LeonardodaVinci schreef:
Ben ook van plan om de F VII te gaan bouwen, weet iemand het exacte kleurenschema? Camouflage en kentekens spreekt over kaki met alluminiun vleugels (ook staartvleugel?).
Tja Ron, dat zal een beetje de hamvraag worden als ik straks de beschildering ga doen.
Er zijn volgens mij drie opties:
1. Houten transparant afgelakte vleugel
2. Houten aluminiumkleurige vleugel (al dan niet met zoeklichten)
3. Houten LVA-khaki-kleurige vleugel. Sommige bronnen spreken ook over een aluminium vleugelmiddenstuk.
Hierbij zijn ook nog variaties in de kleur van de motorbeplating:
gepolijst metaal of LVA-khaki.
Of de horizontale staartdelen van de LVA-toestellen aluminium waren durf ik nu niet te zeggen. Dit was wel het geval voor de ML-KNIL F-VIIb/3M's.
Het wordt dus zaak de foto's goed te bekijken welke combinatie voorkwam.
Om nog even terug te komen op het vleugelverhaal en de vraag van g-1Reaper:
De eenmotorige F-VII was uitgevoerd met een vleugel van 58,50m2 (spanwijdte 19,30m).
De grotere vleugel van 67,00m2 (spanwijdte 21,70m) was als optie leverbaar.
De vergroting werd bereikt door het vleugelmiddenstuk met 2,40 m te verlengen.
De eerste trimotors waren F-VIIa's waar simpelweg motoren onder werden gehangen.
Ongeacht het type vleugel noemde men dit een F-VII/3M (zie eerste foto).
In eerste instantie was het wel de bedoeling de extra motoren in de vleugel onder te brengen maar
omdat een snelle oplossing gewenst was i.v.m. deelname aan de Ford Reliabilitytour koos men voor deze oplossing.
Plaatsing in de vleugel was aërodynamisch wel beter maar zou leiden tot vaker aftrimmen per instelling van de gashendels doordat
de motoren niet in hetzelfde vlak lagen.
Groeten,
Paulus