Zo even een update.
We hebben weer inspiratie op kunnen doen in Nieuwegein dus gelijk maar aan de gang gegaan met
het lossnijden en schuren der vacuümgezogen onderdelen.
Dit schijnt onder veel modelbouwers niet zo populair te zijn.
Veel mensen hikken nogal tegen zo'n vacuform aan.
Als je de boel goed voorbereidt valt dit wel mee.
Even een korte uitleg in 6 stappen voor hen die niet zo bekend zijn met die vacu-modellen:
1. Kijk of je de onderdelen in de plaat wel nodig hebt voor jou versie.
Kleine onderdelen en struts zijn meestal onbruikbaar. Zorg voor een goed gevulde scrapbox.
Van de meegeleverde transparantdelen gebruik ik b.v. alleen het windscherm.
2. Trek met een zwarte-CD-stift een lijn om het onderdeel.
3. Snijdt de plastic plaat zo dicht mogelijk langs de contouren van het onderdeel af. Het mes moet verticaal in de plaat staan.
Snij rustig en in meerdere keren de plaat in totdat het loslaat.
Als je dit goed doet scheelt dit al heel veel schuurwerk.
Er zijn hele handige stevige mesjes in de handel waar je mooi mee kunt insnijden(had ik natuurlijk even een foto van moeten maken
)
Door het aftekenen kun je precies zien hoever je af moet schuren.
4. Het wit onder de lijn moet helemaal vlak weggeschuurd worden.
De kunst is om de onderdelen netjes vlak te schuren.
Om gelijkmatig druk uit te oefenen tijdens het schuren maak ik meestal extra handvatten aan het onderdeel.
Scheelt een hoop vingertoppen. Een klosje hout, een stuk tape of een eindje elektrabuis werken goed.
Het vleugelmiddenstuk schuur ik eerst voordat het versmald gaat worden.
Nu zit er nog verband in.
Schuren doe ik in een vlak dienblad met een beetje water en een velletje waterproof schuurpapier korrel 500.
Meestal heb ik nog een tweede vel ernaast liggen om netjes op zicht vlak te slijpen.
Veel groffer gaat weer te zwaar en veel fijner duurt weer te lang.
Koop een goede kwaliteit schuurpapier en niet die zwarte zooi van de Gammel of zo.
Slijp afwisselend van richting en controleer regelmatig of de afname gelijkmatig is.
Vooral bij vleugels is dit belangrijk anders worden het wokkels.(deze zijn niet lekker
)
5. Pas regelmatig de romp- of vleugel helften zodra de plaatresten zijn weggeschuurd.
6. Controleer aan de hand van een goede schaaltekening of er nog verder geschuurd moet worden.
Eigenlijk is dit alles. Je hebt nu feitelijk dezelfde basis als een spuitgietmodel.
Het uitsnijden en schuren duurde ongeveer 2,5 uur.
Afhankelijk van de plasticdikte en constructie van het model is het misschien noodzakelijk extra versteviging aan te brengen.
Van tevoren heb ik de nieuwe raamverdeling voor de LVA-versie al afgetekend.
@g1-reaper: dat luik, waar zat dat precies en hoe groot was dat?
Ik neem aan dat het niet ter hoogte van de bomrekken heeft gezeten maar iets meer naar achteren.
Groet,
Paul