Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2008 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De strategische bommenwerper vervult een belangrijke rol in de geschiedenis van de luchtvaart. Dit type vliegtuig heeft in de loop van de 20e eeuw op belangrijke wijze er toe bij gedragen dat het lijden van oorlog niet meer alleen plaatsvond op het slagveld, maar zich uitbreidde naar de grote steden.

H.G. Wells (meeste bekend van War of the Worlds) schreef in 1909 al een visionair boek waarin de grote imperialistische mogendheden van dat moment (Duitsland, Frankrijk en Engeland) mekaars steden vanuit de lucht bestoken. Dit boek heette War in the Air. Ik heb het boek ooit gelezen, Wells' idee over vliegmachines week overigens flink af van de uiteindelijke werkelijheid.

Tijdens de eerste wereldoorlog ziet de Strategische Bommenwerper uiteindelijk al vrij snel het daglicht.

De geboorte van de strategische bommenwerper.

Sinds hun introductie in militaire dienst zijn vliegtuigen gebruikt voor het aanvallen van vijandelijke grondtroepen en voor het uitvoeren van tactische verkenningspatrouilles.Maar in 1915 werden grote meermotorige vliegtuigen ontworpen,waarvan het bereik tot ver buiten de frontlinie reikte.Hiermee was de strategische bommenwerper geboren.

Voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog liep Duitsland voorop in de luchtschiptechnologie.De produkten van Luftschiffbau Zeppelin werden wereldwijd geëxporteerd.Toen de oorlog echter uitbrak,stopten de civiele operaties en kregen de zeppelins noodgedwongen een militaire taak.
De eerste offensieve luchtschipoperatie werd in de nacht van 2 op 3 september 1914 uitgevoerd door de LZ 17,die Antwerpen aanviel met drie bommen van circa 90 kilo (200 pond).Het luchtschip was opgestegen van uit Keulen.Deze machine werd vervolgens ingezet aan het Oostfront,waar zijn aanvallen vermoedelijk werden voortgezet.Maar wellicht is de wisseling van strategische aanvallen in het gebied tussen Groot-Brittannië en Duitsland het meest interessant.

Groot-Brittannië aangevallen.
De 'Kaiser' in eigen persoon verzette zich hevig tegen directe aanvallen op burgers in Groot-Brittannië,vooral rond Londen,waar misschien zijn familiebanden reden voor zijn bezorgdheid waren.Daarom moesten de doelen enig militair belang hebben;havens en kazernes bijvoorbeeld.De eerste aanvallen tegen Engeland vonden plaats in de nacht van 19 op 20 januari 1915,toen drie Duitse zeppelins (LZ 24,LZ 27 en LZ 31) van de Keizerlijke Duitse Marine opstegen.De eerste twee luchtschepen moesten fabrieken aanvallen langs de rivier de Humber,terwijl LZ 31 militaire bases langs de Thames moest bestoken.De zeppelinbemanning had al snel door dat het slechte weer,gecombineerd met de moeilijkheden bij het richten van de bommen,hun missie veel moeilijker zou maken dan was voorzien.De LZ 31 moest inderdaad zijn missie afbreken voordat hij Groot-Brittannië bereikte,vanwege ernstige ijsvorming.
De LZ 24 en LZ 27 gingen wel op hun doelen af,maar werden uit koers geblazen door sterke rukwinden en wierpen daardoor hun bommen af boven Norfolk;de LZ 24 bombardeerde King's Lynn en de LZ 27 trof Great Yarmouth.Twee personen kwmen hierbij in Great Yarmouth om het leven - de eerste slachtoffers van een luchtaanval op Groot-Brittannië - doordat de bommen lukraak werden afgeworpen.

Verbeterde verdediging.
Howel de RFC en de RNAS al gauw vertrouwd raakten met het neerhalen van zeppelins,duurden de aanvallen voort tot 1918.Doordat de Britse verdediging echter werd verstrekt na de eerste zwaardere luchtaanvallen in het voorjaar van 1917,werden de missies voor de zeppelins steeds gevaarlijker en minder effectief.
Bij een actie die waarschijnlijk geïnspireerd was door de Russische inzet van grote Sikorsky bommenwerpers in 1915 besloten de Duitsers dat strategische bombardementen door luchtschepen aangevuld,of zelfs vervangen,moesten worden door dergelijke grote 'zwaarder-dan-lucht' bommenwerpers.
In de nacht van 27 op 28 november 1916 werden de eerste bommen afgeworpen vanuit een bommenwerper boven Londen.Dit waren nog erg kleine bommen.In diezelfde nacht vielen ook twee zeppelins ten prooi aan gevechtsvliegtuigen,terwil de inspanningen om een vloot van gigantische bommenwerpers in te zetten in alle ernst werd voortgezet.

Operationele tests.
Boven de Franse en Russische fronten werden operationele tests uitgevoerd met de Siemens Forssman,Siemens-Schukert Steffen R.I. en de Zeppelin-Staaken VGO (Versuchs Gotha Ost).Zowel de landmacht als de marine hadden de Kaiser overgehaald om de aanvallen op militaire doelen binnen vijandelijke steden toe te staan.Ze waren er echter niet in geslaagd om duidelijk te maken dat zonder goede bommenrichtmiddelen elke schade die aan een militair doel werd toegebracht eigenlijk een toevalstreffen zou zijn.

Kagohl 3.
Medio 1916 werden drie Staffeln van Kampfgeschwader Nr 1 (KG 1) gedetacheerd om de basis te vormen van KG 3 (bekend als Kagohl 3).Dit eskader rukte op naar Gent,van waaruit het zijn Gotha en Friedrichshafen bommenwerpers inzette tegen Groot-Brittannië.
Kagohl 3 startte op 25 mei 1917,toen 23 Gotha G.IV's op weg gingen naar Londen.Doordat Londen onder een dik wolkendek gehuld ging,keerden de bommenwerpers weer huiswaarts en wierpen zij hun bommen af boven Folkestone.Hierbij kwamen 95 mensen om het leven en raakten 260 personen gewond.Geen enkele andere aanval had zoveel slachtoffers gemaakt en het Britse Parlement ontsteeg in woede over het gebrek aan verdediging bij een dergelijk bombardement.Op 5 juni werd Sheerness gebombardeerd,waarbij één Gotha neergehaald werd door luchtafweergeschut.Londen volgde op 13 juni.Bij deze aanval kwamen 162 mensen - waaronder zestien basisschoolkinderen - om het leven en raakten 432 mensen gewond.
In reactie hierop werd de verdediging rond Londen en de graafschappen rondom Londen verbeterd,met extra luchtafweergescht,ballonnen en gevechtsvliegtuigen.De Duitsers schakelden als gevolg hiervan over op nachtelijke bombardementen.Er werden nog eens 65 aanvallen ondernomen tegen Groot-Britttannië,de laatste in de nacht van 19 op 20 mei 1918.
Een interesante ontwikkeling vanaf 18 december 1917 was de introductie van de reusachtige Zeppelin-Staaken R.IV.Deze machtige luchtschepn konden ongeveer drie keer de bommenlading van een Gotha meevoeren,waarbij de verdediging soms dacht dat er een veel grotere Gotha-aanval had plaatsgevonden.In de nacht van 16 op 17 februari 1918 wierp een R.IV een 1000-kg bom af op het Royal Hospital in Chelsea.Dit was de zwaarste bom die tijdens de Eerste Wereldoorlog op Londen viel.

Britse strategische inspanningen.
Hoewel de RFC en de RNAS beperkte bombardementen uitvoeren,zou het nog tot 16/17 maart 1917 duren voordat de eerste strategische bommenmissie plaatsvond.De 3th Wing van de RNAS,vliegend in Handley-Page O/100's,viel hierbij het treinstation van Moulin-les-Metz aan.Pas in oktober 1917 werd echter een specifieke eenheid voor strategische aanvallen op Duitse industriële doelen opgericht,de 41th Wing van de RFC.Uitgerust met Airco DH.4/DH.9 en Royal Aircraft Factory FE.2b bommenwerpers,had deze eenheid tot mei 1918 57 aanvallen op Duits grondgebied ondernomen.

RAF-Katalysator.
Op 1 april 1918 werd uit de RFC en de RNAS de Royal Air Force (RAF) opgericht.Deze luchtmacht trad op als katalysator voor het ontstaan van de Independent Froce.Deze nieuwe eenheid was voornamelijk uitgerust met de O/100 en had daarnaast een squadron met eenmotorige DH.9a vliegtuigen en een ander squadron dat overging op de Handley-Page O/400.De Independent Force verving de 41th Wing en zette de strategische bombardementen voort tot aan de wapenstilstand.Hierbij verloor het 109 toestellen doordat ook de Duitsers hun verdediging aanscherpten.Net zoals het geval was geweest bij de Duitse bommenwerpers,ondervond ook de RAF dat de nieuwe machines veel grotere bommen mee konden voeren.Zo kon de Handley-Page V/1500,die zijn eerste operationele missie zou gaan uitvoeren op de dag dat de Eerste Wereldoorlog eindigde,een bom van 1525 kilo meevoeren.

Uit:World Weapon.


Nadere toelichting inzake deze voorgenomen groepsbouw volgt!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op di 24 jun, 2008 10:47 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2008 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
En vergeet ook niet de invloed die de eerste strategische bombardementen op het militair denken hadden.

De eerste Gotha aanvallen op Londen veroorzaakten een dusdanige paniek dat arbeiders niet naar hun werk in de oorlogsindustrie gingen, duizenden mensen trokken de stad uit om op het omliggende platteland te bivakkeren.
Om deze problemen het hoofd te bieden werd de Zuid Afrikaanse veldmaarschalk Smuts gevraagd de luchtverdediging te organiseren.

Uiteindelijk leidde dit (zoals Nico hierboven al schrijft) tot de oprichting van de RAF, de eerste zelfstandige luchtmacht ter wereld, maar ook tot een luchtverdedigingssysteem dat 22 jaar later, tijdens de battle of Britain, een enorme troef voor de RAF zal blijken te zijn.
Met de resultaten van de aanvallen op Londen in het hoofd, schrijft de Italiaanse generaal Douhet in 1921 een boek over luchtstrategie. Dit wordt bekend als de Douhet doctrine, die er in het kort op neerkomt dat de bommenwerper niet te stoppen is en dat een bevolking, als die maar zwaar genoeg gebombardeert wordt, uiteindelijk de wil om oorlog te voeren zal verliezen en zich zal overgeven. De Engelsen, die aan den lijve de bombardementen hadden meegemaakt, konden zich hier goed in herkennen en in de aanloop naar de tweede wereldoorlog werd er zwaar in bommenwerpers geïnvesteerd. Deze strategie werd door de engelse Air Marshal Harris toegepast bij de bombardementen op Duitsland.

Uiteindelijk bleek de wil van de bevolking (zowel bij de engelsen als bij de duitsers) moeilijker te breken dan werd aangenomen. De Londoners zaten de "Blitz" in de underground uit en ondanks het feit dat Duitsland in 1945 volledig in puin lag, was de wil om te vechten nog niet gebroken. Ook het idee dat "the bomber will always get through" had een knauw gekregen, want de verliezen aan geallieerde bommenwerpers waren hevig.

Voor de duitsers was het spreekwoord "wie wind zaait zal storm oogsten" overduidelijk van toepassing. Door de eerste wereldoorlog overtuigd van het effect van een bombardement strategie, besloot de RAF Duitsland vanuit de lucht tot overgave te dwingen met verschrikkelijke gevolgen voor de Duitse bevolking.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Bedankt Shake voor deze welkome toelichting.

Nu iets meer over deze groepsbouw. Eigenlijk was ik niet meer van plan ooit nog een groepsbouw te organiseren, maar doordat op dit forum langzamerhand bekend werd dat zowel Shake, als ik een Gotha klaar hadden liggen alsook Henny aangaf er graag eentje te willen doen kwam de gedachte opzetten de Gotha's tegelijkertijd te bouwen.

Leuk plan, en ook leuk genoeg om in een groepsbouw te doen. Natuurlijk geldt voor een groepsbouw, hoe meer zielen hoe meer vreugd, dus gaan we het in deze vorm doen. Alleen Gotha's is iets te beperkt, dus kan iedereen meedoen met een allervroegste bommenwerper. Wat mij betreft wordt dat dan niet alleen bommenwerpers uit de eerste wereldoorlog, maar ook jaren '20 en '30. Hoewel er op zich van laatst genoemde periode niet veel te koop is. Voor de helderheid: bommenweprers die tijdens de tweede wereldoorlog zijn ingezet vallen buiten deze groepsbouw (je moet toch ergens een grens trekken of niet :wink: ). Even op een rijtje:

- Het gaat dus om strategische bommenwerpers uit met name de eerste wereldoorlog. Jaren '20 en '30 kunnen ook meedoen. Een strategische bommenwerper is in de regel een meermotorig toestel in staat om een grote bommenlast over grote afstand te kunnen vervoeren teneinde industriële- en veelal ook bevolkingsconcentraties te kunnen vernietigen.
- De groepsbouw start 1 september 2008 en zal duren tot 1 maart 2009. Relatief lange periode, maar we hebben te maken met relatief moeilijke onderwerpen om te bouwen.

Op zich is het aantal bouwdozen met betrekking tot dit onderwerp niet al te dik bezaaid. Toch is er best één en ander te verkrijgen, maar daarover zal ik later meer vertellen. Deelnemers tot nu toe zijn dus:

Shake (Gotha GIV)
Henny (Gotha GII/III)
Nico (Gotha GII/III), maar misschien met nog iets anders..

Ron Kootje had overigens ook aangegeven interesse te hebben.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 mei, 2008 19:32 pm
Berichten: 38
Woonplaats: roeselare
Hallo ;
Ik doe ook mee hoor.
Ofwel met een Zeppelin staaken of een Felixstowe(indien aanvaard ?)
Andere opties ook welkom.

Groetjes
:D
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Marc,

Leuk dat je meedoet. Ik denk zelf dat de Staaken het beste past binnen deze groepsbouw. Ik vermoed dat je voor deze kit ook echt wel een half jaar nodig zal hebben, hoewel ik natuurlijk niet weet hoe snel je bouwt. Ik heb 'm zelf bij mijn voorraad liggen, maar ik weet in eerste instantie niet waar ik 'm zou moeten laten indien afgerond. Alleen de motoren zijn geloof ik al een project op zich.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Is dit een reactie op de groepsbouw met luchtafweergeschut bij de militaire voertuigenbouwers? :wink:

Goed plan, mooi thema van een soort vliegtuigen dat je hier niet vaak langs ziet komen, interessant dus. Ik krijg mijn handen vol aan het luchtafweergedoe, dus ik ga deze groepsbouw van een afstandje volgen.
Succes allemaal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 mei, 2008 19:32 pm
Berichten: 38
Woonplaats: roeselare
Hallo;
Dan zal het de staaken worden.
Iemand een idee waar ik hem het makkelijks kan bestellen.
Liefst via het internet?
Kitboy;kan ik hem niet overkopen van U?

Groetjes
:wink: Marc


Laatst bijgewerkt door marc 45257 op wo 07 mei, 2008 11:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hahaha,

Da's een goeie! Ik heb net eventjes die aankondiging bekeken. Een bijzonder leuk idee:-) Volgens mij bestond er tijdens de eerste wereldoorlog nog nauwelijks luchtafweer zoals dat tijdens de tweede wereldoorlog meer bekend was. Althans niet voor de bestrijding van hoogvliegende bommenwerpers. Ik geloof dat er al wel wat ontwikkeld was, maar niet in de omvang van W.O.2.

Aan het Westelijk Front was er wel luchtafweer, maar dat was lichter spul. Hoefde ook niet zo hoog te schieten. De Engelsen noemde de Duitse luchtafweer altijd: "Archie".

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
marc 45257 schreef:
Hallo;
Dan zal het de staaken worden.
Iemand een idee waar ik hem het makkelijks kan bestellen.
Liefst via het internet?

Groetjes
:wink: Marc


Op zich zijn ze in Nederland "gewoon" te bestellen bij de LuchtvaartHobbyShop. Maar,... via internet zoals op Ebay is het vaak al een stuk goedkoper. Verder heb ik een verkoper in de Ukraïne, waar ik ze écht goedkoop bestellen kan. Maar dan heb je wel een Paypal account nodig. Is op zich heel erg makkelijk. Ik kan je indien gewenst de verkooplijst en mailadres van dit persoon wel geven.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
KitBoy schreef:
Ik kan je indien gewenst de verkooplijst en mailadres van dit persoon wel geven.

Groetjes, Nico


Heeft die vanalles wat, zo ja, dan ontvang ik deze ook graag!

Alvast bedankt!

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement