Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 dec, 2008 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Keurig staaltje scratchwerk Afbeelding! Vooral de stoelen vind ik erg mooi geworden.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
jeroen_R90S schreef:
Succes met schuren, die cockpit ziet er prachtig uit! Toch zelf ook maar eens die oude foto-negatieven uit het vet halen denk ik...!


Zeker doen! Je kunt er echt van alles van maken.
Kijk even in dit ouwe topic:http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14451

De gespen van de stoelriemen heb ik gemaakt uit een stukje fotonegatief waar eerst een gaatje in geboord is en
die vervolgens rondom uitgesneden is.

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik had vandaag vrij, 's morgens huishouden gedaan (vriendin moest wel werken) en 's middags lekker met de Gotha wezen prutsen en ook de oude negatieven opgezocht. Ga daar binnenkort eens mee prutsen :)
Leuke inspiratie krijg ik altijd van dit forum, mensen die zelf gordels maken, je stimuleren zoiets als een Gotha te gaan maken, etc etc. Dat had ik een paar jaar geleden niet durven dromen. :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2008 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Geheel conform de traditie kostte het plamuren meer tijd dan gepland.
Dit kwam voornamelijk door het herstellen van de zowel door Janusz als door ondergetekende aangebrachte paneellijnen.

Afbeelding
Zeer waarschijnlijk is nog extra plamuurwerk noodzakelijk na het aanbrengen van de primerlaag.

In de onderzijde van de vleugel is een sparing aangebracht zodat de heren vliegers hun hoofd kwijt kunnen.
Afbeelding
De sparing is breder dan de cockpit zodat men ook ng het hoofd naar buiten kon steken.
De achterzijde is dichtgezet met een schot waarop een tweetal benzinepeilglazen en nog wat instrumenten zijn aangebracht.
De zijkanten zijn dichtgepropt met kneedgum.
Het geheel is naderhand bijgeplamuurd en geschilderd in de interieurkleur.
De rechthoekige sparing valt over een pen bovenop de romp.
Het weghalen van deze klomp zou de stijfheid van de romp niet tengoede komen dus heb ik besloten een gat in de
vleugel te maken.

Om de verticale staartdelen wat realistischer te maken heb ik de welvingen tussen de ribben uitgeschraapt met een
halfrond hobbymes en nageschuurd.
Afbeelding

De horizontale staartdelen zijn met kleine pennetjes in de romp gelijmd.
Afbeelding
Helaas heb ik na het nemen van de foto de staartdelen er toch weer afgesloopt omdat de uitlijning niet deugde :?.
Daar ga ik me toch alleen maar aan ergeren en een uurtje meerwerk ben je bij dit soort modellen al gauw vergeten.
Inmiddels ligt alles weer in lijn.

En dan weer een klein hoogtepuntje tijdens de bouw: de vleugel kan erop!
Afbeelding

De vleugel past opvallend goed op de romp.
Er is nog wel een beetje werk aan het afwerken van de naad achter de cockpit.
Afbeelding

Nou begint 't ergens op te lijken (maar we zijn er nog lang niet..)
Afbeelding

Bij de meeste vacu-modellen wordt een behoorlijk beroep gedaan op het scratchvermogen van de bouwer. Zo ook bij de F-VII.
De Broplanmotorgondels, de wielpoten en de bijbehorende struts zijn nu niet direct om over naar huis te mailen.
Dat wordt dus zelf produceren. Meestal maak ik daartoe eerst wat schetsen waardoor ik een goed beeld van de constructie krijg.
De motorgondelophanging is redelijk complex en dus lastig weer te geven in 1:72.
Afbeelding
Bij de F-VII is het belangrijk rekening te houden met de veerweg van het landingsgestel.
E.e.a. heeft consequenties voor de de stand van de wielen op de grond en de scharnierende struts tussen
de romp en hoofdwielpoten.

Morgen hoop ik aan de slag te kunnen met de motorgondels.
Mijn plan is om ze uit een houten deuvel/dook/drevel van ø10mm in vorm te schuren m.b.v. de boormachine.
Verder heb ik nog wat uitzoekwerk aan de afmetingen van de struts.
Gelukkig heb ik van Shake en G1-reaper hele mooie foto's ontvangen die hierbij goed van pas komen, bedankt jongens!

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2008 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De vorige update was alweer een tijd geleden, maar je hebt duidelijk niet stilgezeten! Je bent ineens verder dan ik met de Gotha. Ik kan niet anders zeggen dan dat het er keurig uitziet.
Je tekenwerk mag er trouwens ook zijn, zeker tekenles op het MSG gehad 8) . Na de motoren en het landingsgestel is de volgende uitdaging de bommenrekken, daar zijn geloof ik weinig duidelijke foto's van.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2008 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Je tekenwerk mag er trouwens ook zijn, zeker tekenles op het MSG gehad 8) .


Dank je Sjaak, ik heb er altijd wel aardigheid in om dergelijke Mathesiaanse schetsjes te maken.
En alles uit de losse hand uiteraard.
Het zou ook in AutoCad kunnen maar dit is praktischer.
Ik bewaar dit soort tekeningen ook. Leuk om later terug te kijken.

Er zit trouwens wel een foutje in de 3D-schets onderin zie ik net:
de twee diagonale struts die samenkomen bij de hoofdwielas heb ik aan de verkeerde kant getekend, dat wordt dus gummen :roll:.

Groet,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2008 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mooi werk tot zover Paulus!

Wellicht dat dit nog een aardige link is, om eens te kijken:

http://gregers.7.forumer.com/viewtopic.php?t=8472

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2008 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
@Nico: leuke link! Altijd de moeite waard om te kijken hoe anderen het doen.

Inmiddels heb ik van de F-VII al zoveel referenties bekeken dat het voor mij duidelijk is dat de FROG/Novo Southern Cross
geen goede basis is voor een correcte F-VII.
Dat zit 'm met name in de veel te ver doorgezakte romp waardoor het model de karakteristieke sit mist.
Onderstaande foto maakt het verschil duidelijk:
Afbeelding
De Novoromp corrigeren is niet eenvoudig.
De Broplankit is ook niet perfect maar klopt qua vorm veel beter.

[glazenbolmodus]Uiteindelijk zal het er wel op uitdraaien dat als ik straks met mijn model klaar ben, een merk als AZ-Models
uitkomt met een spuitgiet F-VII/3m in 1:72...[/glazenbolmodus]

Aju,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2008 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Het draaien van de motorgondels uit deuvels in een stripverhaal gegoten:

:arrow: De opstelling:
Afbeelding

:arrow: beukenhouten deuvel voor de helft afgevijld/ geschuurd tot Ø8,5mm.:
Afbeelding

:arrow: andersom inspannen. De 40 mm deuvellengte is eigenlijk aan de korte kant:
Afbeelding

:arrow: de rest in vorm schuren met P120:
Afbeelding

:arrow: nog effe checken:
Afbeelding

:arrow: en het resultaat na het op lengte zagen:
Afbeelding

Het ging allemaal vrij simpel. Ik ga dit ook maar 'ns proberen voor de spinnerdoppen van mijn Do-24k.

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2008 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er goed uit, en dat met eenvoudige middelen. Je moet natuurlijk wel op het idee komen! Het gaat helemaal goed komen met deze F-VII.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement