Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Biggles schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, of de introductie is nog niet geweest, maar welke uitveoring ga je eigenlijk maken? Hoogstwaarschijnlijk een LVA/KNIL uitvoering, maar met rozetten of de drie-hoeken?


Het wordt inderdaad een LVA-uitvoering.
Ik ben natuurlijk nog lang niet zover maar het wordt er een met rozetten en ouderwetsche krulcijfers. Past goed bij de kist vind ik.
Mocht je nog interessante informatie tegenkomen, da's altijd welkom.

Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Leuk, ik heb deze ook liggen, ook met dezelfde motoren van aeroclub, en van de Broplan kit heb ik ook het nodige aan spullen liggen zodat ik in ieder geval de juiste motorgondels heb. Ik maak hem (ooit) met oranje driehoeken en ben nog in dubio of ik 'm met de gelakte vleugels maak of gewoon in camouflagekleur geschilderd.

Ik ga in ieder geval eens goed opletten :wink:

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2008 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Het is trouwens nog wel even goed om stil te staan bij het feit, dat de Nederlandse kisten geen mitrailleurring hadden op de romprug, alleen een luik in de buik voor een mitrailleur. Verder hadden de toestellen de normale zijruiten, zoals bij de passagiersvariant.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2008 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Zo even een update.
We hebben weer inspiratie op kunnen doen in Nieuwegein dus gelijk maar aan de gang gegaan met
het lossnijden en schuren der vacuümgezogen onderdelen.
Dit schijnt onder veel modelbouwers niet zo populair te zijn.
Veel mensen hikken nogal tegen zo'n vacuform aan.
Als je de boel goed voorbereidt valt dit wel mee.
Even een korte uitleg in 6 stappen voor hen die niet zo bekend zijn met die vacu-modellen:

1. Kijk of je de onderdelen in de plaat wel nodig hebt voor jou versie.
Kleine onderdelen en struts zijn meestal onbruikbaar. Zorg voor een goed gevulde scrapbox.
Van de meegeleverde transparantdelen gebruik ik b.v. alleen het windscherm.
Afbeelding

2. Trek met een zwarte-CD-stift een lijn om het onderdeel.
Afbeelding

3. Snijdt de plastic plaat zo dicht mogelijk langs de contouren van het onderdeel af. Het mes moet verticaal in de plaat staan.
Snij rustig en in meerdere keren de plaat in totdat het loslaat.
Als je dit goed doet scheelt dit al heel veel schuurwerk.
Er zijn hele handige stevige mesjes in de handel waar je mooi mee kunt insnijden(had ik natuurlijk even een foto van moeten maken :roll:)
Door het aftekenen kun je precies zien hoever je af moet schuren.
Afbeelding

4. Het wit onder de lijn moet helemaal vlak weggeschuurd worden.

Afbeelding
De kunst is om de onderdelen netjes vlak te schuren.
Om gelijkmatig druk uit te oefenen tijdens het schuren maak ik meestal extra handvatten aan het onderdeel.
Scheelt een hoop vingertoppen. Een klosje hout, een stuk tape of een eindje elektrabuis werken goed.
Afbeelding

Het vleugelmiddenstuk schuur ik eerst voordat het versmald gaat worden.
Nu zit er nog verband in.
Afbeelding

Schuren doe ik in een vlak dienblad met een beetje water en een velletje waterproof schuurpapier korrel 500.
Meestal heb ik nog een tweede vel ernaast liggen om netjes op zicht vlak te slijpen.
Afbeelding
Veel groffer gaat weer te zwaar en veel fijner duurt weer te lang.
Koop een goede kwaliteit schuurpapier en niet die zwarte zooi van de Gammel of zo.
Slijp afwisselend van richting en controleer regelmatig of de afname gelijkmatig is.
Vooral bij vleugels is dit belangrijk anders worden het wokkels.(deze zijn niet lekker :?)

5. Pas regelmatig de romp- of vleugel helften zodra de plaatresten zijn weggeschuurd.
6. Controleer aan de hand van een goede schaaltekening of er nog verder geschuurd moet worden.

Eigenlijk is dit alles. Je hebt nu feitelijk dezelfde basis als een spuitgietmodel.
Het uitsnijden en schuren duurde ongeveer 2,5 uur.

Afhankelijk van de plasticdikte en constructie van het model is het misschien noodzakelijk extra versteviging aan te brengen.

Van tevoren heb ik de nieuwe raamverdeling voor de LVA-versie al afgetekend.
Afbeelding

@g1-reaper: dat luik, waar zat dat precies en hoe groot was dat?
Ik neem aan dat het niet ter hoogte van de bomrekken heeft gezeten maar iets meer naar achteren.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2008 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Als ik dit zo lees krijg ik eigenlijk best wel weer eens zin een vacu model te doen. Het is zowat al weer 15 jaar geleden sinds ik mijn laatste heb gedaan. Reden is eigenlijk simpel: we zijn verwend! Of de obscure modellen zijn al uitgebracht in spuit giet, of op zijn minst in resin. Hoewel ik in resin ook al één en ander heb gedaan staat dit materiaal me de laatste tijd meer en meer tegen ivm haar ongezonde eigenschappen.

Het is behoorlijk wat extra werk een vacu model (hoewel we daar bij Roden's Gotha bepaald ook al niet over te klagen hebben) als zo'n ding af is, geeft dat een zeer bevredigend gevoel. Voorwaarde is natuurlijk altijd dat je over de onderdelen kan beschikken die uit een vacu plaat niet te maken zijn zoals stermotoren, propellors e.d.

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2008 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Hoi Paul,
Je had het er nog over, dat de LVA machines de oudere, "A-vleugel" hadden van een kleinere spanwijdte. Weet je zo toevallig welke spanwijdte dit precies was?

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2008 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
g-1reaper schreef:
Hoi Paul,
Je had het er nog over, dat de LVA machines de oudere, "A-vleugel" hadden van een kleinere spanwijdte. Weet je zo toevallig welke spanwijdte dit precies was?


Ja, de preciese maat heb ik wel ergens, moet 't even voor je opzoeken.
Het komt er voor de Broplanvleugel op neer dat het middenstuk 33 mm breed moet worden.

Afbeelding

De planning is als volgt:
de vleugel wordt eerst compleet gelijmd en daarna voorzichtig doorgezaagd.
Dat doe ik om de vleugeldoorsnede in vorm te houden, het plastic is nl. vrij dun.
De zaagsnede komt tegen de binnenzijde van de twee buitenste luiken.
De buitenste helften zijn ieder ongeveer 16 mm breed.
Na het aanbrengen van de nodige verstijvingen stellen we de vleugel samen.
Zodra de vleugeldelen samengevoegd zijn liggen de twee vleugelluiken ook weer tegen elkaar zodat je deze later niet meer hoeft aan te brengen.

Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Fokker F VII
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 okt, 2008 9:30 am
Berichten: 4
Ben ook van plan om de F VII te gaan bouwen, weet iemand het exacte kleurenschema? Camouflage en kentekens spreekt over kaki met alluminiun vleugels (ook staartvleugel?).

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Over welke versie spreken we dan? Ga je meedoen met deze groepsbouw?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 okt, 2008 9:30 am
Berichten: 4
Was van plan de F.VII a/3m te bouwen in LVA uitvoering. Ik heb een simpel kitje van novoexport (southern cross) dus ik moet er heel wat aan versleutelen. Het is al weer een tijd geleden dat ik wat gebouwd heb dus wilde de hobby met een goedkoop vliegtuigje weer eens oppakken. DUs groepsbouw lijkt me een beetje te vroeg.

Groet

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement