Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 22:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ik zou het gewoon eens proberen op wat oud plastic, niet op een nieuw modelleke. Volgens mij moet de gewone alabastine plamuur ook kunnen, ik herinner me wel daar eens iets over gehoord te hebben.

Tevens denk ik dat mijn probleempje met wit verholpen is. Soms heb je zo'n probleem, en heb je nog maar twee opties: gek worden, en nog gekker worden. Of je gaat voor alternatieven: Testors ModelMaster enamels. Ik hou er niet van enamels te spuiten (moet binnen, afzuiging niet optimaal, hels karwei om alles weer schoon te krijgen, in elk geval vergeleken met acryl die je gewoon in een bak water spoelt, lange droogtijd), maar het wit spuit normaal. Morgen een tweede laagje, en dan zou het voldoende moeten zijn...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Wat toevallig, dat wat ik hier heb liggen is albastine plamuur 8)

komen er snel weer foto's van je witte laag. wens je echt wel succes met je vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2008 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Gaaf, die motoronderdelen!


Alabastine snelplamuur is bruikbaar, andere plamuren zou je moeten proberen (ivm het aantasten van het plastic, te grove structuur of andere mogelijke problemen).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 14:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Even wat kleurtjes gespoten. Nou ja, even. Het blijft wit...

Afbeelding

En om nou te zeggen dat ik lyrisch ben over de kwaliteit van Revell Aqua.... niet echt. De wit is m.i. onspuitbaar, terwijl de aquamarijn blauw dat ook is. Alleen die is niet te dun, dat is net stroop als ie uit het potje komt. Wel een mooie kleur blauw, dat wel. Maar ook na verdunning bleek deze kleur prima in staat mijn airbrush te verstoppen :(
Afijn, kleurtje zit er op.

Afbeelding

Overzicht:

Afbeelding

En soms heb je zo eens de neiging om gek te doen. Na passing van het cockpit raampje (past best aardig), kreeg ik opeens de drang om (voor geval je iets door dat ding kan zien) toch wat aan interieur aan te brengen. Niet dat je het ooit goed terugziet, als je überhaupt al iets ziet, maar ja.

Stap 1: uit de losse pols snijden, op maat werken, passen, bijsnijden, passen, opnieuw beginnen, passen, op maat snijden, yes, hij past. Laagje plastic over het karton lijmen, laagje karton erover, en inlijmen. Dan van karton ook nog een vloerplaatje erbij en we kunnen beginnen...

Afbeelding

Stap 2: Stukje karton erop alsof het een deurtje is, en dan een lik verf erover. Ik kon geen plaatjes vinden, dus maar gekozen voor deze. Die stond ook in de beschrijving als cockpit kleur voor een antonov, dus waarom niet.

Afbeelding

Stap 3: de piloot wil waarschijnlijk lekker kunnen zitten als ie vliegen moet, en hij zal vast wel een co-piloot hebben. Elk stoeltje bestaat uit 5 stukjes plastic :) En natuurlijk een middenconsole met gashendel. Nog een 6 stukjes plastic erbij.

Afbeelding

Stap 4: dat geheel ook even geverfd, fantasie op de vrije loop latende...

Afbeelding

Afbeelding

Stap 5: het gehele kantoor ingericht, klaar om gesloten te worden.

Afbeelding

En dat was wel weer genoeg gepiel voor dit model. Lood erin, dichtmaken, schilderen, vleugels eraan en klaar is Kees.

PS: volgens mij heb ik die gashendel in de stand "vol gas" gezet. Zonder piloot - dat wordt lachen :) )

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Nou dat ziet er netjes uit, voor de eerste keer. zelf maak ik me nooit zo druk om het interieur van een 1:144 doos.

ben je al weer wat verder gevorderd met de bouw?

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 18:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Citaat:
zelf maak ik me nooit zo druk om het interieur van een 1:144 doos.


Dat ken ik - ik ook niet. Maar ik dacht, laten we eens gek doen. En toch - als je het model onder de goede hoek onder een lamp houdt, en er dan op de goede manier in kijkt, dan kun je nog iets terug zien ook :)

Afijn, we zijn weer wat verder.

Om te beginnen de romp gesloten. Beide helften gepast en gepast en geplakt en sh*t... tijdens de dryfit niks aan de hand, tijdens de definitieve lijmfase toch een step ontstaan. Die wegwerken kostte wat tijd, vandaar de stilte. Het laatste deel van de romp, een stuk bodemplaat, paste vrijwel perfect:

Afbeelding

Ook hier, onder de vleugelwortel, is de aansluiting perfect te noemen:

Afbeelding

Ook het cockpitraampje plaatsen bleek niet zo'n probleem. Het afplakken daarentegen was weer een monnikenwerk. 1/144 is niet mijn schaal...

Afbeelding

En toen het geheel maar eens in een grijze laag gezet. Immers: dat geel wat er opzit is wel leuk, maar de witte deklaag gaat natuurlijk nooit goed worden als een deel over with plastic wordt gespoten, een deel over blauw en een deel over geel. Dus: egaliseren die hap.

Afbeelding

Afbeelding

En dan kom je zo ook tot de conclusie dat er nu wel een ander probleempje is. Dat geel onder de tape is over wit gespoten. Zal geel-over-grijs hetzelfde geel zijn als geel-over-wit? Liever geen risico nemen, maar dat betekent dus dat de hele kist wit gespoten moet worden. Nu is dat op zich niet zo'n ramp, het grootste deel is toch wit. Nou maar hopen dat ModelMaster wit straks net zo goed spuit als de vorige keer...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er goed uit!! Ik duim met je mee voor het wit, ik vind het ook een lastige kleur.
Zelf gebruik ik altijd Revell enamel no.4 met een heel klein drupje lichtblauw er doorheen (daardoor wordt het wit nog witter) en als je dat opbouwt in dunne laagjes en de nozzle redelijk fijn instelt dan vind ik het goed te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2008 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie update, het is wel spannend hoe de cockpitraam onder de tape tevoorschijnkomt, want het is inderdaad een tijdrovende klus!

voor wit zou je ook 's eens een auto spuitbus witte grondverf kunnen proberen het komt er wel in een dikke laag op, maar het dekt prima, daarna kun je het afspuiten met glans of wit.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2008 10:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Dikke laag? Met hele magere paneellijntjes lijkt me dat niet verstandig :)

Inmiddels wel wat gevorderd. Het ging wat traag omdat het lang duurde voor de motoren gedroogd waren. Op een of andere manier bleek er toch steeds nog wat water achter te blijven, en dat vernaggelde dan weer leuk de verf, etc. Nou ja.

Eerst de vleugels maar meegespoten in grijs (moest vervolgens wel een nieuw potje halen, en toen waren het niet alleen maar de motoren meer die nat waren ... )

Afbeelding

Daarna de fans aan de voorkant van de motoren een laagje gegeven (Revell aqua, ijzer. Lijkt me niet echt ijzerkleurig, maar ja) en de uitlaat met een 50/50 mix van leerbruin en ijzer. Hmmmm.

Afbeelding

Dan vervolgens in elkaar lijmen. Pasvorm is ook hier prima. Bij een van de motoren kwam er een redelijke step uit, maar de andere drie ging prima. De naden aan de binnenkant lieten zich ook eenvoudig overwinnen. Beetje putty, en dan even een schuurstokje knutselen.

Afbeelding

Vervolgens de binnenkant nog eens kwasten, en geen naad meer te zien...
Nou ja - waar de helften elkaar raken. Onder de juiste hoek zie je wel aan de ene helft een kleine naad tussen het resin deeltje en de zijkant, maar daar valt niets aan te doen.

Afbeelding

En we kunnen zelfs de resin fans nog zien. Gelukkig geen weggegooid geld dus :)

Afbeelding

Even laten staan, afplakken, en daan ook deze in een laag grijs, en dan hebben we alles wel gehad. En dan begint het Grote Avontuur van de Witte Verf en de Ilyushin van Armavia in het Land van Krijgen We Het Dekkend Zonder Al Te Veel Poespas.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2008 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
kun je niet eerst een wat lichtere dekkende grijs aanbrengen voordat je met het wit begint?

verder zou ik heel veel dunne laagjes wit aanbrengen totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.... want als je in paar lagen dekkend wilt hebben krijg je misschien wel druipers..

de fan bladen was een goede investering zeg! zo ziet het er veel beter uit.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement