Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Okay,

Desalnietemin veel succes!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F VII
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2008 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
LeonardodaVinci schreef:
Ben ook van plan om de F VII te gaan bouwen, weet iemand het exacte kleurenschema? Camouflage en kentekens spreekt over kaki met alluminiun vleugels (ook staartvleugel?).


Tja Ron, dat zal een beetje de hamvraag worden als ik straks de beschildering ga doen.

Er zijn volgens mij drie opties:

1. Houten transparant afgelakte vleugel
2. Houten aluminiumkleurige vleugel (al dan niet met zoeklichten)
3. Houten LVA-khaki-kleurige vleugel. Sommige bronnen spreken ook over een aluminium vleugelmiddenstuk.

Hierbij zijn ook nog variaties in de kleur van de motorbeplating:
gepolijst metaal of LVA-khaki.

Of de horizontale staartdelen van de LVA-toestellen aluminium waren durf ik nu niet te zeggen. Dit was wel het geval voor de ML-KNIL F-VIIb/3M's.
Het wordt dus zaak de foto's goed te bekijken welke combinatie voorkwam.

Om nog even terug te komen op het vleugelverhaal en de vraag van g-1Reaper:
De eenmotorige F-VII was uitgevoerd met een vleugel van 58,50m2 (spanwijdte 19,30m).
De grotere vleugel van 67,00m2 (spanwijdte 21,70m) was als optie leverbaar.
De vergroting werd bereikt door het vleugelmiddenstuk met 2,40 m te verlengen.
De eerste trimotors waren F-VIIa's waar simpelweg motoren onder werden gehangen.
Ongeacht het type vleugel noemde men dit een F-VII/3M (zie eerste foto).
In eerste instantie was het wel de bedoeling de extra motoren in de vleugel onder te brengen maar
omdat een snelle oplossing gewenst was i.v.m. deelname aan de Ford Reliabilitytour koos men voor deze oplossing.
Plaatsing in de vleugel was aërodynamisch wel beter maar zou leiden tot vaker aftrimmen per instelling van de gashendels doordat
de motoren niet in hetzelfde vlak lagen.

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Kleurschema F VII
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2008 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 okt, 2008 9:30 am
Berichten: 4
Paulus,

Bedankt voor je antwoorden. Op de meeste foto's van de 803 lijkt de rompkleur veel donkerder dan khaki (donkerblauw misschien?) en de neus heeft weer een lichte kleur. Foto van de 802 met driehoeken lijkt wel in camouflage kleuren (Fokker G I D en XXI schema?). Zal komende week ook eens navraag doen bij wat luchtmachtkennissen. Als ik wat meer kom te weten zal ik het hier plaatsen.

MVG

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F VII
BerichtGeplaatst: vr 31 okt, 2008 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Paulus de Boskabouwer schreef:
LeonardodaVinci schreef:
Ben ook van plan om de F VII te gaan bouwen, weet iemand het exacte kleurenschema? Camouflage en kentekens spreekt over kaki met alluminiun vleugels (ook staartvleugel?).


Of de horizontale staartdelen van de LVA-toestellen aluminium waren durf ik nu niet te zeggen. Dit was wel het geval voor de ML-KNIL F-VIIb/3M's.
Het wordt dus zaak de foto's goed te bekijken welke combinatie voorkwam.


Dat laatste heb ik dus gedaan en ik heb foto's waar duidelijk op te zien is dat de horizontale staartvlakken ook khaki waren.
Ik zal ze scannen en binnenkort laten zien.
Als er behoefte bestaat kan ik ook een lijst met gebruikte referenties maken.
De Fokker F-VII heeft nooit in dezelfde camouflagekleuren als de G-1 en D-XXI gevlogen.
De foto van de F-VII met de driehoeken tonen een effen gekleurde kist.
Als het khaki al vervangen was dan is dit mogelijk het camouflagegroen zoals gebruikt in het schema van de G-1/ D-XXI.
Naar mijn mening is het gewoon khaki gebleven net als op de C-V en C-X.
Wellicht dat Edwin "g-1Reaper" hier meer informatie over heeft.

De vleugel zit inmiddels in elkaar en is ook al ingekort.
Helaas heb ik per ongeluk mijn SD-kaartje gewist met de foto's van de vorderingen tot nu toe :? .

En tenslotte voor de micromodelbrouwers onder ons, kijk even hier:
http://www.aviationmegastore.com/?shopid=LM48ef60c2c8d9a645686553858f&action=prodinfo&parent_id=212&art=81751
(Toevallig laat men hier alu staartvlakken zien echter ook een gele registratie, dus niet echt serieus te nemen in deze).

Groeten,

Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2008 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
De kleuren van de LVA machines zijn lastig te determineren. Ik heb in mijn collectie drie foto's van een van de toestellen die een noodlanding gemaakt heeft op het voormalig eiland Wieringen. Daarop is duidelijk te zien dat de vleugel gelakt hout is, zonder camouflagekleuren. De horizontale staalvlakken waren echter weer wel in khaki uitgevoerd.
Een andere foto laat het toestel beladen met bommen zien (hij is hier al geplaatst). Ik heb een originele afdruk die gelukkig scherper is, maar helaas word ik daar niet veel wijzer van :roll: de onderkant van de romp lijkt ook khaki gelaten te zijn, maar ik heb nog geen sluitend bewijsmateriaal gezien.
Tot nu toe houd ik het er op, dat de romp geheel khakikleurig was, terwijl de vleugel dus gelakt houtkleurig was.
Ik ga woensdag naar het Aviodrome documentatiecentrum en zal dan eens kijken of ik nog iets kan vinden over de LVA machines!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2008 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
g-1reaper schreef:
De kleuren van de LVA machines zijn lastig te determineren. Ik heb in mijn collectie drie foto's van een van de toestellen die een noodlanding gemaakt heeft op het voormalig eiland Wieringen. Daarop is duidelijk te zien dat de vleugel gelakt hout is, zonder camouflagekleuren. De horizontale staalvlakken waren echter weer wel in khaki uitgevoerd.
Een andere foto laat het toestel beladen met bommen zien (hij is hier al geplaatst). Ik heb een originele afdruk die gelukkig scherper is, maar helaas word ik daar niet veel wijzer van :roll: de onderkant van de romp lijkt ook khaki gelaten te zijn, maar ik heb nog geen sluitend bewijsmateriaal gezien.
Tot nu toe houd ik het er op, dat de romp geheel khakikleurig was, terwijl de vleugel dus gelakt houtkleurig was.
Ik ga woensdag naar het Aviodrome documentatiecentrum en zal dan eens kijken of ik nog iets kan vinden over de LVA machines!


Edwin,

Dit komt overeen met mijn ideeën hierover:

De vleugel was in eerste instantie gelakt hout en is later (mogelijk in navolging van de KLM) in aluminium afgewerkt.
Verder vermoed ik dat in de mobilisatieperiode de vleugel khaki gespoten is, gecombineerd met oranje driehoeken.
Gezien het feit dat landen als Polen ook rondvlogen met geheel groene toestellen is er geen reden om aan te nemen
dat er technische beperkingen waren om de vleugel over te spuiten.
Maar Edwin, ik ben benieuwd of je nog wat boven water krijgt.

Verder hier nog wat afbeeldingen die ik gevonden heb:

Afbeelding
Bron: maandblad Cockpit ca.1965

Afbeelding
Bron: maanblad luchtvaart maart 1989
Afbeelding
Bron: maanblad luchtvaart maart 1989

Afbeelding
Bron: Van Brik tot Starfighter Deel 1
Afbeelding
Bron: Van Brik tot Starfighter Deel 1

Nou zo kan ie wel weer even, nu eerst weer wat verder bouwen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2008 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Hoi Paul,
Ik heb vandaag gekeken naar foto's van LVA F.VII's. Er zijn ongeveer 30 foto's, waarvan (welgeteld) 2 met de driehoeken. Een daarvan is een bekende, de andere had ik niet eerder gezien. Het laat het toestel zien in een hoek van ongeveer 80 graden schuinachter.

Helaas is ook op deze foto niet met 100% zekerheid te zeggen hoe het toestel nu precies geschilderd was. Een aantal dingen vallen echter wel op;

1. De horizontale staartvlakken zijn inderdaad khakikleurig.
2. De vleugel is duidelijk dof, maar er is niet goed te zien of deze nu overgeschilderd in khaki. De vleugel is in ieder geval niet zo opvallend glimmend als op andere foto's met de gelakte ("geverniste" houten) vleugel. Het middenstuk van de vleugel, boven de romp, is overduidelijk geverfd in aluminium dope.
3. Ook zijn er geen restanten van de rozetten te zien, of duidelijke sporen van overspuiten. De driehoeken zijn op het midden geplaatst en van normale proporties, 80% van de koorde in het midden van de vleugel.

Aan de hand van de foto durf ik met grote zekerheid te stellen dat de vleugel inderdaad khaki is geschilderd, waarschijnlijk pas toen de rozetten werden vervangen door driehoeken.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2008 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zinvolle afbeelding?

Afbeelding

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2008 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Nico,

Da's de Fokker F-XVIII (F-18). Mooi typisch Fokkertoestel.
Die vloog in het begin van de oorlog op de Antillen.
De cockpitsectie staat in een museum op Curaçao in de KLM kleuren.
Wel dezelfde configuratie als de F-VII maar verder een compleet ander vliegtuig.
Het schema zou overeen kunnen komen met die van de F-VII in 1940 maar ik denk dat de F-XVIII eerder een olijfgroen was dan LVA-khaki.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2008 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Deel 3. Impressie van de vorderingen:

Afbeelding
Vleugel samengesteld en versmald. Ook hier zal de firma Alabastine flinke omzet genereren.

Afbeelding
In het vooraanzicht van het toestel is de tapse vorm van de vleugel karakteristiek waarbij de bovenzijde iets afloopt.

Afbeelding
Horizontale staartdelen worden nog losgezaagd. Op de meeste foto's van geparkeerde F-VII's staat het hoogteroer in nose-downpositie.

Afbeelding
Even ter vergelijking de romphelft van de Novo "Southern Cross" er bij gepakt.
Opvallend zijn de verschillen bij de romprug direct achter de vleugel en de kromming aan de onderzijde van de Novo-romp.

Afbeelding
Rechterzijde van de romp. De mitrailleurstand boven op de romp haal ik weg nadat de romphelften aan elkaar gemonteerd zijn.

Afbeelding
Rompverstijvingen, vloeren en wanden aangebracht.

Afbeelding
Het plastic is vrij dun en slap. Het aanbrengen van het interieur maakt het geheel wat stijver.
De diagonale spanten blijven zichtbaar achter de ramen.

Afbeelding
Om de dunne romphelften straks goed aan elkaar te kunnen zetten, zijn aan de binnenzijde stroken plasticard gelijmd.

Omdat ik weinig inzicht heb in de inrichting van de cabine houd ik dit basic. Hooguit een paar stoelen er in.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement