Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 28 maart, 2025 0:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2025 23:56 pm 
Brouwer

Na de stokoude Airfix Savoia Marchettiheb ik de smaak te pakken met deze mooie driemotorige Italianen. Dus nu een doosje van Italeri van de stapel gepakt met een vroege versie van deze bommenwerper.

Savoia Marchetti SM79 Sparviero (Sperwer) Serie I
Onder het Italiaanse fascistische bewind van Mussolini gold luchtvaart als het toppunt van moderniteit en vooruitgang. De Italiaanse vliegtuigindustrie beleefde dan ook een bloeitijd in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. De Italiaanse luchtvaartingenieurs ontwikkelden veel innovatieve en prijswinnende modellen, met name op het gebied van vliegboten en snelle post- en passagiersvliegtuigen. De Savoia Marchetti SM.79 was één van die succesvolle ontwerpen. Het toestel, dat in 1934 zijn eerste vlucht maakte, was bedoeld als een snelle civiele versie van de SM 81 bommenwerper. In de jaren 1937-1939 behaalde het toestel meerde prijzen in internationale lange-afstand luchtraces en behoorde tot de snelste toestellen ter wereld.

Afbeelding
Uit de folder van SIAI-Marchetti

Geen wonder dus dat de Italiaanse luchtmacht al snel interesse in de SM.79 toonde, hetgeen leidde tot een militaire versie: het passagiers- en transporttoestel werd voorzien van een bommenruim, een gondel onder de romp met een bommenrichtinstallatie, en vier machinegeweren. Zoals meer Italiaanse vliegtuigontwerpen uit deze periode had de SM79 drie motoren. Typisch voor de militaire varianten van de SM.79 was de bult op zijn rug direct achter cockpit, die hem de bijnaam 'il Gobbo' (de gebochelde) opleverde.

Afbeelding
SM.79 I Serie

De toestellen van de eerste serie van de SM.79 die vanaf 1936 werden opgeleverd verschillen uiterlijk slechts in een paar kleine details van de latere versies. De verbeteringen van latere series zaten hem vooral in sterkere motoren, en betere bewapening en bepantsering. Maar met name het vooroorlogse camouflageschema en de spaarzame vooroorlogse Italiaanse markeringen, geven de Serie I toestellen een bijzonder uiterlijk.

Afbeelding
Een potje militair machtsvertoon voor een SM.79 I serie. Voor de duidelijkheid: zoveel paste er helemaal niet in het bommenruim!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 0:06 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Wat goed dat je deze ook gaat doen. Deze kit is veeeel beter dan die van Airfix uit de jarehn 60. Succes!

Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 0:21 am 
Brouwer

Italeri 1/72 SM.79 I serie

Na de bouw van de Airfix kit is dit wel een ander verhaal. Een fraai gedetailleerde kit van relatief dun plastic met ingegoten paneellijnen. Heel wat minder werk aan de winkel dus als de oude Airfix kit. Maar goed, ik kan het waarschijnlijk toch niet laten om als compensatie één en ander aan het model toe te voegen.

Afbeelding
De doos, met op de boxart een SM.79 I serie uit de Spaanse Burgeroorlog. Zo ga ik hem dus niet maken. Ik ga voor de vroegere camouflage van de afbeeldingen uit mijn introductie.

Afbeelding
Zoiets dus.

Afbeelding
In de doos een paar keurige sprues met mooi gedetailleerde onderdelen. Alles ziet er strak uit. Wat minieme flash op de randjes hier en daar.

Afbeelding
Wat onder andere opvalt zijn afgesloten en gedetailleerde wielbakken. Het interieur is mooi gedetailleerd maar spaarzaam. Daar kan ik dus nog wel een en ander aan toevoegen.

Afbeelding
Keurig glaswerk. Dun en transparant. Al zal er door de vele spijltjes in het cockpitglas niet veel van de cockpit zichtbaar zijn.

Afbeelding
Een goed uitziend decalvel, met decals voor vier verschillende toestellen, waarvan twee uit de Spaanse burgeroorlog.

Dat is het. Aan de slag dus maar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 0:22 am 
Brouwer

Trajanus schreef:
Wat goed dat je deze ook gaat doen. Deze kit is veeeel beter dan die van Airfix uit de jarehn 60.

Klopt, maar ik vond de Airfix wel heel leuk om te bouwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 0:25 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Misschien moeten we op de volgende ESM maar eens een showtafel maken met Regia Aeronautica vliegtuigen. Al was het alleen maar omdat je die modellen zelden ziet.

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 0:28 am 
Brouwer

Ja, ik bouw nog wel even door met Italianen vrees ik. Ik heb de smaak te pakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 1:49 am 
Brouwer

Leuk Huib! Ik ben benieuwd!
Zal een mooi duo worden naast de vorige :brouw:

On the bench: Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (1): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (2): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 12:10 pm 
Brouwer

Nooit van dit toestel gehoord maar ziet er heel leuk uit.

Volgmodus aan.

Grtz.

Luc 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 16:32 pm 
Brouwer

Succes met de bouw! Ik ga het volgen.

Ook ik heb nog nooit van het toestel gehoord.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2025 22:00 pm 
Brouwer

Leuk Huib, die ligt hier ook nog ergens op de vliering. Nou zal het me benieuwen of je aan een dergelijke kit ook plezier gaat hebben. Italeri heeft een hele set aan Italiaanse bommenwerpers gemaakt, zien er allemaal meer dan prima uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]