Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2008 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Een mooi resultaat tot nu toe.
Is het voor het "gespannen doek" geen optie om er een in houtlijm gedrenkte tissue overheen te draperen? De militaire voertuigbouwers behalen hiermee goede resultaten voor dekzeilen e.d. Dit lijkt me gemakkelijker werken dan alles helemaal opvullen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op wo 08 okt, 2008 19:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2008 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 sep, 2008 3:44 am
Berichten: 32
Woonplaats: Stockholm
It looks really great what you do with the transparent plastic.

Maybe the next one is one of these strange celloncover airplanes. If I remember right a Linke Hoffmann R-plane was one of those. It would excellent fit in this groupbuild.


_________________
Modellbygge är framställning av förminskad avbildning i tre dimensioner av något föremål med större eller mindre grad av imitation!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 okt, 2008 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Citaat:
Is het voor het "gespannen doek" geen optie om er een in houtlijm gedrenkte tissue overheen te draperen? De militaire voertuigbouwers behalen hiermee goede resultaten voor dekzeilen e.d. Dit lijkt me gemakkelijker werken dan alles helemaal opvullen.


Mmmm, misschien wel, lijkt mij wel nogal teertjes. Bovendien wil ik zo veel mogelijk een glad resultaat hebben. Die kisten waren wel voor het grootste deel met doek bekleed, maar die doek werd met een soort spanlak ingestreken en was zeer glad als resultaat. Je ziet niets van een geweven doekstructuur, zelfs van dichtbij.

Citaat:
Maybe the next one is one of these strange celloncover airplanes. If I remember right a Linke Hoffmann R-plane was one of those. It would excellent fit in this groupbuild.


If I would built one of those transparent planes (There have been a couple I know of, in an attempt to camouflage) I wouldn't work with plasticard I guess. Maybe just build up the frame from brass rod and skin it with transparant foil or something... Wojtek Fajga buid a DH-2 wing this way (on the Aerodrome forum), but used paper instead. There's also a kit producer in France who's kits are mostly PE, skinned with rice-paper... Amazing, crazy and expensive...

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 okt, 2008 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het lijkt zo langzamerhand wel complete scratchbouw, petje af hoor! :wink: :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2008 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Dank je, ben er zelf ook best trots op. Heb al eerder 'moeilijke' gevallen gehad, meer het is voor mij ook de eerste keer dat ik zo ver ga en al die technieken combineer...

De laatste tijd niet zo veel kunnen verder doen. Wat strubbels en de organisatie van onze uitstap naar Telford hebben nogal wat tijd opgesoupeerd.
Dit WE op tocht door de Ieperse frontstreek geweest met het FEW, prachtig WE trouwens!
Volgende zaterdag ook al op pad, ditmaal met de WFA....

Enkel tijd gevonden om de rest van de ribbenkasten ruw af te schuren op de ailerons, roeren, enz... Weinig spectaculair dus en geen foto's waard...

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2008 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Eindelijk een paar stapjes verder kunnen doen aan mijn Vimy.

Buiten wat klein opkuis werk hier en daar, het interieur van de cockpit wat beginnen aankleden.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen meer...

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2008 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Nog een paar foto's van de vooruitgang:

De bovenkant vooraan van de romp is nogal een ingewikkelde vorm die niet direct op te bouwen is met klassieke plasticard. Vacformen is zowat de enige optie.

Om dat te doen heb ik natuurlijk een vorm nodig. Een stuk bals werd ruwweg op maat gezaagd en lichtjes met CA op de romp gelijmd. Daarna was het enkel kwestie van wat afmeten en bijvijlen en schuren tot volgend resultaat:

Afbeelding
De opening voor de schutterspost werd enkel aangeduid om een idee te hebben hoe ver ik mocht vijlen.

Afbeelding
Ook de cockpitopening werd in de vorm gevijld.

Afbeelding
Zijaanzicht. Zoals je kan zien is het stuk een haartje kleiner dan de romp, dit is om de dikte van de plastiek te compenseren. In de hoogte word dat automatisch gecompenseerd doordat de messingstaaf die de ligger moet simuleren iets boven de plasticard uitsteekt.

Wat de uiteindelijke vorm van de neus moest worden, was nog een probleem. Afhankelijk van welke foto's en/of tekeningen je bekijkt is die nogal afwijkend. Soms is de schutterspost iets lager en loopt de lijn tussen de cockpit en de schutterspost lichtjes af naar beneden. Bij andere lijkt ie af te lopen om dan bij de schutterspost weer naar boven te lopen. Bij het merendeel van de foto's lijkt dat echter een rechte lijn te zijn, alhoewel het een beetje lijkt af te hangen van constructeur, maar ook niet in alle gevallen. Verwarring troef dus... Wel lijken de verschillende replica's en foto's van het frame die ik gevonden heb de rechte lijn te bevestigen. Ik heb daarvoor maar gekozen. Ook al omdat het makkelijkst is uit te voeren.

And now for our non-dutch speaking friend:

To build the top of the nose I opted to vac-form the piece. To that end I glued a piece of balsa on top of the top cockpit longerons with just a hint of CA. This was the shaped by filing and sanding. Later this will later be carefully cut loose.
I had some trouble finding the right shape: On plans and photo's I could find different shapes. Especially the part between the cockpit and the gunner's position showed some variation... Seemed to be related which firm build the plane, but even then it wasn't alway that clear. I decided to use the straight version for 4 reasons: All the replica's used this form, most pictures seemed to be this form, the contemporary photo's I found of a frame used this form and last, but not least it was the simplest to make for me!

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Prachtig werk, meer kan ik er niet van zeggen! :)

Groeten Jeroen

Nu ik dat balsa zo zie, da's grappig, heb zelf een jaar of 10 geleden geprobeerd een Pfalz D.XII te maken (ongeveer 1/72) van massief balsa. De romp en bovenvleugel waren klaar, maar verder nooit verder mee gegaan.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik volg je vorderingen met bewondering! Keurig scratchwerk, waar ik nog veel van kan leren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Qua scratchbuild valt dat nog mee: de vorm van de romp is vierkant, dus dikke meevaller. Enne, een beetje vooruit plannen helpt wel, maar voor het grootste deel is het voor mij gewoon dingen uitproberen en zien waar ik geraak. Zoals in mijn eerste postings vermeld is het gewoon een proces geweest van trial & error om dan uiteindelijk tot het huidig resultaat te komen. Had ik geweten dat ik zover zou gaan, had ik een aantal dingen anders uitgevoerd.

Jullie zullen misschien gemerkt hebben dat er onder de neus 2 messingstaven uitsteken. Dat zijn de supports voor de neus-skid. Volgens de plannen lopen die in het verlengde van de rompspanten. Dus heb ik die maar ineens in 1 stuk gemaakt. Voordeel is dat het geheel veel steviger word en e spanten ineens in de goede hoek staan.

Het stuk balsa moet nu opgevuld worden (porienvuller) en gevernist worden. Aangezien ik daarvoor een cellulose lak gebruik moet daar de nodige droogtijd overgaan, reken dan nog een 5-tal lagen met tussendoor schuren om een zo glad mogelijk resultaat te bekomen en ik ben daarmee nog een paar dagen zoet.

Daarom maar wat andere taken opgepakt. Ik was al deels begonnen met de stuurvlakken af te schuren. Jammer genoeg slaagde ik er in om de hoogteroeren compleet om zeep te helpen. Wat dik plasticard er bij gehaald, dat in de juiste vorm gesneden (bleek de vorm van die in de kit toch niet geheel juist te zijn), wat profiel er in schuren en klaar is kees.

Afbeelding
Het onderste hoogteroer, met de uitsparing voor de romp uitgewerkt. De foto is lichtjes onderbelicht om de witte plastiek te compenseren en de lijn tussen bewegend en vast gedeelte proberen zichtbaar te maken...

Afbeelding
Het bovenste hoogteroer.

Afbeelding
Aangezien in zowat alle foto's de hoogteroeren lichtjes naar beneden hangen, heb ik de roeren aan een kant wat dieper ingekrast. Wat doorbuigen en in de naad dan wat CA om hem in de stand te houden volstaan.
Om goed te zijn zou ik de scharnieren moeten namaken, maar op die schaal lijkt mij dat een beetje van het goede te veel.

And now for our non-dutch speaking friends:

As the master I made in balsa needs pore-filling and varnishing with at least five layers with sanding in between to get a smooth result this will takes some days...
In the meantime I started sanding the elavators, but totally screwed these in the process. So I had to make them myself in thick plasticard.
The first pic shows the lower elevator with the cur-out for the fuselage. The second pic the upper one.
Pic nr. 3: As almost all pics show the elavators slightly drooped, I scored the plastic on one side a bit deeper, bended the elevator in place and reinforced the bend with a bit of CA in the scored line.

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement