Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2008 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Eerst maar eens een kleine introductie. Ik heb de kit van de G.II en G.III van Nico overgenomen incl. een PE-fret. De 3 decalopties die hierbij zitten staan alle 3 ook in de Windsock datafile. Ondanks de reputatie van Roden's decals heb ik uitgevonden dat als je er flink P+ onder smeert (nat dus) ze best goed plakken en te vormen zijn, kan beter, maar ja, veel aftermarket voor de G.II/III heb ik niet gevonden.

Bovendien heb ik nog genoeg kruizen en ga ik de witte vlakken spuiten en normale zwarte kruizen gebruiken. Voor het linen heb ik Xtracolor en het hout doe ik met Humbrol.

Maar zover is het nog lang niet!!!

De kit biedt de mogelijkheid om 2 G.IIIs in groen/linnen te maken en 1 G.II in hout/linnen. Die laatste vindt ik het mooiste, maar zoals ik postte in http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 6&start=40 zitten de verkeerde motoren erbij... In plaats van 8-cylinder Mercedes DIVs zitten er 6-cylinder DIVa's bij, correct voor alle Gotha's behalve de G.II. In het windsock boek staan ook linen/houten G.IIIs maar daar kan ik het serienummer niet van maken.

Toen keek ik nog eens beter naar de foto van dit toestel in het boek:
Afbeelding
(bron: Gotha!)
Door de bovenklep en de andere uitlaat zie je dus zo goed als niks van die 8 of 6 cylinder motoren. Omdat de uitlaat van de G.II in het plaatwerk zit moet je dat uitsnijden en een inzetstukkie pas maken.

Afbeelding
Het linker stuk is origineel (en voor de G.III) en bij de rechter die aan de buitenkant komt heb ik een mooi stukje eruit gehaald en de insert past er nu goed in. Moet nog wel die uitlaten uitboren. Ook heb ik alle louvres weggeschuurd die er niet op hoeven te zitten aan de buitenkant, aan de binnenkant heb ik alles weggehaald omdat daar niks zit. Roden geeft dat trouwens wel goed aan op hun tekening maar je moet heel goed kijken; ik zag het pas in het Windsock boek.
Na wat vlakschuren van de pasvlakken past het best netjes in elkaar, enkel de motor is nog niet droog dus het kan nog niet in elkaar. Ook moeten de louvres nog met fijn schuurpapier gedaan worden.

Hele avond bezig geweest met enkel dit! Dat belooft wat....

En toen.... een grrrrr moment! Ik keek nog eens goed naar de motorgondels en toen pas viel me op, dat het wel leek of er een 4-bladige prop op deze G.II zat:
Afbeelding
(bron: Gotha!)
Kijk en oordeel zelf.

Voor mij voldoende duidelijk om te grrr-en omdat ik nu al de motorgondel verzaagd had en het lastig zou worden alsnog een G.III te maken.
Toen zag ik deze foto:

Afbeelding
(bron: Gotha!)
En aangezien de serienrs van de 2 G.IIIs met een 3 beginnen kan ik het serienummer van deze 203/16 samenstellen. Phew!

Tot zover deze introductiepost! :)

Gr. Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op za 28 feb, 2009 11:54 am, in totaal 29 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Weer iets verder gegaan, met de romp. Pinmarks aan de binnenkant weggehaald en de sinkmarks ertegenover aan de buitenkant geplamuurd.
Ook de andere motorgondel afgemaakt dus daar kan straks een verfje over.

De G.II/III hebben niet zo'n schiet-tunnel als de G.IV en G.V. De G.III had echter wel een gat in de vloer en een schuin staand schot met een rond gat erin. Nu lees ik net nog eens in de Windsock file dat de G.II dat gat in de vloer niet had. Hoe dat schot dan moet staan moet ik maar gokken. Misschien zat het er wel helemaal niet?

Heb wel weer de gemakkelijkste uitvoering gekozen! ;)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Geloof me,

Geen enkele uitvoering is makkelijk. Alles is moeilijk tot zéér moeilijk (als je voor een Lozenge uitvoering gaat dunkt me zo).

Groetjes, Nico (die tot nu toe alleen 2 romphelften heeft voorbewerkt).

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dat geloof ik meteen, vooral die GV die Ron aan het brouwen is... het is wel zo, dat de doos die ik heb eigenlijk 'zo uit de doos' een G.III is en die klopt ook wel zo goed als helemaal met de tekeningen in de datafile.

De G.II is weer iets exotisch (zijn er ook maar ~20 van gemaakt las ik) waardoor wat extra research en knip-en-plakwerk nodig is. Op zich valt het allemaal wel mee, maar ik heb al wel gemerkt dat de ervaringen met de Sopwith die ik eerder gemaakt heb nu goed van pas komen.

Ondanks dat ik mezelf beloofd had aan max 1 kit tegelijk te werken gaat dat icm de Skyhawk voor de groepsbouw niet lukken -en omdat ik nog wat nieuwe spullen gekocht had (pincet, ander draad, nieuwe boorhouder etc) wilde ik die eerst op iets anders testen als de Gotha en heb ik een tweede Strutter uit de kast gehaald als een soort proef-model om er een beetje meer in te komen. De Gotha is pas mijn 4e kit na een 10 jarige stop en m'n 2e tweedekker ;)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het scheelt,

We hebben op zich tijd zat. Ik heb gisteren ook nog weer eens aan mijn Gotha gewerkt en de gedachte dat dit wel eens mijn moeilijkste kit kan zijn tot nu toe is me al een aantal keren te binnen geschoten. Het valt me op dat Roden simpelweg weinig indicaties geeft waar dingen precies zitten moeten. Dat is bij de iets latere kits van hen wat makkelijker.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
De Gotha is pas mijn 4e kit na een 10 jarige stop en m'n 2e tweedekker :wink:

Zelfde euvel aan mijn kant, pas m'n 3de tweedekker. Het werkt wel verslavend, die spandraadjes :roll: . Roden had inderdaad wel iets beter z'n best kunnen doen op de handleiding, er is wat ruimte voor eigen interpretatie.
Wat betreft je keuze voor een ander serienummer, ik denk dat dat niet nodig is. Naar mijn mening zie je de beschermplaat voor de schutter aan voor een propellorblad.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Shake schreef:
Wat betreft je keuze voor een ander serienummer, ik denk dat dat niet nodig is. Naar mijn mening zie je de beschermplaat voor de schutter aan voor een propellorblad


Hoi Sjaak,

Dat dacht ik ook, maar ik meen op de foto te zien, dat dat gedeelte voor het omhoog staande propellorblad langs gaat. Op de tekening van de G.II in de windsock file lijkt het ook wel een vierblads propeller.

Op de foto die ik van 203/16 postte staat ernaast de 205/16 en die heeft duidelijk vierblads propellers... ienemienemutte! Gelukkig is het nog lang niet zover. ;)

====================
Maar goed, ook nog wat daadwerkelijk uitgevoerd, in plaats van research...

Voor de motorgondels van de G.II wil de heer Roden, dat je dit doet:

Afbeelding
Dat ziet er simpel uit... als je het echter zo doet, sluit de bovenklep precies aan op het inzetdeeltje van de uitlaat en zie je niks van de motor. Op de foto van 204/16 zie je duidelijk een soort brievenbus daartussen die ook op de tekening van de G.II te zien is. Omdat je recht tegen de zijkant van het bovendeksel kijkt heb ik dat als volgt geïnterpreteerd:
Afbeelding
De bovenplaat heb ik door midden gesneden en van het deel met de uitlaten iets afgeschuurd. (Op de foto lijkt het bovenklepje iets naar benden gezakt, maar hij zit in het echt netjes recht op z'n plek)
Voila! Een brievenbus met uitzicht op een heeeeeel klein stukje motor. Zie je gelijk niet dat het een zescylinder in plaats van een achtcylinder is. 8)

De motoren zelf zijn prachtig, maar het lijkt wel of ingenieur Vladimir de motoren opgemeten heeft en er een mal van gemaakt heeft, en ingenieur Boris de gondels. Ze hebben namelijk geen enkele relatie met elkaar. Omdat de motoren zo ingekapseld zijn heb ik uiteindelijk de inlaatspruitstukken verwijderd en de montagesteuntjes in de gondels zo goed als weggesneden. Ik vermoed dat dat komt doordat de Mercedes motor van een echte gemodelleerd is, en de buitenkant van de gondel ook, maar de gondel in het echt van dun metaal is en nu van dikkig plastic waardoor er ergens iets mist. Ruimte ofzo... ;)

Affijn, na het gondelfestijn ook met de romp verder gegaan. Dat past ook allemaal maar matig, maar met wat schuur en krabwerk zit dat netjes (dryfit) in elkaar. Het tussenschot bij de schutterspositie had ik eerst verkeerd gelijmd, tekeningfoutje van Roden, op een volgende tekening stond het echter wel goed en kon het nog corrigeren.
Het gat van de G.III en tussenschot met gat heb ik vervangen door een zelf gemaakt dicht schot en een passtukje dat nu nog wat dik is, maar straks vlak af geschuurd wordt met de romp.

Afbeelding
(sorry foute flitzzfoto)
Nog zo'n vreemd iets, is het instrumentpaneel. Dat past goed, maar zit aan de verkeerde kant van het raam (dat juist bedoeld was om er licht op te laten vallen). Dat kon Roden niet over zijn kant laten gaan dus hebben ze gewoon de instrumenten evengoed aan de kant van het raam gezet. Jammer dat de piloot dan tegen de achterkant van het paneel aan zit te kijken... ;) Maar even pas gemaakt en dat zit nu ook netjes.

Nu alles lekker laten drogen en morgen de eerste laag verf over de binnenkant en lekker houtnerven. Best wel lekker vakantie, je kunt lekker doorgaan zo :) Nog maar een paar dagen, dan zal het tempo wel inzakken...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2008 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dat van die motoren had ik al meer over gelezen, ik mag er nog aan...

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2008 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Me vandaag wat meer op de Skyhawk geconcentreerd en de motoren en binnenkanten van de gondels geschilderd. Niet al te veel werk van gemaakt, behalve de cylinders/kleppen een drybrush gegeven want da's straks het enige dat je er zo'n beetje nog van ziet...

Verder de pinmarks aan de binnenkant afgewerkt en omdat ik toch aan 't spuiten was de binnekanten van de romp Humbrol 110 (hout) gespoten.
Daar kunnen we van de week lekker op houtnerven :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2008 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Als eerste mijn vriendin maar blij gemaakt vandaag (roostervrije dag, 1x per 2 weken --> lang leve 36 urige werkweek!) door haar Fokker wit te spuiten...
Afbeelding
Maar da's off-topic ;)

De Gotha dus. Eindelijk die #$@ gondels in elkaar gekregen en alles geplamuurd en geschuurd. De passing van de radiateur is ook ehhmmm, niet zo goed zal ik maar zeggen. De bovenkant is te ruim en de onder- en zijkanten de krap. Dus schuur, krab, pas, en dat een keer of 10 per radiateur, maar ze zitten er in. Achteraf had ik die radiateur veel eerder moeten dry-fitten, nu deed ik dat pas terwijl de gondels al in elkaar zaten.

Wel viel me op dat er weinig ribbels in zitten, dus die met een nieuw mesje er maar in gekrast in een mooi ruitjespatroon. Toen bedacht ik me dat een radiateur opgebouwd is uit pijpjes die van boven naar beneden lopen dus weer weggeschuurd en opnieuw gedaan.

Na vriendins Fokker met wit en m'nSkyhawk met grijs gespoten te hebben was het tijd voor de primer (dat is zulke troep, doe ik altijd als laatste) van de gondels.
Dan kan in nl. beter zien waar ik de paneellijnen en schroefgaatjes opnieuw moet maken die met plamuren verloren zijn gegaan. En natuurlijk alle hobbels en bobbels en kieren beter zien...
't is wel erg zonnig om goeie foto's te maken, maar toch een poging.

Afbeelding
De onderkant is wel aardig gelukt dacht ik, loopt ook niet zo hol meer.
Afbeelding
Ik dacht dat ik de radiateurs wel redelijk pas gemaakt had, maar zat blijkbaar nogal wat schuurstof in... verschil tussen standaard en gekrast is wel goed te zien zo. [edit] op de grote foto dan....[/edit]
Afbeelding
Was wel eens uitgeschoten met het verwijderen van de koelsleuven maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht. Onthullend spul altijd, die primer.

Weer een heel verhaal voor wat kleine dingen! ;)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement