Het brouwverslag:
De kit is in dit geval dus tweemaal de 1/72 NF5A van Italeri
En de decals komen van Almark. Er zitten een paar fotoafdrukken bij (waarvan één van de F16 demo?!?). De sheet is als geheel van een film voorzien, dus je moet de decals apart op een prettig formaat uitsnijden. De decalsheet is al wat ouder en het was bij het uitsnijden lastig om de witte teksten te zien. Dus daar moet je even voorzichtig mee omspringen.
Het bouwen van de kits is geen grote klus en het begint al snel ergens op te lijken.
De cockpit decals komen van de Italeri kit. Het grotere navigatiedisplay van de NF-5 zit daar niet op, dus die heb ik met een streepje lichtgele verf toegevoegd.
In de cockpits twee mannen van PJ productions. Officieel zijn dit F16/F18-piloten, maar het komt er dicht genoeg bij om te gebruiken in deze schaal. Ze missen op de foto nog wat armen. Die komen wel.
En dan komt het nare werk. De passing van alle onderdelen is niet geweldig. Naden neigen naar binnen, vrij veel sink holes, misalignment. Dus er is wel wat werk aan de winkel. Inpakken, plamuren en schuren.
Daarna kun je aan de slag om veel van de panel lines te herstellen. Met al dat schuurwerk heb ik diverse onderdelen, zoals de inlaten, later toegevoegd, wat soms ook weer zijn uitdagingen meebracht.
De canopies zijn erg kwetsbaar en van een kit was de voorkant niet helemaal gevuld bij het spuitgieten. Daar heb ik dus wat bij moeten smokkelen.
Ik bouw de twee kisten vliegend. De kit is echter voorzien met uitgedraaid landingsgestel. In de kleppen van het hoofdlandingsgestel komt een deel naar buiten. Dat moest worden gecorrigeerd. Maar de klep is ook te dik voor de wielbak van deze kit, dus ik moest er zelf nieuwe deksels voor snijden.
En daarna was de eerste spuitronde aan de beurt. Mooi grijs is niet lelijk.
In de demo van Double Dutch zit een head-on pass waarbij er een langzaam en de ander snel vliegt. Dat moment heb ik als pose gekozen. Dus op een van de kisten zijn de remkleppen geopend.
Er zitten forse gaten in de vleugels voor de ophangpunten. Die moest ik opvullen, omdat de Double Dutch alleen een smokewinder en een dummy sidewinder op de wingtip stations hebben en de belly tank op de centrale positie.
De sidewinders in de kit moesten iets verbouwd om op de dummies te lijken. De voorvinnen hebben namelijk een knik en daar heb ik een stukje aan geplakt. De smokewinders heb ik helemaal gescratcht, want die zijn veel dikker, hebben geen voorvinnen en eindigen in een straalpijpje. Op de foto de ruwbouw.
De belly tanks pasten goed, dus daar heb ik verder weinig aan hoeven doen.
En toen waren de decals aan de beurt. Die zijn, zoals gezegd, al wat ouder en dus wat stugger. En de striping van de Double Dutch daat over een paar flinke bobbels op de staart en de inlaat en flaredispenser heen. Ik heb heel wat Tamiya Strong softener gebruikt om dat een beetje op zijn plaats te krijgen. En ik heb een paar stukje met verf bij moeten werken, domweg omdat de decal daar niet ver genoeg meer kwam.
Ook op de belly tank kwam er heel wat softener aan te pas om de decal de curve te laten volgen. En je moet niet vergeten de decal aan de achterkant in te knippen, omdat de striping om de vinnen heen valt.
De uitlaten had ik eerst met jetexhaustkleur gespoten, maar dat werd te donker. Uiteindelijk heb ik er een laagje staal overheen gezet.
De canopies heb ik na het spuiten weer verwijderd. Enerzijds zaten ze niet helemaal naar mijn zin en anderzijds was ik vergeten om de voorruit te kleuren. Die hebben namelijk zo'n goud(?)coating. Die heb ik eerst volgens een recept op JijBuis proberen te spuiten. Dat pakte echter veel te troebel uit. Dus dat heb ik weer schoon gemaakt. Na wat experimenteren heb ik uiteindelijk maar gekozen voor een laagje transparant oranje. Dat is wel een tikkie overkill, maar het kwam het dichtst bij wat ik voor ogen had, terwijl het toch goed transparant bleef.
En vervolgens ging het helemaal mis. De wash die ik gemaakt had tastte de vernislaag aan. Ik had het 24 uur laten harden, maar dat maakte het dus niet sterk genoeg. De overtollige wash weghalen draaide erop uit dat ik de vernislaag wegpoetste. Door heel voorzichtig te poetsen en veel te spoelen heb ik het tot een aanvaardbaar niveau terug weten te brengen. Nou waren de NF5's behoorlijk oud, dus een beetje extra grime is niet heel gek. Maar eigenlijk is het resultaat iets vuiler dan ik van plan was.
Als standaard voor de twee jets heb ik een stevig stuk MDF gebruikt. Ik heb het in de vorm van een opengeslagen boek gevijld. Van hardboard heb ik een kaft gemaakt.
Vervolgens had ik heel wat lagen beits nodig om tot een redelijk glad oppervlak te komen. MDF slurpt heel wat verf naar binnen voordat het niet meer rafelt. De bladzijden zijn wit geverfd en tot slot een vernislaag erover gespoten.
En toen konden de decals met tekst en plaatjes erop. Hier op de foto is de decal nog nat. Deze decals heb ik zelf gemaakt en laten printen.
Met een stukje kunststofvezel en witte watten komt er ook wat uit de smokewinders.
En tot slot zijn alle kleine onderdeeltjes, zoals de pitots en bladantennes toegevoegd. Sommige zaten niet in de kit en heb ik zelf toegevoegd met wat sheet.
Daarmee was het feest klaar. Al met al lijkt het een klein klusje, maar ik heb er in totaal toch heel wat tijd aan verbrand door al het correctiewerk (plamuren, schuren, polijsten, re-scriben vreten tijd). Ondanks het iets te sterk uitgevallen effect van de wash, ben ik wel tevreden met het resultaat.