Geheel conform de traditie kostte het plamuren meer tijd dan gepland.
Dit kwam voornamelijk door het herstellen van de zowel door Janusz als door ondergetekende aangebrachte paneellijnen.
Zeer waarschijnlijk is nog extra plamuurwerk noodzakelijk na het aanbrengen van de primerlaag.
In de onderzijde van de vleugel is een sparing aangebracht zodat de heren vliegers hun hoofd kwijt kunnen.
De sparing is breder dan de cockpit zodat men ook ng het hoofd naar buiten kon steken.
De achterzijde is dichtgezet met een schot waarop een tweetal benzinepeilglazen en nog wat instrumenten zijn aangebracht.
De zijkanten zijn dichtgepropt met kneedgum.
Het geheel is naderhand bijgeplamuurd en geschilderd in de interieurkleur.
De rechthoekige sparing valt over een pen bovenop de romp.
Het weghalen van deze klomp zou de stijfheid van de romp niet tengoede komen dus heb ik besloten een gat in de
vleugel te maken.
Om de verticale staartdelen wat realistischer te maken heb ik de welvingen tussen de ribben uitgeschraapt met een
halfrond hobbymes en nageschuurd.
De horizontale staartdelen zijn met kleine pennetjes in de romp gelijmd.
Helaas heb ik na het nemen van de foto de staartdelen er toch weer afgesloopt omdat de uitlijning niet deugde
.
Daar ga ik me toch alleen maar aan ergeren en een uurtje meerwerk ben je bij dit soort modellen al gauw vergeten.
Inmiddels ligt alles weer in lijn.
En dan weer een klein hoogtepuntje tijdens de bouw: de vleugel kan erop!
De vleugel past opvallend goed op de romp.
Er is nog wel een beetje werk aan het afwerken van de naad achter de cockpit.
Nou begint 't ergens op te lijken (maar we zijn er nog lang niet..)
Bij de meeste vacu-modellen wordt een behoorlijk beroep gedaan op het
scratchvermogen van de bouwer. Zo ook bij de F-VII.
De Broplanmotorgondels, de wielpoten en de bijbehorende struts zijn nu niet direct om over naar huis te mailen.
Dat wordt dus zelf produceren. Meestal maak ik daartoe eerst wat schetsen waardoor ik een goed beeld van de constructie krijg.
De motorgondelophanging is redelijk complex en dus lastig weer te geven in 1:72.
Bij de F-VII is het belangrijk rekening te houden met de veerweg van het landingsgestel.
E.e.a. heeft consequenties voor de de stand van de wielen op de grond en de scharnierende struts tussen
de romp en hoofdwielpoten.
Morgen hoop ik aan de slag te kunnen met de motorgondels.
Mijn plan is om ze uit een houten deuvel/dook/drevel van ø10mm in vorm te schuren m.b.v. de boormachine.
Verder heb ik nog wat uitzoekwerk aan de afmetingen van de struts.
Gelukkig heb ik van Shake en G1-reaper hele mooie foto's ontvangen die hierbij goed van pas komen, bedankt jongens!
Groeten,
Paulus