Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu do 06 feb, 2025 15:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2024 23:23 pm 
Brouwer

Zo, na een bouwdipje van een paar maanden ben ik weer langzaam aan het opstarten met een heerlijk stokoude Airfix kit.

Savoia Marchetti SM79 Sparviero (Sperwer)
Luchtvaart was in de jaren '20 en '30 het toppunt van vooruitgang en moderniteit. Het fascistische Italië wilde daarin een voortrekkersrol spelen. Italië ontwikkelde dan ook een belangwekkende vliegtuigindustrie die tijdens het interbellum veel eigenzinnige en succesvolle modellen voortbracht. Zeker op het gebied van snelle post- en passagiersvliegtuigen probeerde men elkaar de loef af te steken. De Savoia Marchetti SM79 was één van die succesvolle ontwerpen. Het toestel, dat in 1934 zijn eerste vlucht maakte was bedoeld als een snelle civiele versie van de SM 81 bommenwerper. In de jaren 1937-1939 behaalde het toestel meerde prijzen in internationale lange-afstand luchtraces en behoorde tot de snelste toestellen ter wereld.

Afbeelding
SM79's tijdens de Spaanse Burgeroorlog

Geen wonder dus dat de Italiaanse luchtmacht al snel haar interesse toonde, hetgeen leidde tot een militaire versie van de SM79: het passagiers- en transporttoestel werd voorzien van een bommenruim, een gondel onder de romp met een bommenrichtinstallatie, en vier machinegeweren. Zoals meer Italiaanse vliegtuigontwerpen uit deze periode had de SM79 drie motoren. Typisch voor de militaire varianten van de SM97 was de bult op zijn rug direct achter cockpit, die hem de bijnaam il Gobbo (de gebochelde) opleverde.

Afbeelding
SM79's boven Griekenland in 1941

De SM79 was de belangrijkste en meest talrijke Italiaanse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Qua ontwikkeling, rol en prestaties is de SM79 vergelijkbaar met de Heinkel He 111. Beide werden ontworpen halverwege de jaren '30 en hadden hun vuurdoop in de Spaanse Burgeroorlog. Beiden werden aan het begin van de oorlog succesvol ingezet als middelzware bommenwerper en torpedovliegtuig. En beiden bleven tot het einde van de oorlog in gebruik hoewel ze toen al zwaar verouderd waren, bij gebrek aan voldoende betere vliegtuigen.

Afbeelding
Vijf SM79's van dezelfde eenheid met heel verschillende camouflagepatronen

Voor de modelbouwer zijn de Italiaanse toestellen uit de Tweede Wereldoorlog onder andere een feest vanwege de talloze camouflageschema's die werden toegepast. De plaatjes hierboven laten daar al heel wat van zien.

Laatst bijgewerkt door Huib2 op wo 18 dec, 2024 10:52 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2024 23:33 pm 
Brouwer

Airfix 1/72 Savoia Marchetti SM79
Dit is een klassieke Airfix kit. Hoewel hij nog steeds wordt uitgebracht door Airfix stamt hij al uit 1967. Ouder dan ik dus. Mijn doosje komt uit 2004 en is dus nog niet zo oud. Maar het plastic komt nog uit dezelfde 20e eeuwse mallen.

Afbeelding
Dit is mijn doos met nog steeds de originele jaren '60 box-art van Roy Cross. Goed van Airfix dat ze die altijd nog gebruiken.

Afbeelding
In de doos wat grote, niet al te fijn gedetailleerde onderdelen voor romp en vleugels. Een vleugelhelft is lelijk krom.

Afbeelding
Vier klassieke rommelige Airfix sprues met de kleine onderdelen.

Afbeelding
En een transparante sprue met lekkere dikke raampjes. Voor de decals is het wel fijn dat deze doos uit 2004 is. Decals uit 1967 doen het vaak wat minder.

Zoals altijd ga ik proberen van deze klassieke oude kit een mooi gedetailleerd model te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 11:26 am 
Brouwer

Als ik mij niet vergis had je deze mee naar Hurdegaryp.
Veel plezier ermee, zo'n fossiel is jou wel toevertrouwd :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 15:14 pm 
Brouwer

Benieuwd hoe je deze golden oldie gaat weten op te waarderen... veel succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 16:01 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Huib, wat leuk! Ik heb hem van Italeri gebouwd en dat was een waar genoegen en van Airfix maar dat was eind jaren zestig. Ik wil je graag wijzen op een paar dingen waar je rekening mee zou kunnen houden om tot een meer realistisch resukltaat te komen.
1. De vleugels. Bij het dryfitten zal je opvallen dat ze "afhangen" dus met de tip naar beneden. Dat vraagt om correctie. Verder hoort er van het midden van de vleugels een kabel omhoog naar de romp te lopen. Even de referenties checken.
2. Een andere fout is dat de kit geen rekening houdt met het feit dat de cowlings van de buitenste motoren 15 graden omhoog staan in vergelijkking met de motor van de neus. Iets schuiner omhoog plaatsen dus.
3. De Sparvieros vlogen met 1 torpedo om de aerodynamiek te vebeteren en een hogere snelheid te halen met een geringere draaglast.
Succes, groet en tot zaterdag,
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 15 nov, 2024 23:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 17:37 pm 
Brouwer

Prachtig gestroomlijnd model. Airfix kit ken ik niet. Ik heb de Italeri liggen in de SCW uitvoering.

Ik heb altijd het gevoel dat Italiaanse toestellen ondergewaardeerd zijn... weet niet waarom, maar sowieso qua vormgeving blijf ik ze werkelijk fenomenaal vinden.

Die SM 79 ook... die uitbouw op z'n cockpit die naadloos overloopt en dan achterin die uitsparing met boordschutter :o

Maak er wat moois van!

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 20:56 pm 
Brouwer

Hee Huib, heel veel succes met dit toestel. Heb jij die niet een keertje van mij overgenomen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 23:08 pm 
Brouwer

Dank heren, voor de aanmoedigende reacties!

@Trajanus: dank voor de tips Jan! Tip 1 en 3 kende ik al, maar van 2 was ik nog niet op de hoogte. Dus daar ga ik wat mee doen.

@Markie: Ja, dat zou best kunnen dat die van jou komt. In dat geval: nogmaals dank! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 23:22 pm 
Brouwer

Scriben en zo

Ik ben al flink aan de slag met de SM79. En bij zo'n oude kit met opliggende lijnen begint dat bij mij meestal met scriben.

Afbeelding
Alle vleugeldelen gescribed.

Afbeelding
De romphelften aan de metalen voorzijde gescribed en aan de met doek bedekte achterzijde plastic stripjes aangebracht om meer reliëf te creëren.

Afbeelding
Daarna met verdunde plamuur en veel schuurwerk de ribbels in het doek proberen na te bootsen. Een laagje grondverf moet nog aantonen hoe goed ik daar in geslaagd ben en og er nog veel werk aan nodig is.

Afbeelding
Aan de binnenzijde wat simpel detail gemaakt zodat er wat te zien valt als ik de toegangsdeur openlaat.

Afbeelding
En nog wat simpeler details in de cockpit. Door het dikke Airfixglas is er toch bijna niets te zien.

Afbeelding
De cockpitdelen in elkaar gezet, en alleen wat extra werk gemaakt van het instrumentenpaneel.

Afbeelding
De motorkappen gescribed en aan de achterzijde flinterdun gefreesd en geschuurd. De motoren in elkaar gezet en van klepstoterstangen voorzien.

Afbeelding
En de flinterdunne Airfix wielen veranderd in ballonbanden door er een plaatje plastic tussen te lijmen.

Ik denk dat ik zo'n beetje toe ben aan het eerste rondje spuiten van het interieur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2024 23:27 pm 
Brouwer

Je maakt er alweer een heel bouwwerk van Huib. Ik denk dat ik het inderdaad alweer weet, ik deed hem weg omdat ik veel liever die italeri had dan dit oude ding omdat ik dacht dat jij hier veel meer mee kon dan ik en dat blijkt wel weer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]