Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dit is mijn bijdrage aan deze groepsbouw.

Het wordt een BAe 146-100 oftewel Avro RJ70 van Air Malta uit, je raadt het nooit, Malta! De BAe 146-100 is de korste versie uit de 146-serie. De meeste nog vliegende toestellen zijn -200's, welke een stukje langer zijn.

Dit kitje lag een tijd geleden voor een luttele vijf euro in de Blokker en ik heb er dan ook al een hoop gebouwd. De TNT, de Australian Air Express (de versies uit de doos dus), een zelfbedacht schema voor m'n vader voor vaderdag een jaar of drie terug en nog eentje die, nu nog in een wit jasje zijn lot ligt af te wachten in een doos. :roll:

Dit wordt dus nummertje vijf en ik hoop dat deze beter wordt dan de vorige vier. Maar dat moet wel lukken want die zijn inmiddels al jaren oud.
De doos: (hij wordt momenteel ook gebouwd door JFCB89)
Afbeelding

De gietramen, nog verpakt in plastic:
Afbeelding

En de decals. Ik heb ze al een hele tijd geleden gekocht bij de Luchtvaart Hobbyshop en zou destijds mijn eerste project zijn die niet recht uit de doos is. Nu weet ik niet beter en is het een wonder als ik bij een kit wel de meegeleverde decals gebruik :roll:
Ik ben hem alleen een tijdje vergeten en deze groepsbouw leek me een mooi moment om hem weer tevoorschijn te halen.
Ze zijn van Welsh Models uit Wales. Hij is ook te gebruiken om een Boeing 737-200 of -300 te bouwen, vandaar de extra logootjes rechtsonderin.
Afbeelding


Inmiddels heb ik dit liggen: de hoofdwielbak, lekker dik in de olie. De rode veeg op de zuigerstang wordt nog weggewerkt. Nu lijkt het alsof er een onderhoudstechnicus met zijn hoofd tussen de kleppen is gekomen :roll:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op za 13 sep, 2008 13:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
ook begonnen met het landingsgestel, had je geen zin om de naadjes weg te werken?

zou ik me kunnen voorstellen omdat je dat later toch niet ziet als de kist eenmaal klaar is..

Groetjes

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2008 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi,

Ik had even gehoopt dat je de RJ70 kit van Welsh ging maken, maar zo kan het ook natuurlijk. Het landingsgestel ziet er al heel netjes uit, Ik moet maar eens kijken of ik het ook zo mooi voor elkaar kan krijgen. Wat voor olie heb je gebruikt? Daar heb ik nog nooit over nagedacht om daarmee te werken.

Even over het model van Revell, je moet de twee romphelften eens tegenelkaar aan doen en dan vna voren naar je model kijken. Dan zie je dat de nosecone nogal slecht gedaan is. Misschien kan je dat nu nog verhelpen. Dat is althans het geval bij de RJ85's van Revell.

Anyway, succes met deze mooie kit. Leuk dat je "1e" niet recht uit de doos gebouwde kit toch nog gemaakt wordt.

groet,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2008 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi beiden :P ,

@Jelle: dat naadje zie ik nu pas op de foto.. geloof me als ik zeg dat je hem in het echt vrijwel niet ziet. Zeker niet als de wielen erop zitten.

@Ingmar: Welsh heeft alleen maar vacuform kits en daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik ben wel van plan om eens hun 1:144 Fokker 50 te bouwen, dan kan ik zien of ik er mee overweg kan, plus dat het de enige F50 in die schaal is :P
De olie? Nou, dat is een heel speciaal spul dat ik speciaal uit Singapore heb laten importeren. Erg duur en zeer zeldzaam, en je moet er heel voorzichtig mee omgaan.


Ghehehe, niets van dat alles, het is zwarte waterverf (voor 2 euro heb je 10 tubetjes in verschillende kleuren in de Intertoys) vermengd met water en een beetje zeepsop. De zeepsop is om de oppervlaktespanning te breken waardoor de 'olie' uitvloeit en geen druppeltjes vormt.

Kijk anders even bij de Tips en Technieken PDF's, daar staat een heel artikel over hoe het werkt. (die van de sludgewash moet je hebben)

enne, ik heb de romp al dicht zitten en ben nu bezig met de naden wegwerken. Wat is er precies mis met de nosecone en hoe adviseer je het aan te passen?


Groet,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2008 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan kijken. Watbetreft de nosecone, ik weet niet of het ook bij jou zo is, maar bij 2 RJ85's van mij wel. Kijk eens naar het vooraanzicht. Bij mij is de paneellijn waar de nosecone de romp raakt niet mooi rond, mee eens ei-vorm. Ik zal er morgen eens een plaatje van maken dan is het misschien wat duidelijker.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2008 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Weer een stukje verder. Ik heb de vier fanblades geschilderd. Ze zijn erg klein, ongeveer half zo groot als de fanblades van de 737.
Afbeelding

Toen heb ik de fanblades in de motoren gelijmd en alle vier de motoren gladgeschuurd (de naadjes althans). De labeltjes zijn om te voorkomen dat ik ze ga verwarren.
Het vliegtuigje zelf zit ook al in elkaar en deze is ook volledig glad. Hoop ik. :lol:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2008 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nou dat ziet er prima uit. Gelukkig heb je geen last van een kromme nosecone. Ik heb geen foto kunnen maken van mijn RJ's die dat wel hebben, maar dat maakt nu toch niet meer uit. Gelukkig heb jij er geen last van. :D

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug, 2008 8:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
zo ik vind die fanblades erg goed gelukt Jelle!

heb je al een plan van aanpak voor het cockpitraampje? dit schijnt bij mij nooit te lukken. haha

succes verder met dit geinig toestelletje!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het toestelletje zit inmiddels in elkaar en is volledig gladgeschuurd aan alle kanten. Ik heb echt ieder naadje net zolang onder handen genomen totdat hij weg was. De kwaliteit van de pasvorm was goed en echt gapende kieren kwamen niet tevoorschijn. De twee romphelften vielen perfect in elkaar. De aansluiting van het vleugelsegment op de romp was wat lastiger en daar heb ik dan ook flink wat lopen schuren.

Hij is helemaal klaargemaakt voor het spuiten en dat hoop ik vrijdag te kunnen doen.
De motoren zitten nog los maar ik had ze er voor de foto even opgezet, om nog even te onderstrepen hoe ontzettend schattig dit vliegtuigje is :P. Vooral in deze korte vorm is het net het kalfje van een 747 ofzoiets :oops: :lol:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Hey,

dat ziet er goed uit tot nu toe, ik hoop dat het spuiten ook goed gaat.

ik heb een vraagje:

Jullie plakken de binnenkant van de motoren zo goed en netjes af altijd. Hoe doen jullie dat?

mvg,

IPPOWER


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement