Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hallo allemaal.

Het is weer vakantie voor mij (3 maandjes) en dat wil zeggen, een "groter" project.
Mijn vorige 2 projectjes waren beide zwaartransportcombinaties van kibri, waarvan ik de laatste nog moet afmaken (de heftruck ervan)...
En mede door het bouwverslag van Bas zijn DAF FTM en mijn bewondering voor zwaar-transport-trekkers ga ik nu zelf ook een DAF FTM proberen te bouwen. Namelijk een DAF FTM XF 105 Super Space Cab, ik hoop dat ik het zo goed zeg. :P
(Voor degene die niet weten wat een DAF FTM is, een DAF FTM is een zwaartransport DAF 8x4 waarvan de eerste 2 assen gestuurd zijn)

Ik ben een 2 maanden geleden begonnen met het zoeken naar onderdelen en materiaal voor het bouwen van deze truck en sinds deze voormiddag heb ik de 3 pakketjes die ik nodig heb, binnen. Het zijn de volgende:

- Ten eerste heb ik een reeds gebouwde DAF gekocht:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien ligt deze truck al voor een stuk uit mekaar. De voorste as is gebroken en het hele chassis zit eigenlijk 'los'. Volgens mij is deze truck al een (of meerdere keren) in conflict geraakt met de grond maar aangezien ik de truck slechts nodig heb voor de onderdelen maakt het niet zo heel veel uit.

- Dan heb ik ook nog verschillende dingen op de Oostenrijkse site http://www.modelltrucksandparts.at gekocht:

Afbeelding


Afbeelding

2 Keer de DAF XF 105, waarvan 1 als basis en de andere ook voor onderdelen.

Afbeelding

Links een opbergkist voor in de toren. (extra unit achter de cabine)
Rechts een speciale koppeling voor achteraan aan het chassis.

Afbeelding

Links het slangenrek.
Rechts de dakairco.

Afbeelding

4 Trailerbanden die ik op de eerste 2 stuurbare assen van de truck zou willen leggen. Maar ik weet niet als ik dit wel ga doen, aangezien deze banden iets te hoog zijn...
Ik kan natuurlijk ook zelf super-single-banden maken aangezien ik nog 8 banden over heb. (6 van de sloop truck en 2 van de reservebanden van de trucks)

Afbeelding

Hier is het verschil in grootte van de banden zeer duidelijk. Links een trailer band en rechts een gewone.

Afbeelding

Links de gevaarborden die op de voorkant en achterkant van de truck moeten komen.
Rechts zijn lampjes voor aan de zijkant van de truck.

Afbeelding

Ik wou 2 staande uitlaten achter de cabine zetten, leek me wel gaaf op een zwaartransporttrekker. Maar ik denk niet dat het simpel gaat zijn om deze te maken. Maar goed dat er een handleiding bij zit! :D

Afbeelding

Links staafjes van 1 mm om de 2 eerste assen stuurbaar te maken.
In het midden de slijklappen voor onder de laatste spatborden.
Rechts vierkante staafjes om zelf het geraamte van de extra-unit te maken.

-Ook heb ik nog wat materiaal in de modelbrouwersshop gekocht:

Afbeelding

Schuurpapier, plamuur, wat draad en handboordjes.

Afbeelding

De handboordjes nog eens.

Dit waren mijn 3 aankopen.
Ik ga eerst de herftruck van mijn kibri-project afmaken en dan eens rustig aan dit project beginnen.
Dit gaat de eerste keer zijn dat ik in het chassis zal moeten gaan zagen, het chassis gaan verlengen... Ik was ook van plan om een beetje bekabeling op het chassis aan te brengen, hier moet ik ergens een soort kabel/draad vinden.
Ook weet ik de kleurensamenstelling nog niet. Ik had wel in mijn gedachten om het chassis misschien rood te maken, de spatborden zwart en de cabine.... :?:
Misschien hebben jullie nog tips voor mij, die zijn natuurlijk atlijd welkom.
Zo snel ik hier aan begonnen ben, laat ik het jullie wel weten!

Philippe


Laatst bijgewerkt door Philippe6 op za 27 dec, 2008 16:59 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 28 apr, 2008 15:29 pm
Berichten: 11
Woonplaats: België
Veel succes met je project, gaat volgens mij een mooie FTM worden.

Hoop volgende week aan mijn project te kunnen starten, want het kriebelt.

Dat slangenrek, komt dat ook van die shop? Ik vind dat maar niet terug op die site, kan je me even zeggen waar ik dat juist kan vinden.


Laatst bijgewerkt door Krimel op do 19 jun, 2008 13:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 nov, 2006 14:20 pm
Berichten: 76
Woonplaats: Leens
Hallo,

Als ik dit allemaal zo zie, ben je heel wat van plan. Veel succes ermee en ik zal het zeker volgen, temeer omdat ik zelf ook een DAF XF1.05 verbouw. Het is altijd leuk om te zien hoe een ander het doet.

_________________
Groeten Wim
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Wim Vogel op do 19 jun, 2008 23:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Wow, dat is nog eens een groot koopspook!
heel veel succes met deze enorme aankoop, en maak er wat van!
greetz, DAffIE

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi,
ik ben nog eens niet begonnen en ik heb al een probleem! :oops:
Ik was daarstraks de handleiding aan het lezen van de staande uitlaten:

Afbeelding

http://www.modelltrucksandparts.at/shop/popup_image.php?pID=234&imgID=0

En de uitleg is (in het Engels!!!!):

1) carefully remove the parts from the fret with a shart curved blade knife or snips & clean up any burrs
2) Check the fit of the spacer rings over the silencer barrel, sand barrel or file spacer ring if required.
3) Role the heat shield tightly around a 3/8" dowel or tube to create the frst curl. During all curling aperations the shield must be kept pressed hard against the bench top with the dowel pressed hard down against it. Curling is done by pulling the shield up around the dowel whilst rolling the dowel along the shield. If done correctly this will prevent any kinking of the shield.
4) Now repeat operation 3 using a 5/16" dowel or tube, this helps apply a curl close to the edge of the shield
5) Now re-roll the shield around a 7/16" dowel or tube to obtain the correct curl.
6) Snap the spacer rings into the slots in the rear of the shield & secure with superglue of epoxy.
7) Fold the mounting tabs on the ends of the spacer rings to 90 degrees.
8 ) Paint as required & then slide the silencer into spacer rings.
9) Cut the aluminium inlet/outlet pipes to desiered length, polish up & glue in position

If bent outlet pipe tops are required this must be done before cutting the pipes to the desired length.
Insert a piece of scrap plastic sprue into the pipe & gently tease the pipe aroud to appoximately 45 degrees.
Twist the sprue out of the pipe & then using a razor saw cut the waste top of the pipe away with the blade in line with the pipe body.
Now measure & cut the pipel to the required lengt.


-Er staan 3 stappen bij het plooien van het hitteschild maar waarom 3...???
-Ook snap ik niet hoe ik de 2 aparte pijpen met elkaar moet verbinden, door te plooien?
-En hoe moet ik de pijpen rechtop laten staan?

Ik hoop dat iemand de uitleg volledig begrijpt of dat iemand dit zelf al gedaan heeft, en mij kan helpen!!!! :P

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Hey Phillipe
Zo,zo je laat er ook geen gras over groeien,je bent heel wat van plan.
Het belooft een mooie Daf FTM te worden.
Ik ga dit zeker in de gaten houden,want dit is een mooi projeckt.
Succes met de bouw van je heftruck en de Daf.
Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Die handleiding voor de uitlaten is vreemd. Weet je zeker dat je de maten goed hebt overgenomen? Ik zou verwachten dat je van groot naar klein gaat (7/16, dan 3/8, dan 5/16).

Je moet bij deze DAF van 1 naar 2 pijpen splitsen, verwacht ik. Ik zou met stukken gietraam een spruitstuk maken, en daar de aluminium buizen op aansluiten. Ik weet niet of alu goed te buigen is.
Om de buizen rechtop te zetten, zou je een steun moeten fabriceren. Met een H-profiel van plastic is dat eenvoudig genoeg te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi Hobbes.

Bedankt voor de reacte!!
Ik heb ondertussen ook al een mail naar de site gestuurd en gevraagd naar foto's van de pijpen als ze klaar zijn. Ook krijg ik normaal gezien de handleiding in het Nederlands door gestuurd. :D
Nu de maten van in de handleiding zijn:
bij stap 3 -> 3/8"
bij stap 4 -> 5/16"
bij stap 5 -> 7/16"
Ik weet niet goed waar de maten juist voor staan, maar ik zal eens naar een doe het zelver gaan en dan buisjes van die maat vragen.
Dat die maten niet van groot naar klein gaan lijkt me ook gek.
Ik dacht dat het eerst een grote was dan kleiner en dan weer kleiner, want als je direct met de kleinste diameter begint, zou het hitteschild kunnen breken.
Ook staat er iets geks bij de 4de stap. "Now repeat operation 3 using a 5/16" dowel or tube, this helps apply a curl close to the edgo of the shield"

En uit de handleiding (laatste alinea) meende ik begrepen te hebben dat je het aluminium buisje moet plooien door er een stukje "scrap plastic sprue" in te steken en dan hieraan te trekken.

Toch wel ingewikkeld allemaal! :roll: (best maar wachten op de nederlandse versie)

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
3/8 = 9,5 mm
7/16 = 11 mm
5/16=7,9 mm

Die opmerking over sprue in het alu buisje steken is correct: Vind een stukje sprue van de juiste maat zodat het in de buis past met geringe speling. Buig dan de alu buis. De sprue zorgt ervoor dat de alu buis niet knikt, maar mooi rond buigt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2008 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
Waarom pak je niet de tekening van een Daf 33/3600 bouwdoos, en ook daarvan die uitlaten steun.
Ik gebruik die altijd voor me'n staande uitlaten, en ook voor me'n 95ssc(ergens verweg is hier nog een topci van), alleen moesten ze toen 24mm naar achter, omdat de ssc 30cm langer is.

Misschien helpt dit je inspiratie een beetje. Oke, die uitlaten van de 3300 zijn wat anders als van een zwaartransporttrekker :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement