Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 13 okt, 2024 0:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2024 22:40 pm 
Brouwer

Ongeveer een jaar geleden werd ik door een kennis gevraagd of ik interesse had een Fokker D.XXI voor hem te maken. Hij wilde hem graag in 1:72, dus dat paste wel in mijn straatje. Ik ben toen op zoek gegaan naar een goede kit en stuitte via Scalemates.com op de MPM "Dutch Defender". Hij moest wel uit Oostenrijk komen, maar aangezien het een schaars kitje was, was dat wel de moeite waard. Nadat de verpakking kwijt was geraakt in een distributiecentrum, belandde hij na ruim een maand toch ineens door de brievenbus gepropt op de deurmat. Gelukkig was er niks beschadigd en zag het kitje er top uit! Uiteindelijk is een paar maanden geleden een heruitgave van Super-Hobby op de markt gekomen, waardoor de moeite van een jaar terug een beetje voor niks is geweest :lol:

photo 603773

Een jaar later ga ik er dus eindelijk aan beginnen. Degene voor wie hij wordt was er gelijk van overtuigd dat het de "229" moest worden. Inmiddels een heel bekende kist, door het geweldige project van Van Egmond, die zal ik toch ook nog graag eens in het echt willen zien vliegen! Een leuk artikel hierover en over de oorspronkelijke "229" is hier te lezen: www.aironline.nl. Er zitten voor deze registratie geen decals in de doos, dus heb ik, tegelijk met de masks voor mijn vorige project, masks laten snijden. Ook de insignia zal ik weer gaan spuiten. Maar eerst de onderdeeltjes:

photo 603771

photo 603774

photo 603772

Ik vind het er allemaal best mooi uitzien, ik heb er zin in! :brouw:

On the bench: Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (1): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (2): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2024 23:18 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooi! Ik heb hem ook ergens liggen en ga je volgen. Wordt vast weer iets speciaals. Succes Deef.

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2024 9:59 am 
Brouwer

Ben benieuwd, leuk projectje en als zo word als de laatste zal het zeker een plaatje zijn.....succes.... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2024 17:10 pm 
Brouwer

Leuk deef en deze is vast een heel stuk beter dan die pm models of iets dergelijks die ook nog op de markt is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2024 18:08 pm 
Brouwer

Aha, dit wordt er eentje om te volgen! Geweldig om de tekst op de doos te lezen 'Canopy is injected'. We kennen MPM als een fabrikant van de zogenaamde short run kits. Kits van vliegtuigen die andere fabrikanten meestal links laten liggen. De kit werd dan wel als spuitgietmodel ontworpen, echter de canopy was veelal vacformed. Vandaar dus die opmerking rechtsonder op de doos.

Ik heb dezelfde sprues hier ook in huis, maar dan in een doosje dat vermeldt Fokker D.XXI "Dutch Patrol" en, interessanter nog: 'Hi-tech kit included coloured photo-etched and PUR'. Ik ben benieuwd waar Special Hobby mee op de proppen komt, want de box art is hetzelfde maar wat zit er in de doos? Ik heb 'm nog niet in huis.....

Jij bent er wel eentje van de details en als die door de fabrikant niet geleverd worden, dan maak je ze zelf wel. Zoals je waarschijnlijk zelf wel verdomd goed weet bouwde Fokker vliegtuigrompen van gelaste staalbuisconstructie voorop met metaalplaat bekleed en achterop met linnen bespannen; vervolgens een vleugel uit hout. Uhm, Deef, ga jij die constructie dus zelf bouwen? :wink: :wink:

En om Markie's vraag alvast te beantwoorden: stukken en stukken beter, hoewel er wel wat leuks van te maken is.

Cheers, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2024 8:10 am 
Brouwer

Maar dan heb jij de allernieuwste nu besteld Peter, met gekleurd PE etc. gaaf. En alhoewel super hobby, maar ook Azur, valom en soortgelijke producenten nog steeds in het short run gebeuren zitten, zit er tegenwoordig wel standaard een canopy bij van plastic, gelukkig trouwens. Maskeert wel een stuk eenvoudiger tenslotte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2024 9:15 am 
Brouwer

Deze heb ik. Zo nieuw is ie nu ook weer niet.

photo 603802

Hierbij zit trouwens een stuk PE om de canopy open te kunnen klappen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2024 11:09 am 
Brouwer

Leuk, die heb ik ook. Wel als echte Nederlander voor weinig, in 2017 op de IPMS Flanders gekocht voor wel € 8,--. Je mist wel een doosje en de bouwinstructies, maar wie heeft die nu nodig :mrgreen: .

photo 603803

Ik blijf deze bouw natuurlijk ook volgen.

Gr. Sjaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2024 11:26 am 
Brouwer

Bouwinstructies kan je downloaden. Je mag de doos van de mijne overnemen. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2024 13:06 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Gaaf onderwerp, ik benieuwd. Je hebt met deze kit in ieder geval een stuk betere basis dan dat ik had met de mijne jaren geleden. :lol:

D.J.

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]