Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 09 maart, 2026 11:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2025 0:49 am 
Brouwer

De kit:

photo 626091

Deze kit kreeg ik een aantal jaar geleden toegeschoven van iemand die inmiddels afgelopen jaar ook actief is geworden op dit forum onder de naam "Bert de bouwer" (lees je mee Bert?).
Ik heb Bert leren kennen via Motor-Forum.nl, en we kwamen persoonlijk in contact omdat ik deze P-51D voor hem bouwde, die hij ook weer weg wilde geven aan een vriend. Alles geschiedde, en uiteindelijk wordt het nu dan eindelijk een keer tijd om aan deze doos te beginnen.

De kit bevat een aantal zakken met sprues:

photo 626093

Die er op het eerste gezicht niet verkeerd uitzien:

photo 626092

photo 626095

Het plan:

Maar we gaan 'm niet zomaar uit de doos bouwen. Op de eerste foto zien jullie al een PE- en een Maskingssetje (beide voor de Tamiya versie, maar daar komen we wel een eind mee), maar er zit stiekem eigenlijk wel nog meer in de doos:

photo 626094

photo 626100

Een extra zak met onderdelen, maar dan van een Tamiya 1:48 F4U-1D. Deze kreeg ik van een bevriende modelbouwer (niet actief op dit forum), nadat ik ooit vertelde dat ik nog eens een Corsair met opgeklapte vleugels wilde bouwen. Dat kan niet met de Academy kit, en hij had nog Tamiya onderdelen over waarmee dat wel kan. Een leuke uitdaging dus!

De versie:

Ondertussen heb ik ook al uitgebreid onderzoek gedaan naar een versie die ik wilde maken. Via het artikel Vervlogen Tijden: Vliegende Hollanders bij Fleet Air Arm stuitte ik op het verhaal van Bauke Klaas Swart:

photo 626123
Bron: www.flickr.com - Johan Hetebrij

Swart vloog in een kist met registratie KD697 - 137/X. Dit was een FG-1D, oftewel, een Corsair in licentie gebouwd door Goodyear, in plaats van Vought. Qua uiterlijk heeft dit wat invloed op kleine details, en het zegt wel veel over de basiskleuren van het toestel. Maar hierover later meer. Ik ben van plan de masks voor de juiste insignia en markeringen zelf te snijden.

De start:

Ik begin maar gelijk bij de (grootste) uitdaging van deze bouw, de mash up met de Tamiya onderdelen. Daar is een goede droogpas sessie voor nodig:

photo 626099

photo 626096

De donkergrijze Tamiya delen moeten dus de lichtgrijze Academy delen gaan vervangen. De uiterste vleugelhelften zullen weer van de Academy gebruikt gaan worden. Eerste conclusie: niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Een klein zij-plannetje is nog om één vleugel opgeklapt en één vleugel uitgeklapt te maken, maar eerst maar eens wat echte vorderingen maken.

Hoewel het detail van de Academy kit niet slecht uitgevoerd is, valt aan de Tamiya onderdelen wel direct op dat het redelijk simplistisch is. Zo ook de cockpit:

photo 626097

Kenmerkend aan de Corsair is uiteraard het aan het schot hangende pilotenstoeltje, waarbij de cockpitvloer ontbreekt, om zicht te hebben op het bommenraam aan de onderzijde. En jullie zien het hierboven al, Academy gooit er gewoon een cockpitvloer in! Daar gaan we natuurlijk niet akkoord mee. Want hoewel je straks, en helemaal met opgeklapte vleugels, niet veel meer van het interieur ziet:

photo 626098

Die vloer is wel een doorn in het oog!

Tot zover de eerste update van dit project. Op naar de 2e kerstdag, en tot de volgende update!
:brouw:

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2025 11:28 am 
Brouwer

Jazeker volg ik Deef...

Ben weer heul benieuwd wat het gaat worden. :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2025 15:12 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Nou Deef, dit is wat je noemt een vliegende start met die prachtige introductie. Je hebt me meteen te pakken. Zo t ziej is het een parchtige kit met heel veel details en die extra's maken hem straks natuurlijk helemaal af. Succes en plezier met deze bouw!

VrGr,
Jan

*Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), D-9 (Hasegawa) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2025 21:24 pm 
Brouwer

Heerlijk, die projecten met een stuk geschiedenis. Wellicht ergernis en plezier, een mooie kist is het sowieso. Stiekum zie ik persoonlijk deze kisten in het gave 3 kleuren schema zoals op de box-art, maar ik snap helemaal dat je voor de kist van dhr. Swart gaat, en niet omdat hij zo'n 5 km verderop geboren is, naast de chinees in Burgum :lol:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec, 2025 10:44 am 
Brouwer

Een corsair is altijd goed. Zelf vind ik dit toch wel 1 van de mooiste kisten. De integratie met de tamiya onderdelen zal wel een uitdaging geven maar met veel meten en droogpassen zul jij dit vast tot een goed eind brengen, ik volg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2026 12:38 pm 
Brouwer

Weer een interessant project! veel plezier, ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2026 13:11 pm 
Brouwer

Ha, dat wordt weer een mooi stukje verherbouwen!

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2026 21:50 pm 
Brouwer

Mooi model en ga je volgen hoe je twee kits tot 1 gaat smeden!
Succes
Gr Ed

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan, 2026 19:20 pm 
Brouwer

Leuk, kitbashen! :mrgreen:

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2026 12:52 pm 
Brouwer

Nou mijn goede voornemen om met een wekelijkse update te komen is al aardig mislukt :roll:
In ieder geval al superleuk dat er weer zoveel motiverend publiek is! Dankjulliewel!

tsjopper bob schreef:
Stiekum zie ik persoonlijk deze kisten in het gave 3 kleuren schema zoals op de box-art, maar ik snap helemaal dat je voor de kist van dhr. Swart gaat, en niet omdat hij zo'n 5 km verderop geboren is, naast de chinees in Burgum :lol:
Hahaha :lol: Nou een Corsair in dat 3 kleuren schema staat ook zeker nog op mijn lijstje hoor!
Anyhow, hier dus weer het inhoudelijke gedeelte van een update:

Zoals gezegd, de cockpitvloer moest er uit, die is er in het echt ook niet. Om het me niet al te moeilijk te maken heb ik de buitenranden behouden, daarmee wordt het kantoor in de binnenzijde van de fuselage gemonteerd:

photo 627493

Zoals hierboven te zien heb ik met styreen weer het e.e.a. toegevoegd, omdat sommige onderdelen ook weer niet in het luchtledige kunnen blijven hangen.
Uit het PE setje wat ik aangeschaft had heb ik nog wat details toegevoegd, waaronder de riempjes. Deze zijn al meegekleurd geleverd maar ik vind het toch altijd leuker deze zelf te kwasten, vandaar dat ze er al op zitten:

photo 627495

photo 627494

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het toevoegen van detail aan de Pratt en Whitney's R2800 en bijbehorende gear housing. Per cilinder van de voorste rij een drain tube toegevoegd en twee bougiekabels elke cilinder van beide rijen. Op de gear housing heb ik van wat spareparts een magneto en oliepomp weten te prutsen:

photo 627492

Voorbereidend op de eerste airbrushsessie heb ik alvast wat werk gedaan aan de cowling en achterste deel van het landingsgestel.
De flaps van de cowling heb ik aan de uiteindeln dunner geschuurd om ze meer op schaal over te laten komen. Ook heb ik een stukje zilverdraad ingeplakt om nog wat detail na te bootsen:

photo 627497

Het achterste deel van het landingsgestel bevatte iets te veel plastic naar mijn zin, dus daar drie gaten in geboord, zoals ik op referentiefoto's terugvond:

photo 627496

En zoals gezegd was het toen tijd voor de eerste airbrushsessie, waarna het een en ander in de basiskleuren klaarstaat voor wat detailverfwerk:

photo 627498

Tot de volgende! :brouw:

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]