In november gaf ik aan geen bouwverslagen meer te posten en te volstaan met eindfoto's. Hier kom ik gedeeltelijk op terug. Die rubriek eindfoto's, waar ik foto's in wilde plaatsen, is toch wat te beperkt om wat extra informatie kwijt te kunnen. Zo wil ik graag foto's van de kit zelf en de kleurenschema's opnemen, evenals foto's van het echte vliegtuig uit WOII. En in een uitgebreid bouwverslag heb ik geen zin meer en daar ook te weinig tijd voor, dus zoek ik naar een tussenweg: minder info over het bouwproces, geen geschiedenislesjes meer en minder foto's, maar toch genoeg om een idee te krijgen van de bouw en van de kit zelf. Even kijken hoe dat bevalt. Bij wijze van proef begin ik met een summier verslag van het projectje "Fw 190's: All in the family".
Een paar weken geleden ben ik gestart met dit project. Daarvoor heb ik 3 Fw 190's geselecteerd:
De eerste is een Fw 190A-3, een kit uit 2009, de eerste Tamiya kit die ik ooit gebouwd heb.

De 'echte' A-3 op de Luftwaffe basis bij Vannes (Bretagne), Frankrijk, februari 1943 (public domain image)
De tweede, een Focke Wulf Fw 190D-9 van Hasegawa uit 1979 bouwde ik al in 2010, toen ik de hobby na 30 jaar weer oppakte. De decals waren een probleem en de silvering kan het gevolg zijn van het niet gebruiken van glansvernis..... Al doende leert men.

En de derde is de Focke Wulf Ta 152H-1, het geesteskind van ingenieur Kurt Tank. Een geweldige jager voor grote hoogten, uitgerust met drukcabine en in kleine aantallen ingezet in de laatste oorlogsmaanden. Ik kwam hem tegen in de kringloopwinkel alhier en voor die 5 Euro liet ik hem niet liggen. Het is de Frog kit uit 1970, uitgegeven door Revell. Een slechte kit: veel flash en met een lelijk gegoten onderstel. ik maak hem "wheels up" en zet hem op een Airfix standaard. Ik kocht hem ook om de mottle-camouflage te oefenen en omdat hij bij de familie past.

Van dit specifieke vliegtuig bestaan enkele foto's uit najaar 1945. Hier het Engelse commentaar:
This Ta 152 H-1 "Green 9" (W.Nr. 150168) was surrendered to British forces at Leck and subsequently repainted with RAF markings, receiving the designation "Air Min 11". The aircraft was part of the special Stabstaffel of JG 301. It was flown in the UK by test pilot Captain Eric Brown who noted that it was a formidable high-altitude interceptor, with a top speed of around 470 mph. The aircraft was scrapped at Farnborough in 1946. I found 2 public domain pics of this specific plane:

Groet!
Jan