Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 15 apr, 2026 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2025 20:58 pm 
Brouwer

Sikorsky S-58 (HUS-1, SH-34J, UH-34J) 'Seabat'

photo 621317
Bron: beeldbank.nimh, eigenaar: Negatieven en Dia's voormalig Instituut voor Maritieme Historie.

Ten tijden van de bouw van het model van Hr.Ms Karel Doorman kwam ik een kant-en-klaar model tegen van een Sikorsky S-58 in de kleuren van de Franse Marine. Ik dacht; leuk, die spuit ik in Nederlandse kleuren! Niet te veel werk en leuk voor naast de Doorman in de vitrine. Ik kon er niet meer naast zitten…

De uitlaat van de Franse S-58 zat beneden de neus, en bij de Nederlandse toestellen zat deze (zoals bij alle latere varianten) midden op de neus. Ik wilde de versie maken zoals ik die had gezien in het Nationaal Militair Museum, maar die bleek een ‘V-leg’ onderstel te hebben en het model had een ‘Bent-leg’. En de producent van het Franse model heeft zich blijkbaar vergist, want alle rotorbladen zijn rechtsom draaiend. Dat klopt voor Franse helikopters, maar niet voor Amerikaanse (ook niet als ze in licentie zijn gebouwd). Alles moet omgebouwd naar linksom draaiend. Tja, en dan pak je natuurlijk het interieur meteen even mee, ook al wijkt deze af van de ‘echte’ 134. Het is al met al toch een verbouwing geworden. En het paste niet echt in de BB Medevac, dus daarom alsnog een verslag in het militaire luchtvaartdeel.

photo 621320
Het model. Het leek zo simpel om deze 'even' om te kleuren.

photo 621318
Alleen al het loskrijgen van de deur was een hele klus. Die beschadigingen moesten gerepareerd, dus er zat niets anders op dan verder demonteren en schuren.

photo 621319
Echt lekker past het niet, maar als ik dan toch in de neus moet boren voor de uitlaat, waarom dan ook niet de luchtroosters correct namaken. Dat maakt toch deze helikopter.

Citaat:
S-58
Na de succesvolle S-51, gevolgd door de S-55, ontwikkelde Sikorsky op basis van specificaties van de US Navy tussen 1952 en 1954 de S-58 (civiele aanduiding), geschikt voor het bestrijden van onderzeeboten. In de militaire rol werd het toestel, afhankelijk van de functie, ‘Seabat’ (Navy), ‘Seahorse’ (Marine Corps) of ‘Choctaw’ (Army) genoemd. De eerste vlucht werd gemaakt in maart 1954. Er konden 12 tot 18 passagiers (of vracht) mee en het had 2 bemanningsleden.

De Sikorsky HSS-1N (later SH-34J) Seabat was een ASW-versie (Anti Submarine Warfare of onderzeebootbestrijdingsversie), uitgerust met sonar en dopplerradar en was geschikt voor nachtvluchten en gebruik bij slecht weer. Bovendien beschikte het over voor die tijd zeer moderne automatische stabilisatie (ASE) en hoovermogelijkheid (hover coupler). Het toestel werd ook in licentie gebouwd door Sud-Aviation die 157 stuks bouwde voor Frankrijk en 9 voor België. Westland bemachtigde de licentierechten in 1956 en ontwikkelde de ‘Wessex’, een turbine-versie waarvan 356 exemplaren zijn gebouwd. Sikorsky zelf bleef de versie met stermotor bouwen, maar leverde later wel conversieprogramma’s naar turbine motoren onder de aanduiding S-58T. Tot het eind van de productie in januari 1970 werden door Sikorsky 1821 S-58 toestellen gebouwd in de fabriek in Bridgeport. Het was de laatste Sikorsky helikopter type voorzien van een radiaal motor en ze werd opgevolgd door de legendarische S-61/SH-3 Sea King. Overigens is er wereldwijd nooit een Russische onderzeeër gezonken of beschadigd geraakt door inzet van een Seabat.

photo 621322
Het uitboren van de openingen voor de roosters van de luchtgekoelde motor.

photo 621323
Het PE was eigenlijk net niet helemaal correct van vorm, dus heb ik er stukjes tussenuit moeten halen om het passend te krijgen.

photo 621324
De riempjes heb ik zelf gemaakt van 1mm afplakplakband (in tweeën gesneden) en omgebogen stukjes metaal.

photo 621325
De stoelen waren niet oranje, maar grijs. Ik zie op sommige referentie foto's echter soms oranje kussens. En dat past in mijn ogen mooi bij de MLD kleuren uit die tijd, dus waarom ook niet.

photo 621326
Verder heb ik de cockpit gelaten zoals hij is in het model. Er komt geen raam open te staan, dus het gaat om de hoofdlijnen.

Citaat:
MLD
Vanaf 1951 tot 1954 beschikte de Marine Luchtvaartdienst (MLD) al over haar eerste helikopters; de Sikorsky S-51 ‘Jezebel’ en van 1954 tot 1962 vlogen er drie Sikorsky S-55’s bij VSQ. 7 (‘Cleopatra’, ‘Delilah’ en ‘Salome’ die in het Aviodrome staat). Aanvankelijk werden deze enkel ingezet voor transport, opsporing en reddingstaken. Maar met de toenemende dreiging van Sovjet nucleaire onderzeeërs veranderende de taakstelling van het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman in puur ASW en daar was moderner materieel voor nodig dan de oude Grumman TBM Avengers, die nog met minimaal twee toestellen in hunter/killer verband moesten werken om operationeel slagvaardig te zijn.

Het Mutual Defense Assistance Program, of MDAP, was in het begin van de jaren vijftig opgezet om vanuit de VS militaire ondersteuning te bieden aan NAVO-landen. In het kader van MDAP werden vanaf 1960 zowel 28 Grumman Trackers als 10 SH-34J Seabats geleverd. In 1963 kwamen daar nog twee helikopters bij (134 en de 135) die niet onder MDAP werden geleverd. Al deze toestellen waren voorzien van ASW-apparatuur en bijhorende wapensystemen, waarbij zowel de ‘hunter’ (opsporing) als ‘killer’ (bestrijding) functies in één toestel werden ondergebracht. De Trackers gingen naar No.4 squadron (VSQ-4) en diende voor de langeafstand patrouilles en de Seabats werden bij No.8 squadron (VSQ-8) ingedeeld en opereerde dichter bij het moederschip.
Doorgaans waren 6 Seabats gestationeerd op Valkenburg voor transport, opsporing en reddingstaken en 6 op het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman voor ASW-taken, maar ook COB (Carrier On Board delivery) en 'plane-guard' duties tijdens het starten en landen van de Grumman Trackers. De Seabat was zeer geschikt voor operaties op een vliegdekschip, niet alleen vanwege de flexibele inzet voor meerdere taken, maar ook vanwege de opvouwbare staart en rotorbladen, waardoor ze gemakkelijk op de vliegtuiglift paste en benedendeks weinig ruimte nodig hadden.

photo 621327
In eerste instantie wilde ik het interieur laten zoals het was. Uiteindelijk zag ik foto's van andere brouwers die het interieur wel hadden aangepast. Met name de keuze voor (wederom) oranje leek bij mooi. Ook al is het interieur van het toestel dat in Soesterberg in het museum staat echt anders.

photo 621329

photo 621331

photo 621332
Dit is het interieur geworden. Een hele uitdaging om deze in het model te verwerken, zonder de romp open te breken. Maar het is gelukt. Daarom ook dat niet alle onderdelen aanwezig zijn. Ik maak gebruik van het coulissen effect: Alleen de delen die door de ramen of de openstaande schuifdeur zichtbaar zijn heb ik aangebracht. De rest is weggelaten (want toch niet zichtbaar).

Citaat:
De MLD-helikopters waren voorzien van een uitlaat halverwege de neus. Dit was een ‘high stack flames dampening exhaust’, met een driedubbele uitlaat. Het doel was om minder vlammen uit te stoten, die het nachtzicht van de linker vlieger/observator konden belemmeren (Het toestel werd standaard van de rechter stoel gevlogen maar was aanvankelijk gecertificeerd met een multi-pilot cockpit). Een ander nadeel van de eerder laag geplaatste uitlaat was dat ze banden en/of drijvers beschadigden met hete uitlaatgassen. De eerste toestellen van de MLD waren voorzien van de oorspronkelijke ‘Bent-legs’ (alle ‘veertigers’, minus 140) en de later geleverde toestellen hadden ‘V-legs’ (alle ‘dertigers’ + 140). ‘V-legs’ waren sterker en maakte het toestel minder gevoelig voor grondresonantie.
De Seabat was standaard voorzien van een hydraulische winch (lier) met een tilcapaciteit van 272 kg en 30 tot 90 meter kabel. Daarnaast kon er tot 2 ton aan gewicht aan de cargo sling hangen.

Het toestel was voorzien van één R-1820 Cyclone negencilinder stermotor die 1525 pk kon leveren (zelfde type als de motoren van de Grumman Tracker) en die was ingebouwd in de neus. Tegenwoordig zijn twee motoren de standaard voor dergelijke zware helikopters en de meeste ongelukken met de MLD-toestellen kwamen dan ook door motorstoringen boven zee, waarna toestellen landen op zee en zonken. Dit leidde zelfs tot een tijdelijk vliegverbod. Later kregen de Seabats aan het landingsgestel opblaasbare rubberen bollen om ze drijvend te houden, zodat er tijd was om de toestellen te bergen.

photo 621321
De anti-torque rotor heb ik gedemonteerd om het straks andersom terug te monteren (maar dan met de juiste draairichting). Met de hoofdrotor heb ik hetzelfde gedaan, maar dat was eenvoudiger omdat deze los bij het model werden meegeleverd.

photo 621328
Het landingsgestel heb ik opnieuw opgebouwd. De Bent-leg had een breedte van 12 voet en de V-leg was iets breder met 14 voet. Daarmee kwam de hele verhouding van de diverse onderdelen anders te liggen.

photo 621330

photo 621334
Uiteindelijk heb ik de oleo strut deels opnieuw gebruikt, maar versterkt met een metalen kern.

photo 621335
Van armory models vond ik een conversiesetje met self-inflating emergency floats bevestigd aan de wielen.

Citaat:
De aanvankelijke aanduiding was HSS-1N (‘H’ Helicopter, ‘S’ Scout/Anti-submarine, ‘S’ Sikorsky. De ‘N’ geeft aan dat de kist ingericht is voor instrument vliegen en geautomatiseerde vluchtstabilisatie), dat later werd gestandaardiseerd op SH-34J, waarbij ‘SH’ stond voor Scout Helicopter/ASW en de ‘J’ voor all-weater operations. Toen in 1966 besloten werd de Hr.Ms Karel Doorman vier jaar later uit dienst te nemen (door brand gebeurde dit zelfs al in 1968) werden de resterende toestellen 134, 135, 137,138, 142 en 144 ontdaan van de onderzeebootbestrijdingsapparatuur en verbouwd tot UH-34J (met de ‘U’ van Utility). Na de ombouw werden ze overgedragen aan VSQ-7 en dienden ze vooral voor transport doeleinden. Begin jaren zeventig werd nog overwogen een modernisatie programma op te starten; de heli's zouden dan nieuwe turbine motoren krijgen. Maar uiteindelijk ging dat niet door en de laatste UH-34J van de MLD (toestel 142) ging in 1972 uit dienst.

De bronnenlijst voor bovenstaande citaten:
https://www.heli-archive.ch/en/helicopt ... orsky-s-58
https://ipms.nl/artikelen/nedmil-luchtv ... korsky-s58
https://ipms.nl/artikelen/nedmil-luchtv ... rsky-s58-4
https://collectie.nmm.nl/nl/collectie/detail/471244/
http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html/sikorsky.html
https://onzemarinevloot.weebly.com/siko ... -h-34.html
https://aerialvisuals.ca/LocationDossie ... erial=3557
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/sik_s-58.php

photo 621333

photo 621336
En zo komen we uit bij waar het model nu staat. In de grondverf en voorzien van PE. Jullie zijn bijgepraat over de vorderingen van de afgelopen twee maanden, toen ik dit project naast de bouw van de Alouette II had opgepakt. Hierna ga ik verder met het aanbrengen van de MLD kleuren, decals en wielen en rotorbladen.

Ik hoop dat jullie het verslag en de foto's leuk vinden en tot de volgende!
:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 26 sep, 2025 21:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2025 12:13 pm 
Brouwer

Wat een gaaf project om te volgen zeg! Je pakt het heerlijk grondig aan!
Ik heb zelf de S-55 en de S-58 nog hoog op m'n wishlist staan in MLD kleuren dus ik volg met grote interesse!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2025 20:43 pm 
Brouwer

Oef.... Wat weer een project om van te smullen en wat haal je je weer wat werk op de hals.

Maar wel gaaf.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2025 23:27 pm 
Brouwer

Zoals gewoonlijk bij jouw brouwsels ziet het er nu al erg strak uit VJ, en een mooi project voor een toch al zo mooie heli :brouw: !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2025 10:55 am 
Brouwer

Dat is een flinke verbouwing, maar het resultaat tot nu toe mag er wezen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2025 11:11 am 
Brouwer

Knap werkje, vraag me af of een bouwdoos van deze kit een tikkie makkelijker en sneller was geweest..... :mrgreen:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2025 19:47 pm 
Brouwer

Ja, een bouwdoos was zeker sneller geweest :lol: Maar ach, het liep zo en het is ook een leuke uitdaging. Alle aanpassingen zijn gedaan, dus nu eindelijk die verflaag waar ik aan het begin dacht even snel mee te beginnen...

Eerst maar even de kleuren vergelijken. Ik ga de zelfde kleuren gebruiken als bij de bouw van de Doorman. In 1/400 zag dat er in mijn ogen prima uit.
photo 621524
Even een vergelijk met de tekeningen van Dutch Profile. Geen idee of gedrukte kleuren echt heel betrouwbaar zijn, maar het is voorlopig het beste dat ik tot mijn beschikking had. De 'echte' 134 staat tegenwoordig in Soesterberg in het depot, dus even langsgaan met een kleurenstaaltje is er helaas niet meer bij.

Sky type S: kleur nummer 210: van links naar rechts: MR Hobby H74 'Sky (Duck Egg Green) - Humbrol 90 Beige Green - Hataka 026 Sky 'type S'. Links onder is MRP-118 Sky (WWII RAF) dat ik heb gebruikt voor de buik van een Spitfire. Qua kleur zeg ik toch weer Humbrol.. ook al is dat niet heel fijn werken.

photo 621523
En voor de bovenkant van links naar rechts: MRP-114 'BS640' - Hataka 140 'Extra Dark Sea Grey' . Daarbij ga ik weer voor MRP met Tamiya XF-24 'Dark Grey' als verf om puntjes bij te werken, want die twee komen vrijwel overeen. Overigens, op de sample staat MR380 geschreven, maar dat is een foutje.

photo 621520
Ik ga niet echt preshaden, maar heb voor het contrast wel wat lichtere vlakken aangebracht.

photo 621518
Daaroverheen in een dun laagje Humbrol 90. Na een gloss laag heb ik de lijntjes ingekleurd met Flory gray.

photo 621519
Het dak in Extra Dark Sea Grey: kleur nummer 640. Deze kleur is ook gedefineerd als FS(3)6099.

photo 621522

photo 621521
En voorzien van een gele band op de staart, anti glare zwart op de neus en inmiddels ook licht ge-drybrushed met witte olieverf. De uitlaat heeft ook twee kleuren metaal en de eerste decal zal de rode ring rond de exhaust zijn. Ben heel benieuwd of dat een beetje past...

Dank allemaal voor de leuke reacties en tot de volgende.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2025 19:59 pm 
Brouwer

De kleuren ogen wat flets, maar dat kan ook door de flits komen. Ze zitten er wel strak op.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2025 23:19 pm 
Brouwer

Lekker bezig! Ik weet niet of je het zelf al hebt geconstateerd, maar alle MLD S-58's hebben het raam in de schuifdeur niet in het midden, maar meer naar achter. Zie de foto in je eerste post en onderstaand.

photo 621545
(Collectie NIMH)

photo 621544
(Collectie NIMH)

photo 621543
(Collectie NIMH)

Gr. Sjaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2025 13:56 pm 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
De kleuren ogen wat flets, maar dat kan ook door de flits komen. Ze zitten er wel strak op.

Dat kan komen door het LED licht van de looplamp. Hierbij twee plaatjes, net genomen in het zonlicht.
photo 621587
Ik hoop dat het overkomt op de foto, maar met het blote oog ziet het er uit zoals ik het in gedachten had.

photo 621586
Het doorschijnende effect van de luchtinlaten komt mooi uit zo.

Shake schreef:
Lekker bezig! Ik weet niet of je het zelf al hebt geconstateerd, maar alle MLD S-58's hebben het raam in de schuifdeur niet in het midden, maar meer naar achter. Zie de foto in je eerste post en onderstaand.
Gr. Sjaak

:oops: daar kwam ik gisteravond achter bij het plakken van de decals...
photo 621588
Zowel het model als de PE gaan uit van een raam in het midden. Voor het realisme en het doorkijkje naar binnen (met de deur open) is het natuurlijk wel mooier... weet even niet hoe ik daar mee om wil gaan. Want alle decals zitten er nu op en die zouden verloren gaan. En het interieur is ook niet 100% overeenkomstig met het echte toestel. Misschien een acceptabele knieval om het toch maar zo te laten? Twijfel...wat zijn jullie adviezen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]