Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 15 apr, 2026 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2026 14:47 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

In november gaf ik aan geen bouwverslagen meer te posten en te volstaan met eindfoto's. Hier kom ik gedeeltelijk op terug. Die rubriek eindfoto's, waar ik foto's in wilde plaatsen, is toch wat te beperkt om wat extra informatie kwijt te kunnen. Zo wil ik graag foto's van de kit zelf en de kleurenschema's opnemen, evenals foto's van het echte vliegtuig uit WOII. En in een uitgebreid bouwverslag heb ik geen zin meer en daar ook te weinig tijd voor, dus zoek ik naar een tussenweg: minder info over het bouwproces, geen geschiedenislesjes meer en minder foto's, maar toch genoeg om een idee te krijgen van de bouw en van de kit zelf. Even kijken hoe dat bevalt. Bij wijze van proef begin ik met een summier verslag van het projectje "Fw 190's: All in the family".

Een paar weken geleden ben ik gestart met dit project. Daarvoor heb ik 3 Fw 190's geselecteerd:
De eerste is een Fw 190A-3, een kit uit 2009, de eerste Tamiya kit die ik ooit gebouwd heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 'echte' A-3 op de Luftwaffe basis bij Vannes (Bretagne), Frankrijk, februari 1943 (public domain image)

De tweede, een Focke Wulf Fw 190D-9 van Hasegawa uit 1979 bouwde ik al in 2010, toen ik de hobby na 30 jaar weer oppakte. De decals waren een probleem en de silvering kan het gevolg zijn van het niet gebruiken van glansvernis..... Al doende leert men.

Afbeelding

Afbeelding

En de derde is de Focke Wulf Ta 152H-1, het geesteskind van ingenieur Kurt Tank. Een geweldige jager voor grote hoogten, uitgerust met drukcabine en in kleine aantallen ingezet in de laatste oorlogsmaanden. Ik kwam hem tegen in de kringloopwinkel alhier en voor die 5 Euro liet ik hem niet liggen. Het is de Frog kit uit 1970, uitgegeven door Revell. Een slechte kit: veel flash en met een lelijk gegoten onderstel. ik maak hem "wheels up" en zet hem op een Airfix standaard. Ik kocht hem ook om de mottle-camouflage te oefenen en omdat hij bij de familie past.

Afbeelding

Afbeelding

Van dit specifieke vliegtuig bestaan enkele foto's uit najaar 1945. Hier het Engelse commentaar:

This Ta 152 H-1 "Green 9" (W.Nr. 150168) was surrendered to British forces at Leck and subsequently repainted with RAF markings, receiving the designation "Air Min 11". The aircraft was part of the special Stabstaffel of JG 301. It was flown in the UK by test pilot Captain Eric Brown who noted that it was a formidable high-altitude interceptor, with a top speed of around 470 mph. The aircraft was scrapped at Farnborough in 1946. I found 2 public domain pics of this specific plane:

Afbeelding

Afbeelding

Groet!
Jan

*Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), A-5 (MisterCraft), A-8/F-8 (Italeri), F-8/A-8 (Airfix), D-9 (Hasegawa) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 12 apr, 2026 14:48 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2026 18:53 pm 
Brouwer

Leuk projectje, ben benieuwd.....succes.... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2026 19:40 pm 
Admin
Admin

Heel gaaf Jan!
Een mooie greep uit het ontwikkelingstraject van Kurt Tank's meest bekende ontwerp! :brouw:

Danny

photo 486741photo 488472

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2026 22:56 pm 
Brouwer

Toch leuk om hier weer wat van je te zien. Niks mis mee om een ingekort verslag te posten, voor een flink project een bouwverslag bijhouden kost inderdaad veel tijd.

Ik wil dat wel weer eens gaan doen, maar hangt van het model af.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2026 15:52 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Dank voor de reacties mannen!

Work in progress en hoe!!! Links: Focke Wulf Fw 190A-3, rechts Focke Wulf Ta 152H-1.

Afbeelding

De A-3 heeft zijn kleurtjes gekregen: RLM 74 Graugrün/RLM 75 Grau violet/RLM 76 Licht blau. Behoeft nog afwerking en het stof moet nog verwijderd worden. Het duurde wel even voor de mottling naar m'n zin was. Als kwaster heb je daar denk ik toch meer tijd voor nodig. De Ta-152 heeft hier alleen nog de eerste laag RLM 76 gekregen. RLM 81 Braun violet en RLM 82 Hell grün volgen nog.

Afbeelding

Afbeelding

De D-9 is al klaar - dacht ik. Maar ik zie nu dat de aerials er nog op moeten. Als je goed kijkt zie je de silvering onder de decals. Niks meer aan te doen. Na de eindfase maak ik nieuwe foto's van deze vogel. Het was destijds mijn eerst poging om mottling aan te brengen.

Afbeelding

De Ta 152 is de romp van z'n camo voorzien. Toch weer 2 avonden werk.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap: het aanbrengen van propeller, guns, antennes en staartwiel. Daarna: het schema uitzetten op de vleugels, schilderen en dan in de glansvernis.
Bij de A-3 kan het decalwerk intussen starten.

Groet,
Jan

*Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), A-5 (MisterCraft), A-8/F-8 (Italeri), F-8/A-8 (Airfix), D-9 (Hasegawa) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:

Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 22 maart, 2026 12:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2026 0:51 am 
Brouwer

Ik meende dat ik een langzame bouwer was, maar als ik dit lees...

Trajanus schreef:
De A-3 heeft zijn kleurtjes gekregen: RLM 74 Graugrün/RLM 75 Grau violet/RLM 76 Licht blau. Behoeft nog afwerking en het stof moet nog verwijderd worden.

... dan zijn er nog tragere bouwers. Stof op je model tijdens het bouwen??

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2026 10:17 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

:lol:
Ik moest nog wat schuren n bijverven.

Onlangs voltooid:

Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 22 maart, 2026 12:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2026 15:58 pm 
Brouwer

Ow, die Ta-152 wordt mooi! Goeie mottling, Jan.

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb, 2026 15:03 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Bedankt Huib. Ben er zelf ook blij mee.
Intussen vordert het decallen van de A-3 gestaag. Ben nu op zoek naar swastica's in de juiste maat, die ik ergens moet hebben liggen.
Hieronder de opbrengst van deze week m.b.t. de Ta 152. Toegevoegd zijn nu het ingetrokken staartwiel, de propeller (kleur: RLM 70), de loopantenne, de camouflage op de vleugels. (Voor deze kit heb ik het schema van Hobby 2000 gebruikt, want die van Revell bevat fouten) Alles is nu ook gesealed met een laag glansvernis. De vleugelantenne is ten prooi gevallen aan het tapijtmonster, dus dat wordt zelf maken. Ook deze is nu klaar voor de decals.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onlangs voltooid:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb, 2026 22:31 pm 
Brouwer

Een juweeltje, Jan! En wat een slanke den, en dat voor haar leeftijd!

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]