Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu do 13 aug, 2026 8:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2026 22:39 pm 
Brouwer

Dat heb je heel mooi gedaan. Veel werk maar het was het wel waard.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2026 23:30 pm 
Brouwer

Mooi verbouwd, hoor. Het ziet er heel netjes uit. Wel grappig die hele dikke wand aan de onderkant, als je zo naar die doorsnede kijkt. Wat voor lijm ga je daar gebruiken? Die plamuurlaag zal best dorstig zijn.

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2026 17:42 pm 
Brouwer

Dank voor de reacties! Ik ga die twee helften verlijmen met Bison tweecomponenten Epoxy. Prima spul voor dit soort klusjes!

Ondertussen ben ik bij de MLD Grumman Tracker bezig met de detaillering van de wielbakken. Ik heb ze gelijk in serie gemaakt, dus kan ik deze direct voor de Trader bouwen.

photo 630524
photo 630525
De losse onderdelen, met de achterkanten van de motorgondels verwijderd om ze te vervangen voor resin delen.

photo 630523
Het opbouwen. Ook hier heb ik het landingsgestel voor gemaakt, dat ik het later kan monteren. Eigenlijk gaat de kit er van uit dat je ze meteen vastzet bij het sluiten van de gondels.

photo 630522
Foto: Alan Davilla, Grumman C-1A Trader Walk Around. http://www.primeportal.net/hangar/alan_ ... php?Page=1

Prime Portal
Bij de Trader (en Tracer) werden de achterkanten van de motorgondels gebruikt om life rafts in op te bergen. Hier een afbeelding van hoe dat eruit ziet.

photo 630526
Dat heb ik geprobeerd te scriben.

photo 630527
Tot zover voor nu. Net als bij de Tracker hoop ik de motorgondels deze week af te ronden. En dan meteen door met de motoren zelf. Altijd een leuk onderdeel ;-)

Dank weer voor het volgen,
:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2026 21:19 pm 
Brouwer

En deze zijn afgerond. Nu kan de Trader weer even op de plank en gaat de aandacht uit naar de MLD Tracker en de Turbo Tracker, die inmiddels toe is aan een kleurtje.

photo 630613
photo 630614

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2026 20:31 pm 
Brouwer

Ik had mij voorgenomen eerst de beide Trackers af te ronden voor ik verder zou gaan met de Trader. Maar ik kon het niet laten aan het interieur te beginnen. En dat geldt ook voor de Tracer trouwens. want stiekem heb ik daar ook al wat werk in gestoken. Ik zal binnenkort deel 4 starten om jullie bij te praten.

In het militaire deel van dit forum komen tot de tanden toe bewapende gevechtsmachines voor. Maar COD-vliegtuigen dragen geen wapens en voeren voornamelijk "saaie" logistieke vluchten. Gevechtspiloten grappen dan ook dat COD staat voor "Completely Out of Danger"—hoewel landen op een bewegend schip met een volgeladen vrachtvliegtuig allesbehalve ongevaarlijk is. En al helemaal als je bedenkt dat (achter de schermen) de strategische waarde van dit toestel was; het transporteren van tactische nucleaire devices. Maar toch ga ik hem bouwen met passagiersinterieur. Dus als Little Airliner.

Citaat:
Little Airline
Buiten de vier EC-1 'Jamming Traders' (tijdelijk ingezet voor Electronic warefare training) werden de logistieke Traders op twee manieren ingezet: Direct toegekend aan een specifieke carrier of Airwing, vaak met een eigen en herkenbaar kleurenschema. Of gekoppeld aan kust gebonden Fleet Logistics Support Squadrons (VR), verdeeld over een wereldwijd netwerk van ondersteunende hubs.
De eerste toestellen gingen naar de 7e vloot in het Middellandse Zeegebied (VR-24 'World Biggest Little Airline', tail code JM) en de 6e vloot in de Pacific (VR-21 'Pineapple Airlines', tailcode RZ). Beide squadrons bestonden uit diverse grotere vrachtvliegtuigen die de grote afstanden voor hun rekening namen. COD was de eindverbinding met de carrier fleet, vanuit de hubs. In 1960 werden de eerste Traders geleverd aan squadron VRC-40 'Rawhides', met tailcode JK. Deze leverde met losse detachementen van steeds twee toestellen aanvullende capaciteit voor de carrier gebonden COD-operatie. De logistieke thuisbasis was de grootste marinehaven ter wereld, Naval Station Chambers Field, Norfolk, Virginia.

Met een herindeling in 1966 werden twee detachementen van VR-21 omgezet in zelfstandige COD-squadrons: VRC-30 'Providers' (Tailcode RW, met het hoofdkwartier aan de US Westkust) en VRC-50 'Foo Dogs' (Tailcode RG, met het hoofdkwartier in de Western Pacific). Tot slot werden enkele Traders ingezet in het samengestelde (Composite) squadron VC-5 'Checkertails', dat in Vietnam was gevestigd tijdens de oorlog aldaar.

photo 633017
Bron: Grumman Navy Model TF-1 (C-1A) Trader, 1964 NATOPS Flight Manual.

photo 633015
Als eerste heb ik de resin romp aan de binnenkant flink geschuurd, zodat er meer ruimte ontstaat. De wanden waren wel erg dik. Het vloertje heb ik uitgemeten met dit apparaatje uit de bouwmarkt.

photo 633016
Daarna met styreen enig detail. Boven de vierkante ramen zaten grote bakken voor de boord apparatuur. Aan de rechterkant was een uitsparing gemaakt voor een noodluik (No 3. op de tekening hierboven).

photo 633012
En met vloertje de linker kant. De cockpit vloer is vastgemaakt aan de neuswiel bak. Die past nog niet lekker in de romp en die scheve stand moet ik nog oplossen.

Citaat:
Verschillende ramen
De Trader had zowel porthole-style ramen als twee grote rechthoekige ramen in de cabine. Ik vroeg mij af waarom twee type ramen en wat ik kon vinden in de boeken waren de volgende twee redenen. Het middendeel van de romp vangt, samen met de hoge vleugelbevestiging, een deel van de krachten op tijdens een (harde) deklanding. Kleine, versterkte ronde patrijspoort-ramen droegen bij aan het behouden van de structurele integriteit in het deel van de romp, waar ook de wing spar doorheen loopt.
De twee grotere ramen, die voor de wing spar zaten, hadden dan weer een tactisch nut en droegen bij aan een brede inzet als observatie platform en patrouillevliegtuig. Zo werden het voorste grote raam in de WV-2 (E-1B) radarversie ook behouden ten behoeve van de twee operators en werd in de S2F-D en E varianten (met verlengde romp) de ramen van de operators vergroot ter ondersteuning van een beter situationeel bewustzijn van de observant, wat van cruciaal belang is voor zowel ASW- als zoek- en reddingsoperaties.

photo 633013
photo 633014
En even met de stoeltjes er in. Ze staan nog los allemaal, want alles moet nog gespoten en geverfd. Maar het geeft wel een indruk van hoe de cabine eruit gaat zien. Ik ben ook nog niet helemaal happy met het dashboard in de cockpit. Kortom; eerst maar inkleuren en dan kijken wat het beste past of wat het beste eruit ziet.

Dank voor het volgen en tot de volgende update,

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op za 20 jun, 2026 20:52 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2026 10:59 am 
Brouwer

Geweldig mooi zoals je dat allemaal maakt.

De stoelen in de cabine lijken wel veel op businessclass seats zoals je ze bij grotere verkeersvliegtuigen ziet.

Shoot me when i'm wrong.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2026 11:15 am 
Brouwer

Leuke update. Die mal heb ik ook, soms erg handig inderdaad.

Wat was de reden dat de 'gasten' met de rug in de vliegrichting moesten vliegen? Zodat ze het naderende onheil niet zouden zien?

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2026 11:31 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:

Wat was de reden dat de 'gasten' met de rug in de vliegrichting moesten vliegen? Zodat ze het naderende onheil niet zouden zien?

Standaard bij primitief manschappenvervoer. Zithouding met de rug de andere kant op geeft meer overlevingskans bij een eventuele crash. Cabinepersoneel in de burger luchtvaart zit ook meestal met de rug naar de vliegrichting.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2026 11:33 am 
Brouwer

thx

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2026 12:58 pm 
Brouwer

Bert de Bouwer schreef:
De stoelen in de cabine lijken wel veel op businessclass seats zoals je ze bij grotere verkeersvliegtuigen ziet.

Shoot me when i'm wrong.

Ter referentie: ‘Blue Ghost #6' (BuNo 146048) van het Palm Springs Air Museum. Dit toestel maakte op 27 september 1988 de laatste operationele vlucht met de C-1 Trader met een sortie naar de USS Lexington. Drie dagen later vloog het naar haar nieuwe privéeigenaar als N7171M. Tegenwoordig is het niet meer luchtwaardig, maar staat het in goede staat buiten het museum. Het bonte jaren '70 interieur is behouden gebleven.

photo 633036
Bron: net-maquettes.com, photo by Cees Hendriks

photo 633035
Bron: net-maquettes.com, photo by Cees Hendriks

De hoogwaardigheidsbekleders lieten zich inderdaad met enige luxe vervoeren. Nou ja... er was geen airconditioning (die luxe kwam pas bij de introductie van turbopropmotoren) en het motorgeluid in de cabine was zo luid dat oordopjes tot de standaarduitrusting behoorde.

Bert de Bouwer schreef:
tsjopper bob schreef:

Standaard bij primitief manschappenvervoer. Zithouding met de rug de andere kant op geeft meer overlevingskans bij een eventuele crash. Cabinepersoneel in de burger luchtvaart zit ook meestal met de rug naar de vliegrichting.

Zo is het. Daar komt nog bij dat een waterlanding (ditch) een reëel risico is tijdens vliegdek operaties. Die klap op het water gaat je nek niet leuk vinden ;-) Het is dus om de veiligheid, maar zo zitten maakt de launch nog oncomfortabeler, lijkt mij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]