Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 270 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Aardige vooruitgang. Fijn klusje om de voorloopas netjes meegestuurd te krijgen, hè? Als je maar zorgt dat er niet teveel speling zit tussen alle verbindingen. Houd wel rekening met de eventuele verf die ertussen zou kunnen komen te zitten en het allemaal wat stroever maakt met bewegen.
Daarom na het spuiten elk kwartier een keer de assen van links naar rechts bewegen en omgekeerd.

Staan de assen ook precies zo ingestuurd zodat ze 1 lijn volgen?
Dat kun je controleren door vanuit de achterste as een loodrechte lijn te trekken op een stuk papier. Vanuit de stuurassen teken je dan ook een lijn loodrecht op het pennetje waar het wiel op komt te zitten. Komen de 3 lijnen in 1 punt bij elkaar uit dan weet je dat het allemaal klopt. Zo heb ik dat bij mijn FTF ook gedaan. Hoe langer een chassis met voorloopas is hoe minder hij mee hoeft te sturen.

Heb ook ergens gelezen dat een extra meesturende as links en rechts verschillend indraaien. Heb jij daar ook last van? Dat zou moeten komen doordat naar links het linker voorwiel zeg maar 45graden indraait. Dus de pitmanarm maakt een beweging om die 45 graden te kunnen halen. Naar rechts hoeft de arm niet zover te bewegen omdat het linker wiel nu minder ver hoeft in te sturen, zeg maar 35graden. Hij maakt dus niet dezelfde slag als naar links. Ik heb dat bij een eerder model van mij wél gehad en na het lezen van dat bericht wist ik dat het dan zo moest zijn. Maar het zou door het stangensysteem opgelost moeten worden.

Maar waarom zitten er nog die steuntje tussen bladveren van de voorloopas en het chassis? Of moet dit een rubberen veerblok voorstellen?

Lees dit eerst allemaal maar eens rustig door en dan horen we het wel weer...
Succes verder.

gr Jeroen

ps: een voorloopastrekker van DAF heeft inderdaad de dieseltank aan de rechterkant zitten en links dan de accubak en luchtketels. Dit vanwege het stuurstangensysteem.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 20:31 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Jeroen,

Als ik het goed begrijp bedoel jij of alles in spoor staat, ook als de assen in stuurstand staan, dan begrijp ik je en alles staat netjes in spoor. Door de voorloopas eerst een stuurstang te geven in ongestuurde stand, daarna de vooras met stuurstang in rechte stand te zetten kom je op de goede maat uit voor de "tussen" stuurstang en kan je die plaatsen, je krijgt nu juist de goede maat omdat beide assen in "rechte" stand staan waardoor inderdaad de voorloopas iets minder scherp instuurt als de vooras.

Op de vraag waarom ik een extra scharnierpunt heb bevestigd, ik heb de constuctie aangehouden van de tekening van Bowtie op pagina 1 of 2, eigenlijk moet er vanaf het tweede scharnierpunt nog één of ander stangetje naar het chassis toe maar dit was helaas bijna niet te doen, mischien dat ik daar nog met een oplossing voor komt maar het moet wel te realiseren zijn.

Natuurlijk moest ik met het chassis een rondje rijden over de tafel en viel me direct op hoe anders dat stuurt met zo'n gestuurde voorloper, is dat in het echt ook niet verschrikkelijk wennen voor de chauffeur(s) die hier voor het eerst mee rijden???????

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Hey Jeff

Het chassis ziet er netjes uit heb je mooi op gelost zo met die stuur inrichting.

Wat het rijden met zo'n voorloper betreft is het niets anders dan met een oplegger rijden. Je moet de zelfde lijn aan houden om door een bocht te gaan. Het enigste is dat de aandrijfas een andere lijn aanhoud dan die van een trekker met oplegger er achter. Ik vindt er persoonlijk niet zo'n verschil in zitten. Je moet je de woon ff aanpassen maar dat hoord bij je Beroep als Beroepschauffeur :lol:

Je snap nu zekker wel dat ik al eens op zoiets gereden heb maar dan was dat een Vuilniswagen maar die heeft ongeveer de zelfde wielbasis. :wink:


Maar ga gewoon door met bouwen en dan komt alles goed.

Gr. Remon
------------------------------------------------------------------------------------

Mijn Modellen
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... ?cat=10663

Onderdelen nodig? Dit is wat ik heb;
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... album=2756


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat stangetje wat jij bedoelt is een hulpcilinder om de stuurkrachten wat te verminderen. Inderdaad een lastig klusje en later waarschijnlijk toch niet meer zichtbaar.

Als de voorloopas niet goed spoort en er teveel druk op die as hangt zou de wagen een raar stuurgedrag vertonen. Hij zal dan zijwaarts willen gaan. Omdat bij jou de as luchtgeveerd is zou je die bijvoorbeeld iets minder druk kunnen geven ( ontlasten ) dan de achteras. Dan zal de wagen over de achterste as blijven draaien.
Zoals jij met je chassis over de tafel hebt gereden is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid. Ik heb dat ook vaker uitgeprobeerd maar je model zit nooit zo strak in elkaar als in 1 op 1 en de gewichten zijn ook heel anders qua verhouding.

Als je model er straks maar mooi bijstaat, dat is het belangrijkste en niet zoals zoveel modellen die ik gezien heb waarbij de voorloopas verder stuurt dan de vooras... :roll:

Jou kennende komt dat wel goed en anders laat ik nog wel wat weten :wink:.


gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 23:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
moddertrukker schreef:
Dat stangetje wat jij bedoelt is een hulpcilinder om de stuurkrachten wat te verminderen.


Kijk dat vind ik nu leuk om te horen/weten, je kan wel van alles inelkaar plakken en snijden maar het is toch ook leuk om te weten wat je bouwt, dus bij deze bedankt voor de uitleg :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 aug, 2008 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 20:38 pm
Berichten: 58
moddertrukker schreef:
Als de voorloopas niet goed spoort en er teveel druk op die as hangt zou de wagen een raar stuurgedrag vertonen. Hij zal dan zijwaarts willen gaan. Omdat bij jou de as luchtgeveerd is zou je die bijvoorbeeld iets minder druk kunnen geven ( ontlasten ) dan de achteras. Dan zal de wagen over de achterste as blijven draaien.


Je kunt de wagen in dat geval beter maar eens laten uitlijnen.
Want als hij scheef loopt heb je meer banden slijtage en brandstof verbruik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 18:31 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Zevenbergen
He Jeff
Ben je gestopt met brouwen ik ben een beetje nieuwschierig naar je vorderingen van je DAF

Gr Michael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 21:00 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Heeeyyy Michael,

Nee hoor, hahaha, ben even met de laatste dingetjes aan het kl*ten geweest aan het chassis dus bij deze beloof ik morgen nieuwe plaatjes :P

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 19:12 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
jeff schreef:
dus bij deze beloof ik morgen nieuwe plaatjes


:oops: sorry ik ben te voorbarig geweest :oops:

Maar ik heb wel nieuwe plaatjes, het chassis is nu zo goed als af en de diesel tank zit nu rechts en de accubak links. Ik de eerder versmalde dieseltank behouden zodat de opbouw er staks mooi langs kan,

Afbeelding

De steun waar normaal gesproken de dieseltank aan vast komt heb ik iets aangepast,

Afbeelding

Nu heeft de accubak hier zijn plaatsje gevonden,

Afbeelding

Verder ben ik bezig geweest om de voorspatborden op de juiste hoogte te krijgen als in het echt, zodat het bovenste rechte stuk achter de cabine verdwijnt ipv daaronder nog zichtbaar is. Hiervoor de oude bevestigingspunten aan het chassis weggesneden en een nieuw gaatje in het chassis geboord, aan het spatbord heb ik een 0,5mm plaatje geplakt zodat deze wat houvast aan het chassis kreeg,

Afbeelding

de linkerkant was makkelijker te doen omdat hier bovenop het spatbord een steuntje met een soort pootjes zit die zijn eigen vastklemt aan de chassisstang-steun-ding waar de cabine op komt te rusten. Dit is rechts niet hetzelfde omdat je met het luchtfilterhuis zit en deze steun is plat, hier heb ik een plaatje van 0,5mm ondergelijmd zodat ook deze de goede hoogte kreeg en natuurlijk een nieuw gaatje in het chassis anders zou het spatbord scheef komen te staan,

Afbeelding

Afbeelding

En dan ziet het er zo uit,

Afbeelding

Afbeelding

Helaas stond de cabine iets scheef waardoor het lijkt dat aan de linkerkant het spatbord er nog wat onderuit komt, dus jullie moeten mij maar geloven :P

De vooras heeft ook zijn remcilinders gekregen (wel zo makkelijk)

Afbeelding

En een plaatje van het chassis,

Afbeelding

Ik heb ook de bodumplaat van de cabine ingekort, deze cabine is wat dat aan gaat best wel een flink klusje om te verbouwen naar een dagcabine want overal moet er ook echt een stukje tussenuit, bij bijvoorbeeld een Scania haal je van de bodemplaat gewoon een stukje af, lastige jongens daar in Eindhoven :?

Afbeelding

Toen weer alles aan elkaar geplakt en gelukkig in één keer goed,

Afbeelding

Afbeelding

en door de voorruit,

Afbeelding

De zijkanten van de cabine zijn nu netjes dichtgeplamuurd,

Afbeelding

De linkerkant, waarop nu ook te zien is dat het spatbord mooi onder de cabine wegvalt :P

Afbeelding

Zoals te zien op bovenstaande foto's ben ik nog bezig om het dak netjes te krijgen/maken daarvoor had ik de cabine aan de buitenkant al in de grondlak gezet om te zien welke punten nog aandacht verdienen.

Tot slot een plaatje van het geheel,


Afbeelding

Ik ga nu het dak netjes afwerken en kan ik gaan beginnen aan de bouw van het kraanchassis,

Tot de volgende keer maar weer :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi Jeff!

Het chassis heeft veel moeite gekost, maar als het eindresultaat eens in zicht is, loont het wel! Mooi stukje vakwerk heb je verricht op het chassis! :wink:
En trouwens niets tegen die mensen in Eindhoven he!!! :evil:
Ik loop daar volgende week ook nog voor een weekje rond... :oops: :roll:

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 270 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement