Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 maart, 2023 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dan nu een vliegtuig dat ik nog nooit gebouwd heb. De Gloster Meteor. Weer een iconisch vliegtuig dat een nieuwe vorm van luchtvaart introduceerde. Net als zijn Duitse tegenhanger de Me262 werd de meteor aangedreven door twee turbojets. De Britten hadden in eerste instantie gekozen voor de centrifugaal compressor waar de Duitsers kozen voor de axiale compressor. Daarom zijn de Britse motoren relatief kort en dik terwijl de Duitse motoren lang en slank zijn net zoals moderne straalmotoren.
Nederland heeft ook een setje van deze destijds hypermoderne vliegtuigen voor de luchtmacht aangeschaft en ingezet tussen 1948 en 1959. 60 x F.4 en 160 x F.8.

De kit. Dit is de eerste Airfix kit die ik bouw in 40 jaar. Ik had al snel genoeg van de wat twijfelachtige kwaliteit van de Airfix bouwdozen in de jaren 80 maar, net zoals zovele producenten, heeft ook Airfix recent gekozen voor betere kwaliteit. Hierdoor zijn de dozen ook duurder geworden en de Brexit helpt daar natuurlijk niet bij. Maar, na alle promoties en de nu al legendarische 1:24 uitgaves vond ik het tijd om hun vernieuwde kwaliteit eens aan een test te onderwerpen en ik moet zeggen, de eerste indrukken zijn goed.
De onderdelen zien er allemaal prima uit, vrijwel geen flash, een logisch indeling qua bouwvolgorde en zo verder. Daarnaast ziet de bouwbeschrijving er goed uit. Airfix laat niet alleen met pijlen zien waar je het onderdeel moet plaatsen maar in de daaropvolgende afbeelding wordt met rood aangegeven waar je dat onderdeel daarna zou moeten terugvinden aan het model. Ziet er handig uit en de praktijk gaat uitwijzen of het zo goed is als het lijkt.

Kortom, we gaan van start.
De doos in typisch Airfix style.
photo 577722
Grijs plastic
photo 577723
photo 577724
photo 577725
photo 577726
photo 577727
photo 577728
Transparant
photo 577729
Decals. Ik ben benieuwd hoe deze gaan zijn.
photo 577730
Instructies in de moderne huisstijl van Airfix
photo 577733
photo 577732
Schilderinstructie en ja, inclusief een Nederlandse uitvoering. Ik weet nog niet welke ik ga bouwen.
photo 577731
En ik kon het niet laten... Eduard stuff.
photo 577734

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op do 13 apr, 2023 23:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2023 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! Ik volg weer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2023 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hey Kay-Jay,

het ziet ernaar uit dat je me nèt ff voor bent. Ik heb deze rakker eveneens op de desk liggen. :wink:

Ik begrijp dat je met het openen van den doosch aangenaam verrast werd. Ziet er allemaal niet slecht uit, edoch..... 8)

Even een paar kleine tips betreffende zaken waar ik reeds tegenaan ben gelopen;

1) Besteed even extra aandacht aan het schoonmaken van de diverse onderdelen. Bijna alle onderdelen zijn voorzien van een vervelende on-definieerbare "flash-rand" / "off-set moulding". Juist door de "off-set moulding" word het een beetje lastig om te bepalen wat & hoeveel je precies aan "overtollig" materiaal dient weg te halen... :(
2) Juist door puntje "1)" adviseer ik je om de cockpit-onderdelen veelvuldig te "dry-fitten" zodat de samengestelde cockpit goed in de romp past. Niets spannends maar wel de moeite waard om even aandacht aan te besteden.
3) Het idee van de spanten lijkt geweldig goed te zijn bedacht maar "passen"... Dat is dus een "Full Negative !!!" Ik raad je aan om het spant "A6" los te knippen van de cirkel-vormige motor-spanten. Op die manier verkrijg je 3 losse onderdelen welke je keurig netjes separaat kunt bevestigen en (nog veel belangrijker) goed kunt uitlijnen. :wink:
4) Besteed verschrikkelijk veel aandacht aan het schoonmaken van de diverse MLG-onderdelen. Met name de diverse onderdelen voor de wielbakken dienen goed schoon gemaakt te worden; wederom een verwijzing naar puntje "1)". Daarnaast raad ik je aan om alles eerst even met houtlijm vast te zetten en daarna even goed te kijken of je de vleugel boven- en onder-zijde goed zou kunnen verlijmen. Doe je dit niet dan garandeer ik je erg veel vijl- en schuur-plezier om het allemaal netjes passend te krijgen. "Don't ask..." :lol: :lol: :lol:
5) Check de horizontale stabilo's (C1, C2, C3 & C4). Eventjes dry-fitten en je bemerkt al snel dat er sprake is van een "short-shot moulding"... :? (Stukje plastic-card en de zaak in vorm schuren. :wink: )
6) Motor-inlaten: Dry-fit, Dry-fit, Dry-fit...!!! :(
7) Speed-brakes (E31, E32, E33 & E34). Deze dienen dunner geschuurd te worden om ze goed te laten passen indien je ze in gesloten positie wenst te verlijmen. :?
8) Gun-bay covers: nèt een fractie te klein en dus iets groter maken met een "shim-randje" plastic-card om het allemaal netjes te laten passen indien je deze in gesloten positie wenst aan te brengen... :?
9) Samenstellen "nose gear": Dry-fit, Dry-fit, Dry-fit...!!! Je zult zien dat je onderdeel D21 "geforceerd" dient te verlijmen.
10) Check eveneens even de naad van de romp aan de onderzijde. AIRFUCKS heeft hier gekozen om deze naad "versprongen" aan te brengen... What the sh*t were they thinking...!!! :shock:

Voor de rest laat ik je fijn verrassen door AIRFUCKS anders is de lol er helemaal vanaf. :lol: :lol: :lol:
Verder een prima kitje hoor ! Mmmhhhh... 8) 8) 8) Gelukkig beschik je over meer dan voldoende skill's om deze rakker samen te smeden. Veel plezier. :wink:

Maar Ruudje toch... Dat hoort nu eenmaal allemaal bij modelbouwen !
Nee jongens: het heet modelbouw en niet model-beeldhouwen of model-boutseren...!!!

En tot slot de grootste grap:
Ik heb dan ook nog twee van deze bagger-dozen op de werktafel liggen... Pffftttt... :roll:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Bedankt heren. :brouw:

@Ruud. Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Voor als nog gaat het nog gesmeerd maar dry fitten is sowieso wel een aanrader. Ik denk dat ik die gun bay covers er sowieso af laat en de remkleppen open is ook wel leuk, dus dat gaat dan al wat hoofdbrekers schelen :lol:

We zijn van start en dat begint, zoals vrijwel altijd bij vliegtuigen, met de cockpit. De details zijn leuk en de aanvullingen van Eduard zullen het geheel net even dat zetje geven. Vooral qua riemen aan de schietstoel. Tot nu toe het enige opvallende dingetje is de ronding aan de achterkant van de cockpit. Omdat het twee delen zijn komt hier een nare naad. Daarom heb ik ervoor gekozen om de cockpit zijden alvast aan elkaar te lijmen zodat ik die naad weg kan plamuren. (Alleen het bovenste deel want de schietstoel verbergt het grootste deel.) De zijkanten blijven goed bereikbaar dus het nodige PE kan er nog steeds tegenaan.
En nu staat het klaar om in de eerste verflaag te worden gezet. Ik kies voor heeeeel donker grijs zodat een wash nog wat contrast kan toevoegen en bovendien verbleekt dat zwart van die cockpits toch altijd.

Visuele ondersteuning.
photo 577929
photo 577928
photo 577927
photo 577930

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Zo te zien heb je het brouwen weer in de hoogste versnelling opgestart.
Ik volg.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
@Timmie, ja het tempo zit er weer goed in :lol:

Weekendje bouwen (met inspiratie van de Euro Model Expo in Lingen DL. Zie mijn fotoverslagje https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 23&t=54993 ) en lekker stappen kunnen maken. Ik moet zeggen dat deze kist grotendeels in elkaar valt ondanks de ervaringen van Ruud. Misschien is dit toch een iets modernere tooling versie. Kortom, passen doet het allemaal prima, soms zo strak dat lijm niet nodig is, zoals de schietstoel die letterlijk op zijn plek klikt. Wat niet paste was het instrumenten paneel maar dat is een gevolg van de PE die ik erop geplakt heb en dat was eenvoudig op te lossen door het wat dunner te maken. Er zijn wel wat sinkmarks hier en daar maar dat is tot nu toe gemakkelijk op te lossen.
De schietstoel was best een project v.w.b. de PE want wat een hoop riemen gaan daarop. Typisch Brits denk ik dan. It's all a bit Heath Robinson, zeggen ze dan in Groot Brittannië :lol: (Even googelen op Heath Robinson om te zien wat ik bedoel)
Er moet wel een hoop gewicht in de neus om ervoor te zorgen dat dit geen staartzitter wordt. Ik hoop dat het genoeg is maar zo'n beetje elk plekje is volgestouwd met Pb en Fe. Fingers crossed.

En dan ziet dat er zo uit:

Overzichtje.
photo 578184
photo 578185
photo 578186
Cockpit kanten met PE en een beetje schilderwerk.
photo 578187
photo 578188
Alles erin
photo 578189
photo 578190
photo 578192
photo 578193
photo 578196
Oh, boekje op de kop getikt in Lingen.
photo 578194
photo 578195
Vleugels met de eerste delen van de motor en wielcompartimeten. (Deels gelijmd, ik wil dit eerst in de verf zetten.)
photo 578191
photo 578198
photo 578199
Lood in houtlijm.
photo 578197
En de vleugels passen prima voor als nog.
photo 578200

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dit ziet er een hele mooie kit uit... je maakt er ook mooi je werk van

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wordt weer mooi zeg, lekkere voortgang zit er weer in!
Ik was afgelopen zaterdag ook in Lingen, mooie dingen gezien daar!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2023 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Bedankt heren :brouw:

Mid weekend update.

De bouw gaat inderdaad weer op tempo. Dat is niet in de laatste plaats omdat het meeste erg gemakkelijk gaat. Helaas zijn hier en daar wel wat sinkmarks te vinden dus wat plamuur was nodig bij de motor onderdelen. Ook de vleugels, die op zich niet slecht aansluiten laten toch een randje dat ik heb opgevuld. Maar dat is dan ook het enige dat nu wat extra aandacht nodig had.
De motoren zijn prima gedetailleerd voor de schaal. Ik zou er vol op los kunnen gaan met meer leidingen maar ik laat het grotendeels zoals het is. Wat ik wel heb gedaan is twee dikkere leidingen van isolatie voorzien door ze te wikkelen in masking tape.
Volgende stappen, het onderstel en de airbrakes. Niet lang en ik kan al weer aan het grote airbrushen gaan denken.

Veel plaatjes:
Overzichtje
photo 578410
photo 578411
photo 578412
Staartdeel
photo 578409
Wielbakken
photo 578413
photo 578414
En zo kon dit onder de romp worden geplakt
photo 578415
photo 578484
Intakes en motor covers
photo 578487
photo 578489
Motoren in stapjes,
photo 578486
photo 578518
photo 578519
photo 578517
photo 578488
En in de gondels. (nog niet gelijmd)
photo 578521
photo 578520

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Het "koppel-stukje" tussen de slangen mag verwijderd worden... :lol:

Ziet er weer goed uit KJ.

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knetterik en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement