Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 12 okt, 2024 23:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2024 21:17 pm 
Brouwer

Na de Dornier Do-X heb ik aan een paar kits gewerkt. Maar even niet de tijd genomen om er ook een brouwverslag van te maken. Deze brouw is al klaar en dit verslag is dus een inhaalrace.

Recent zag ik op een modelbouwavond een model staan van een NF5A van het synchro pair Double Dutch. Nou was één van de vliegers een schoolvriend van me en dus kreeg ik last van een sentimentele bui. En ik besloot ter plekke om het team, dus twee NF5's te gaan bouwen. Nu was het even zoeken om dan ook nog aan twee van de decal-sets te komen. Maar uiteindelijk lukte dat en kon de bestelling voor de NF5-kits er ook uit.

photo 600006
(bron: NIMH Beeldbank - KLu fotoafdruk)

Ik zat dus met Sander Schnitger op school. We hebben samen toen al aardig wat plastic geplakt. Met het resultaat waren wat minder zorgvuldig dan ik nu ben. Zo herinner ik me dat we een B-29 van de 9e etage naar beneden lieten vliegen. En ere wie ere toekomt, hij deed het helemaal niet slecht. De landing was echter wel wat hard. Helaas ging het contact verloren toen Sander flink ver weg verhuisde. Hij koos vervolgens voor het KMA en uiteindelijk klom hij op tot bevelhebber van de Luchtmacht.

Voordat hij alle strepen verzameld had, vloog hij samen met Jaap van Keulen in het demoteam Double Dutch, ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de KLu. Ik stond in dat jaar, met een andere schoolvriend, aan het hek langs de baan op Sleswig-Jagel. En tijdens de vliegshow werd Double Dutch aangekondigd, onder vermelding van de namen van de vliegers. Wij tweeën bij het hek keken elkaar aan en kwamen tot de conclusie dat we aan de verkeerde kant van het hek beland waren en dat Sander dat beter aangepakt had.
We hadden het geluk dat die show een strak blauwe hemel kende en dat we getuige waren van de enige keer dat Double Dutch de hele show konden vliegen voor publiek.

photo 600007
(Bron: NIMH Beeldbank, foto door Henk Blouw)

Uiteindelijk is het team gesneuveld door een politieke beslissing. Na twee ongelukken tijdens vliegshows werden de Nederlandse demo's stopgezet.

photo 600008
(Bron: eigen foto)

photo 600009
(Bron: eigen foto)

Het team had uiteindelijk vijf kisten ter beschikking. De NF5 was inmiddels al wat jaren oud en er viel er nogal eens eentje uit. Zo zakte tijdens een van de shows het neuswiel van een van de kisten naar buiten. Die was vervolgens niet meer naar binnen te krijgen, ook niet op de grond. Die kist is toen met het neuswiel naar buiten vergrendeld teruggevlogen naar Nederland.
Op Sleswig-Jagel werd de show in de K-3012 en de K-3054 gevlogen. Die registraties ga ik dus bouwen. In de decalset zijn alle vijf de registraties voorhanden. Ook zitten er twee varianten in, een met de witte vlakken met de teamnaam onder de cockpit en de eerdere versie met alleen de strepen. Op laatste foto hierboven zie je dat beide op Sleswig-Jagel de witte naamvlakken hadden.

Tot zover de inleiding. De foto's en teksten van de bouw volgen snel.

recent (nou ja, wat is recent?): EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17

Laatst bijgewerkt door JJ@MB op do 23 mei, 2024 13:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2024 12:58 pm 
Brouwer

Het brouwverslag:

De kit is in dit geval dus tweemaal de 1/72 NF5A van Italeri

photo 600022

photo 600024

En de decals komen van Almark. Er zitten een paar fotoafdrukken bij (waarvan één van de F16 demo?!?). De sheet is als geheel van een film voorzien, dus je moet de decals apart op een prettig formaat uitsnijden. De decalsheet is al wat ouder en het was bij het uitsnijden lastig om de witte teksten te zien. Dus daar moet je even voorzichtig mee omspringen.

photo 600023

Het bouwen van de kits is geen grote klus en het begint al snel ergens op te lijken.

photo 600025

photo 600026

De cockpit decals komen van de Italeri kit. Het grotere navigatiedisplay van de NF-5 zit daar niet op, dus die heb ik met een streepje lichtgele verf toegevoegd.

photo 600027

In de cockpits twee mannen van PJ productions. Officieel zijn dit F16/F18-piloten, maar het komt er dicht genoeg bij om te gebruiken in deze schaal. Ze missen op de foto nog wat armen. Die komen wel.

photo 600029

En dan komt het nare werk. De passing van alle onderdelen is niet geweldig. Naden neigen naar binnen, vrij veel sink holes, misalignment. Dus er is wel wat werk aan de winkel. Inpakken, plamuren en schuren.

photo 600030

photo 600031

photo 600032

Daarna kun je aan de slag om veel van de panel lines te herstellen. Met al dat schuurwerk heb ik diverse onderdelen, zoals de inlaten, later toegevoegd, wat soms ook weer zijn uitdagingen meebracht.

photo 600033

photo 600034

De canopies zijn erg kwetsbaar en van een kit was de voorkant niet helemaal gevuld bij het spuitgieten. Daar heb ik dus wat bij moeten smokkelen.

photo 600035

Ik bouw de twee kisten vliegend. De kit is echter voorzien met uitgedraaid landingsgestel. In de kleppen van het hoofdlandingsgestel komt een deel naar buiten. Dat moest worden gecorrigeerd. Maar de klep is ook te dik voor de wielbak van deze kit, dus ik moest er zelf nieuwe deksels voor snijden.

photo 600036

En daarna was de eerste spuitronde aan de beurt. Mooi grijs is niet lelijk.

photo 600037

In de demo van Double Dutch zit een head-on pass waarbij er een langzaam en de ander snel vliegt. Dat moment heb ik als pose gekozen. Dus op een van de kisten zijn de remkleppen geopend.

photo 600038

Er zitten forse gaten in de vleugels voor de ophangpunten. Die moest ik opvullen, omdat de Double Dutch alleen een smokewinder en een dummy sidewinder op de wingtip stations hebben en de belly tank op de centrale positie.

photo 600039

De sidewinders in de kit moesten iets verbouwd om op de dummies te lijken. De voorvinnen hebben namelijk een knik en daar heb ik een stukje aan geplakt. De smokewinders heb ik helemaal gescratcht, want die zijn veel dikker, hebben geen voorvinnen en eindigen in een straalpijpje. Op de foto de ruwbouw.

photo 600040

De belly tanks pasten goed, dus daar heb ik verder weinig aan hoeven doen.

photo 600041

En toen waren de decals aan de beurt. Die zijn, zoals gezegd, al wat ouder en dus wat stugger. En de striping van de Double Dutch daat over een paar flinke bobbels op de staart en de inlaat en flaredispenser heen. Ik heb heel wat Tamiya Strong softener gebruikt om dat een beetje op zijn plaats te krijgen. En ik heb een paar stukje met verf bij moeten werken, domweg omdat de decal daar niet ver genoeg meer kwam.

photo 600042

photo 600043

Ook op de belly tank kwam er heel wat softener aan te pas om de decal de curve te laten volgen. En je moet niet vergeten de decal aan de achterkant in te knippen, omdat de striping om de vinnen heen valt.

photo 600044

De uitlaten had ik eerst met jetexhaustkleur gespoten, maar dat werd te donker. Uiteindelijk heb ik er een laagje staal overheen gezet.

photo 600045

De canopies heb ik na het spuiten weer verwijderd. Enerzijds zaten ze niet helemaal naar mijn zin en anderzijds was ik vergeten om de voorruit te kleuren. Die hebben namelijk zo'n goud(?)coating. Die heb ik eerst volgens een recept op JijBuis proberen te spuiten. Dat pakte echter veel te troebel uit. Dus dat heb ik weer schoon gemaakt. Na wat experimenteren heb ik uiteindelijk maar gekozen voor een laagje transparant oranje. Dat is wel een tikkie overkill, maar het kwam het dichtst bij wat ik voor ogen had, terwijl het toch goed transparant bleef.

photo 600046

photo 600047

photo 600048

En vervolgens ging het helemaal mis. De wash die ik gemaakt had tastte de vernislaag aan. Ik had het 24 uur laten harden, maar dat maakte het dus niet sterk genoeg. De overtollige wash weghalen draaide erop uit dat ik de vernislaag wegpoetste. Door heel voorzichtig te poetsen en veel te spoelen heb ik het tot een aanvaardbaar niveau terug weten te brengen. Nou waren de NF5's behoorlijk oud, dus een beetje extra grime is niet heel gek. Maar eigenlijk is het resultaat iets vuiler dan ik van plan was.

photo 600049

photo 600050

Als standaard voor de twee jets heb ik een stevig stuk MDF gebruikt. Ik heb het in de vorm van een opengeslagen boek gevijld. Van hardboard heb ik een kaft gemaakt.

photo 600051

photo 600052

Vervolgens had ik heel wat lagen beits nodig om tot een redelijk glad oppervlak te komen. MDF slurpt heel wat verf naar binnen voordat het niet meer rafelt. De bladzijden zijn wit geverfd en tot slot een vernislaag erover gespoten.

photo 600053

photo 600054

photo 600055

En toen konden de decals met tekst en plaatjes erop. Hier op de foto is de decal nog nat. Deze decals heb ik zelf gemaakt en laten printen.

photo 600056

Met een stukje kunststofvezel en witte watten komt er ook wat uit de smokewinders.

photo 600057

photo 600058

En tot slot zijn alle kleine onderdeeltjes, zoals de pitots en bladantennes toegevoegd. Sommige zaten niet in de kit en heb ik zelf toegevoegd met wat sheet.

photo 600059

Daarmee was het feest klaar. Al met al lijkt het een klein klusje, maar ik heb er in totaal toch heel wat tijd aan verbrand door al het correctiewerk (plamuren, schuren, polijsten, re-scriben vreten tijd). Ondanks het iets te sterk uitgevallen effect van de wash, ben ik wel tevreden met het resultaat.

recent (nou ja, wat is recent?): EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2024 13:13 pm 
Brouwer

En dan de eindfoto's:

Op een van de foto's zie je een kist head-on en dat geeft een aardige indruk van het kleine profiel van de NF5. Op advies van de Red Arrows heeft het team besloten om de smokewinders te gebruiken. Daarmee werd het makkelijker om elkaar te vinden tijdens de show. En dat het ook nog wat extra sjeu voor het publiek geeft is mooi meegenomen.

photo 600062

photo 600060

photo 600061

photo 600063

photo 600064

photo 600065

photo 600066

photo 600067

photo 600068

photo 600069

photo 600070

photo 600071

Dat was het. Kort maar krachtig :D
Cheers,
Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2024 19:44 pm 
Brouwer

WOW !!!

Dat ziet er geweldig fraai uit Jan !!! Jammer dat je gedurende de bouw een aantal tegenslagen op je pad bent tegengekomen en (eerlijk als ik ben) moet ik zeggen dat het een klein beetje afbreuk doet aan je eindresultaat. MAAR... Je presentatie met het "houten boek" is simpelweg waanzinnig origineel. Ik zou het idee (mogelijk in de toekomst) èrg graag van je willen overnemen. Uiteraard met jouw welnemen...

"Double Dutch"
Ruudje voelt zich (waarschijnlijk nèt als jij) weer een jonge adonis. Ik kan me hun optreden op Deelen nog goed herrinneren, als ik me niet vergis in 1988: 75 jaar KLu met een geweldig week-durend evenement èn een week lang elke dag regen... :( (YGBSM !!!)

Gr. Ruud.

P.S.:
Ik heb de vrijheid genomen om even een foto-credit toe te voegen...
JJ@MB schreef:
photo 600006
(bron: NIMH Beeldbank - KLu fotoafdruk)

Credits: Sgt1. FLORIS GRIEK, voormalig luchtmacht-fotograaf
Rest in peace my friend...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2024 20:37 pm 
Brouwer

Inderdaad, WOW!! Dit is echt geweldig mooi gedaan! Kan zo een museum in..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2024 22:33 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Wat een prachtig resultaat en wat een briljante vondst om zo'n display te bedenken.
Klasse Jan, gefeliciteerd!

Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2024 17:15 pm 
Brouwer

Je hebt me goed te pakken. Had je alleen die laatste foto laten zien en niks gezegd, dan had ik je geloofd als je gezegd had dat het een boek zou zijn. Wat heel erg mooi gevonden om zo een display te hebben. Ik ben benieuwd of ik deze eens ergens in het echt zal gaan zien.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2024 18:30 pm 
Brouwer

Bedankt voor de positieve reacties, mannen.

Het idee voor de standaard mag natuurlijk door iedereen gebruikt worden. Wie ben ik om daar een claim op te doen. Leef je uit, zou ik zeggen.

tsjopper bob schreef:
Ik ben benieuwd of ik deze eens ergens in het echt zal gaan zien.

Enne, René, als je voor je volgende modelbouwdag een datum prikt waarop ik kan, dan beloof ik de hele meuk er naartoe mee te nemen. Ik was dit weekend op een motortrip in het hotel in Hurdegaryp. Vrijdag totaal verzopen aangekomen. Alle kleren zitten te drogen met de föhn :( Telefoon overleden door teveel water in mijn jaszak.

Cheers!

Laatst bijgewerkt door JJ@MB op zo 26 mei, 2024 18:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2024 18:32 pm 
Brouwer

En Ruud, bedankt voor de aanvulling wat betreft de fotocredit. De maker stond er bij het NIMH niet bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2024 20:28 pm 
Brouwer

JJ@MB schreef:
En Ruud, bedankt voor de aanvulling wat betreft de fotocredit. De maker stond er bij het NIMH niet bij.

Graag gedaan Jan.

Ik heb het voorrecht gehad om Floris in het verleden te mogen ontmoeten, en te genieten van zijn geweldige foto's en de daarbij behorende "stoere verhalen". Floris was tevens zo vriendelijk om kleine selectie van zijn werk voor mij af te laten drukken op het formaat 20x30cm, welke ik tot op de dag van vandaag koester. Helaas is Floris niet langer onder ons maar gelukkig kunnen we immer nog genieten zijn fantastische materiaal.

Gr. Ruud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]