Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 16:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste bouwers,

Na mijn uitstap bij de vrachtwagen- topics, pak ik de draad weer op om, wat met vleugels te gaan bouwen.

Deze keer geen scratch, ik heb nog wat stokoude modellen van Aurora, die nodig vervangen moeten worden. Roden heeft goede modellen uitgebracht, waaronder deze Bristol F.2B.
Het zijn geen simpele modellen, dat ontdekte ik al bij de RAF Be-2C. Ook bij dit model zit er weer een uitgebreide '' rigging '' klus bij.

photo 578435

Gelukkig is er veel informatie op het Net te vinden, zo ook het nodige van Wingnutwings, wat hier goed van pas komt.
Ik kon het niet laten.... :lol: er staan mooie filmpjes op Youtube van de echte, over het starten met een Hucks- starter en wat vlieg- impressies:

https://www.google.com/search?client=fi ... II3qFEG-so

https://www.google.com/search?client=fi ... zKPPkwutFU

Over naar het model.

Ik had al een tijdje terug een klein begin gemaakt met het interieur, daar is een hoop te doen. Veel schilderwerk en montage. Het klopt allemaal best goed, alleen moest ik wel twee paar
veiligheidsriemen aanbrengen. Die zijn ze gewoon vergeten. Ook zit er achter de schutter een soort van linnen scherm, wat de ruimte afschermt van de achter romp.

photo 578437

Je kunt wel zien, dat de mallen een beetje oud beginnen te worden, er moest toch wel wat geplamuurd worden om de naden weg te werken. Ook heb ik de keuze gemaakt om de motor niet in te bouwen, dat levert meestal pas problemen op, trouwens de motor zelf vind ik een juweeltje, die bouw ik wel apart. Zodoende heb ik met wat stukjes plastic de gaten opgevuld, zodat ook de uitlaten later bevestigd kunnen worden.

photo 578436

Ik heb alle steuntjes op de romp voor de verschillende uitlaten maar weggevijld, werkt makkelijker en een keuze komt later wel. Ik zit namelijk nog te dubben, wat ik voor uitvoering ga maken.
Ik vind een Nederlandse uitvoering met die oranje bollen best wel wat hebben. En er zijn goede foto's van.

Vervolgens heb ik de vleugels onder handen genomen. De gietbramen waren weer vervelend, ik moest weer met plamuur in de weer om alles netjes glad te krijgen. Ook de naden bij de rolroeren
moesten wat nabehandeld worden.

photo 578438

Tot zover, ik ga nu alle gaatjes voor de spandraden boren, dus het weekend wordt weer goed besteed ! :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er keurig uit!
Moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring met Roden niet erg positief is, de Gotha staat al jaren op een doorstart te wachten en de Fokker D.VII heb ik als donor gebruikt voor een D.VII versterkt van de MLD (beiden 1/72).

Ik dacht eigenlijk dat je alleen aan scratchbuild deed, leuk om ook eens model uit de doos gebouwd te zien worden.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 23:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Sjaak,

Ik zie, dat je modellen in 1/72 zijn. Dan wordt alles wel wat lastiger, om alles netjes te krijgen.
Wat ik al vermeldde, de pasvorm is bij mijn model niet echt geweldig, gelukkig zijn de onderdelen wel goed uitgevoerd, ook zijn het onderstel en alle vleugel- stijlen goed van lengte
Dus geen scheve toestanden.

Tja, ik bouw eigenlijk van alles, als ik het interessant vind, het is het naast scratchbouw, ook wel prettig een kit- model te bouwen. Je hoeft niet zoveel onderdelen zelf te maken.... :lol: :lol:

Dus op naar het volgende verslag !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Prachtig onderwerp. Kijk gezellig met he mee.


Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste mensen,

Voor de verandering gaat de bouw van dit model vlotter, dan ik had verwacht. :lol:

Het zorgvuldig overpeinzen, hoe ik de ondervleugel op die dunne piefjes aan de romp kon krijgen, had toch wel nut. Dus eerst maar de onderstelpootjes aan de vleugel gelijmd, daarbij twee hele
korte stijltjes aan de achterkant gelijmd. Hierna moest alles goed drogen.
De volgende stap was om de wielas aan de stijlen te lijmen. Hierdoor werd alles een beetje stabieler en kon ik alles droogpassen aan de de romp. Het kwam allemaal best goed uit.

photo 578625

Wat ik altijd doe, is, bij deze stap, eerst maar het richtingsoer op de romp lijmen, zodoende heb je dat een goed richt-punt, dat alles recht zit. Vooral met het vastlijmen en uitlijnen van de
ondervleugel is dit van belang.

De ondervleugel op z'n plek, met een zucht van verlichting !

photo 578624

Hierna nog de resterende piepkleine stijltjes tussen de romp en vleugel gelijmd. Die pastten niet zo geweldig, dus mar twee nieuwe uit stukjes sprue gemaakt. Het is natuurlijk wel van belang dat er
een, zoveel mogelijke stevige verbinding is, dus alle beetjes helpen.

Na een nachtje drogen voelde alles best stevig aan. Zo kon ik gaan denken, hoe we het hoofdstuk '' bovenvleugel '', konden aanpakken. Aangezien ik de Nederlandse uitvoering wil gaan bouwen,
heb ik het mezelf toch weer lastig gemaakt. De oranje bollen zitten op beide zijden van de vleugels en ja precies waar de vleugelstijlen zitten... :roll:

Dus moest de vleugel eerst maar met de binnenste stijlen vastgelijmd worden. Gelukkig zijn de stijlen keurig op maat, eerst vier stijlen op de ondervleugel gelijmd, hierna alles ondersteboven gekeerd,
en alles vastgelijmd. Voor het vastlijmen, had ikvoor de zekerheid, de bovenvleugel eerst met plakband vastgezet op de ondergrond. Na de rompstijlen waren aangebracht, kon ik alles weer rechtop
zetten.

photo 578626

photo 578627

photo 578628

Wonder boven wonder: Alles zit goed recht en evenwijdig ! :brouw:

Nu wordt het tijd voor wat verfwerk, zodat hierna de oranje bollen erop kunnen en dan de resterende vleugel stijlen aanbrengen.
Dat zien jullie wel bij het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Strak gedaan, die Roden kitjes hebben nog wel eens wat eigenaardigheden ;)
Heb je de bovenvleugel al vastgelijmd? Dat zou me wel lastiger lijken met afwerken?

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 apr, 2023 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jeroen,

Ja, ik had de bovenvleugel wel los kunnen houden, maar ik mijn grootste zorg was, of het mogelijk was, de bovenvleugel met de binnenste wingstruts op z'n plaats te krijgen.
Die oranje bollen aan de onderkant van de bovenvleugel, maken het allemaal een beetje lastig. Gelukkig pakte het lijmwerk goed uit, de bovenvleugel zit netjes evenwijdig aan de ondervleugel.
Dat vind ik het belangrijkste.
Wat rest is een beetje lastig verfwerk, maar daar heb ik genoeg ervaring mee, dat lukt me wel.
En zo hebben we allemaal zo onze eigen manier van bouwen, toch ? :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2023 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Fraai, nog een WW1 kist. Mijn ervaringen met Roden zijn toch niet echt slecht te noemen. Ik heb een paar 1:32 kisten gebouwd en dat ging eigenlijk prima. De bovenvleugel goed uitgelijnd krijgen is inderdaad nog wel eens uitdagend maar het is je goed gelukt. Wordt al een mooi geheel.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2023 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 3

Beste brouwers,

Het gaat niet zo snel, ik was druk met andere dingen, maar ik kan toch weer wat vooruitgang laten zien.

En voor Ferry; de detaillering is best goed, alleen de mallen voor dit model beginnen slijtage te vertonen, dat doet, gelukkig niets af aan de pasvorm, het zijn best goede modellen :D
Je moet alleen wat meer zorg besteden aan de afwerking.

Verder met de bouw,

Nadat de vleugelstijlen goed droog waren en de vleugel redelijk stevig op zijn plaats zat, kon ik de onderkant een creme kleurtje geven. Helaas droogde de Humbrol verf weer niet goed op...ik heb
voorzichtig met Revell Aqua creme alles overgeschilderd, dat ging gelukkig goed.

Nu konden de oranje bollen aangebracht worden. Ik had niets met de goede grootte in voorraad, dus heb ik een stukje wit decal papier oranje geschilderd en de roundels op de juiste grootte, uitgeknipt.
Ik moest wel wat Microset gebruiken om ze er glad op te krijgen. De naden bij de ailerons blijven altijd een dingetje...:-)

photo 578874

Nu konden de vier resterende vleugel struts op hun plek gelijmd worden. Zodoende was alles nu een beetje stabieler en kon ik verder met het schilderen van de vleugels en het stukje romp tussen de vleugels. Ik heb gelijk maar het kleine windschermpje en de ophangbeugel voor het vizier aangebracht. Typisch het telescopische vizier zelf was verwijderd.

photo 578875

photo 578876

photo 578877

Na het schilderen kon ik de eerste stap doen met de '' rigging '' , ik vind het makkelijk om de kruislinkse spandraden, tussen de struts, uit getrokken sprue te maken. Het is wat makkelijker dan
gaten boren en nylon draad te spannen, wat ik wel met de lange spandraden ga doen. Alle gaatjes zijn al geboord. Ik moet ze alleen nog even naboren ivm de verf., die wel eens in de kleine gaatjes loopt.

Hoe het rigging- avontuur verder gaat, zien jullie bij het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op do 20 apr, 2023 15:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2023 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie vorderingen. En creatieve oplossing, het decalpapier oranje verven!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement