Hey,
nog een berichtje in mijn 'oud' topic, das een aangename verrassing!
Ik denk dat de meeste antwoorden op je vragen wel ergens in het topic staan maar aangezien je nieuw op het forum bent, heb je mijn hele verslag niet gevolgd en dan begrijp ik ook wel dat je er niet achter gaat zoeken in die 20 pagina's.
*Zo een dakairco is helemaal niet moeilijk te bevestigen op het dak. Je moet alleen zien waar de airco contact met de cabine gaat maken, zodat je ook weet waar je je lijm moet smeren op de onderkant van de airco. Ikzelf heb een klein stukje styreen plaat aan de onderkant in de inham van de airco geplakt zodat ik een mooi egaal oppervlak had dat contact had met de cabine.
De airco zelf heb ik met secondenlijm vastgekleefd (zoals alle andere onderdelen die rechtstreeks op de cabine zijn gemonteerd) omdat secondenlijm niet zo fel reageert met de lak die op de cabine zit, ivm bijvoorbeeld de lijm van revell.
*Dat draadje dat naar de dakairco gaat komt van het waterreservoir achteraan de cabine en is natuurlijk alleen maar voor de 'sier', net zoals de bekabeling in het chassis.
*Al de kleuren die ik op de truck heb gebruikt zijn afkomstig van spuitbussen uit de gamma. De meeste van het merk 'Duplicolor' en een paar andere merken. Die bussen in de gamma kosten -meen ik- rond de 7€ de bus. Wel een grote bus.
*Ik zal even uitleggen hoe ik te werk ben gegaan met het spuiten van de cabine:
1) eerst de cabine lichtjes opschuren
2) de cabine ontvetten met blauwe dreft en dan afspoelen met water en goed laten drogen
3) dan heb ik een hechtprimer op de cabine gespoten zodat de komende laklagen goed zouden hechten
4) daarna heb ik nog een grijze grondlaag gespoten
5) toen heel de cabine wit gespoten
6) de onderste randen, die wit moesten blijven, afgeplakt en de rest blauw gespoten
7) en als laatste nog een paar lagen blanke lak over alles heen gespoten
*Ik heb eerst heel de cabine in elkaar gelijmd en dan gespoten. Alleen de achterkant heb ik los gelaten, zodat ik naderhand (na het spuiten), het interieur nog 'gemakkelijk' in de cabine kon schuiven. Maar echt gemakkelijk was dat niet, omdat je eigenlijk die zijpanelen op de deuren pas vast kan lijmen als het interieur al in de cabine zit en dan wordt het een heel gepruts. Ik heb dat opgelost door een stukje van de zijkanten van het dashbord af te zagen. Zo kon ik eerst de zijpanelen in de cabine vastlijmen en dan het interieur er langs onder nog in schuiven, dat ging net.
Ik hoop dat je wat met mijn uitleg bent en nog bedankt voor het compliment!
Philippe