Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 9:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2008 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Gegroet a.s. bommenwerper, voorzien van vele spandraden, bouwers,

De meeste deelnemers aan deze groepsbouw zijn min of meer al bedreven in het aanbrengen van spandraden, de één meer dan de ander.

Wat ik nu tot nu heb waargenomen is dat visdraad het meest gebruikte middel is voor het trekken van een spandraad. Op zich een prima materiaal, maar sommige bommenwerpers zo bekijkend -en de Gotha in het bijzonder- moeten er nog wel eens draden getrokken worden van kleine uitsteekseltjes naar andere kleine uitsteekseltjes. Dat doel ik met name op de bedieningskabels die buitenlangs gaan. Visdraad moet strak worden getrokken en hiertoe moet er relatief veel kracht op de draad komen te staan. Indien deze kracht gedragen moet worden door kleine uitsteekseltjes wordt het mooi strak trekken van de visdraad een probleem. Stukje breekt af, en als één en ander er toch op zit, zitten deze kabels NIET strak en dat alles komt het model niet te goede.

Tip van Nico, gebruik dit spul:

http://www.stitch1knit1.com/shop/goldzack_knitters_elastic_knittingin_elastic_knitting_and_crochet.html

Ik heb het tot nu toe altijd in de UK besteld, maar wellicht is het ook te koop in Nederland. Het produkt is geloof ik Duits. Affijn, het laat zich zéér goed lijmen met secondelijm (wel gel) en is heel erg goed op te spannen waarbij nauwelijks kracht nodig is.

Ik zou zeggen: doe hier je voordeel mee!

Groet, Nico

P.s.; dit toestel heb ik geheel met dit elastisch draad gedaan:

Afbeelding

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2008 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Goede tip, Nico!
Heb je nog wat informatie over de dikte van het spul? M.a.w. is het geschikt voor 1/72? Zoals je al aangeeft zijn de besturingsdraden waarschijnlijk lastig aan te brengen en dan zou dit een goede oplossing zijn.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hoe dik het is!?

Phew, moeilijk te zeggen, maar je kunt het ook nog eens vrij strak trekken daar wordt het ook nog eens dunner van. En als ik aan mijn foto mag refereren, het lijkt me dun genoeg. Daarbij schat ik de kabels op een Gotha ook nog eens relatief dik.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Misschien een domme vraag maar ik neem aan dat dit spul tussen
bijv. de stijlen wordt gelijmt , en dus de noodzaak van gaatjes boren
vervalt.


Groet Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

Nee hoor tussen de stijlen is het handig nog gewoon gaatjes te boren, hoewel het me ook nog wel zonder gaatjes gelukt is, is dit niet ideaal.

Het elastisch daad is met name goed bruikbaar voor verbindingen tussen uiteindes van bedieningskabels. Nog een voorbeeldje:



Afbeelding

Let op de kabels vanuit het bedieningsorgaan onder de piloot aan de zijkant van de romp. Voor dit soort verbindingen is dit spul ideaal.

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Mooie kist btw nico heb je daar geen verslag van :D
Ik heb het spul ook besteld goede servic btw ik kreeg de dag daarna gelijk een mail dat het spuletje opgestuurt is


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9056&highlight=bloody+april

:wink:

Groet, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2008 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Gisteren ontvangen uit Tjechië, SRAM's biplane assembly jig.

Afbeelding

Gezien mijn geringe ervaring met tweedekkers en de forse afmetingen van de Gotha leek wat hulp me erg handig. Hier een review op Aeroscale. Inclusief verzenden kostte het me € 24,25 wat vergeleken met de jig van Aeroscale een stuk goedkoper is. Hou wel rekening met een forse levertijd, ik had hem op 26 juli besteld terwijl hij op de site "out of stock" stond. Verzenden gaat wel erg vlot, 20 aug. kreeg ik een mailtje dat het pakketje de 19e verzonden was en op de 22e stond de postbode al voor de deur.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2008 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ik heb even een vraag over die spandraden.

Ik ben eens begonnen ( na 20 jaar geen bouwpakket meer aangeraakt te hebben ) aan een Fokker Dr. 1 Triplane 1:72 en dat gaat niet eens zo gek.

Alleen die spandraden, ik wordt er gek van van. Ondertussen al het hele forum doorgespit door de verschillende topics en nu blijf ik met twee lastige puntjes zitten.

1. Ik heb visdraad met een stift zwart gemaakt, en strak getrokken tussen 2 oude raamwerkjes. en dan heb ik een vrij recht en strak touwtje over. Maar als ik dat ga lijmen dan komt er veels te veel lijm bij en krijg je die lelijke plekken.
Nou doe ik eerst de lijm op een papiertje en dip daar de uiteinde in, maar het blijft knudde. Heeft er iemand daar een oplossing voor ?

2. Ik lees hier en daar wat over gaatjes boren. Nu is een gaatje boren niet zo moeilijk maar dan ? Wat voor boortje gebruik je dan, want op 1:72 maakt een klein boortje al een verschrikkelijk grote krater. Of zitten die gaatje boorders op veel grote modellen te brouwen ?

Hieronder even een plaatje van de huidige stand van zaken

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2008 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik heb een boortje van 0,3mm voor het boren van de gaten. En een speciaal penvormig handboortje. Het visdraad is 0.12mm, dat van jou lijkt iets dikker. Dit is gewoon in een dierenzaak te verkrijgen. Ik weet niet waar dat elastische spul vandaan komt? Ik heb gelezen over iemand die het haar van zijn vrouw ervoor gebruikt :roll:

Op mijn F2b heb ik eerst kleine gaten geboord, maar niet helemaal door de velugel heen. Daarna heb ik alle draden in de onderste vleugel gelijmd met heel veel overlengte. Daarna heb ik door de bovenste vleugel heel wat gaten geboord, door en door. De bovenvleugel legde ik op de vleugelstijlen en trok de draden er door. Effe strak houden en druppeltje superlijm erdoor. Ale besturings kabels heb ik eerst proberen te 'verankeren'. Dat betekent een klein sneetje in het plastic maken, knoopje erin en daarna superlijm. Als de superlijm goed is uitgedroogd, met een heel erg scherp mesje het teveel aan draad wegsnijden. 0.12mm is heel erg dun, je ziet de knoop nauwlijks, zeker als je die slim ergens achter weet weg te werken. Anders helpt een kloddertje verf van de kwast ook wel. Het andere uiteinde wikkel je om het andere stuk plastic of doe je door een gat. Effe strak trekken en weer superlijm! Zo heb ik dat hier gedaan:

http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... am/00.shtm

Let wel, dit is 1:48.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement