling is. Deze set bevat alle templates zodat deze uit het carbon gesneden kunnen worden en het model gaan opfleuren. Als laaste zit bij diezelfde bestelling de kleur voor dit monster. Het zal natuurlijk Wordt Rally Blue worden, afkomstig van Zero Paints:
En boel spullen, een boel ideeën, nu maar kijken of ik ze eens in 6 maanden kan realiseren.
Dan wat informatie omtrent de auto zelf. In 1992 kwam Subaru op de markt met de Impreza, de opvolger van de Leone (onbekend binnen Europa). Subaru staat bekend op zijn permanente vierwielaandrijvind en het gebruik van Boxer techniek onder kap. Dit nieuwe model had deze eigenschappen uiteraard ook wat heb samen met zijn uiterlijk erg populair maken binnen de tuning- en racewereld. Uiteraard kwam er buiten de standaardversie (met een 1.6 liter motor), de zogenaamde GT Turbo uitvoering. Deze 2.0 liter had een een Turbo en genereerde 211 pk. In combinatie met het welbekende All Wheel Drive was dit een leuk stukje speelgoed wat binnen 6.6 seconden naar de 100 km/h knalde. In 1994 gebeurde het dan ook dan Subaru hun GT Turbo ontwikkelde naar een bloedsnelle rally versie. Deze staat inmiddels bekend als de Impreza 555, waarmee Colin McRae de eerste overwinning behaalde in 1995. Toen was eigenlijk het hek van de dam en Subaru ontwikkelde door tot de topversie van dit modeltype. Ze kwamen met de 22B uitvoering die in de straatversie zelf snufjes als ijswater voor de intercooler om maximale prestaties te leveren.
Toen Subaru in 2001 met een totaal nieuwe Impreza op de markt kwam, moest de rallyvariant uiteraard mee veranderen. Er werd een nieuwe World Rally Car ontwikkeld die met een moderne 2.0 liter boxermotor rond de 300 pk leverde. In dit jaar stapte Richard wederom achter het stuur van de Subaru, waar hij inmiddels al 3 jaar reed. Nog nooit was het wereldkampioen geworden en dat leek er weer niet van te komen. Het seizoen met de nieuwe auto begon bar slecht en er werden slecht 3 punten uit 3 rally's gescoord. Gelukkig lieten zowel Subaru als Richard de moed niet zakken en dit werd in de tweede helft van het kampioenschap beloond. De concurenten lieten punten liggen en Richard beklom meerdere malen het podium. Het rallyseizoen werd beloond met het wereldkampioenschap. Dit was voor Subaru niet het eerste wereldkampioenschap, maar wel een belangrijke omdat de het nieuwe rallykanon zich bewezen had. Wie zich nog meer bewezen had, was Richard. Het won zijn eerste wereldkampioen en was zelfs de eerste wereldkampioen van Britse bodem.
Voor zover de achtergrond over de kit en de auto. Wat maakt mij nou zo gedreven om er echt eens iets van de maken? Zoals een aantal van jullie wel weten zit mijn vader al 25 jaar in de autowereld en is sinds een aantal jaren mede-eigenaar van een autobedrijf. Toen wij in 2006 een Subaru dealerschap kregen (naast een Daihatsu dealerschap) ging er een wereld voor me open. Schitterende modellen en spetterende techniek. Als klap op de vuurpijl kregen wij prive een 2007 model Impreza WRX voor de kiezen. Dit een een afgeleide van de WRC modellen als homologatie voor de FIA. De waardes van 230 pk en 320 nm koppel zijn erg interessant kan ik jullie vertellen en na het besturen van zo'n bak ben je voor de rest van je leven verliefd. Wetende wat deze machine kan, wat deze heren voelen en doen (althans, binnen de perken van het rijden op de weg), ga ik proberen een schitterend model neer te zetten voor een grote held! Let the build begin:
Gerwin